Csokonai Vitéz Mihály (Csoki) :)) :D
Dönci 2007.11.04. 14:28
Élete, művei, művei csoportosítása, művei osztályozása, stilusok szerepe.
Csokonai Vitéz Mihály
(1773 - 1805)
A szerzői alak mítosza
I. Család:
- 1773. november 17-én született Debrecenben - apja: Csokonai József - borbély seborvos - anyja: Diószegi Sára - gazdag debreceni polgárcsalád leánya; egy roppant művelt asszony volt =>olvasta Fénelon: Télémaque-ját! - apja szabómester - református család - apai nagyapja református lelkész volt a Dunántúlon - a család tudatában él a "nemesi legenda" ("Vitéz") =>nem igazolható
II. Tanulmányok:
1.) Meghatározó iskolája: =>Debreceni Református Kollégium
- 7 éves korától ott tanul - 1788-tól teológus hallgató is - őmaga is tanít diákként
2.) Debrecen a korban:
- nagyon fontos kulturális központ volt - az ország 3 részre szakadása óta jelentős gazdasági-, és kulturális tőke halmozódott fel a városban - a XVII. század végére Debrecen elvesztette gazdaságilag központi szerepét, de kulturális jelentősége továbbra is nagy - Csokonai korában Debrecen a legnépesebb magyar város (kb.: 28 ezer fő) - kulturális pozícióját a Kollégiumnak köszönheti => állandó kapcsolat a nagy európai egyetemekkel => egészen kis falvakból is jöttek ide diákok
3.) A Kollégium néhány híres tanára:
a.) Szilágyi Sámuel: - ő fordította le Voltaire Henriade c. művét b.) Maróthi György: - az ő révén terjed el a zenei nevelés c.) Földi János: - Hajdúhadházon élt - Botanikus; orvos; irodalmár; nyelvész - Csokonai verseit megmutatja Kazinczynak - felesége volt Csokonai egyik nagy szerelme d.) Hatvani István: - polihisztor - Magyarországon ő tanít először kémiát - amatematika több ágával is foglalkozik - nagy szerepe volt a valószínűség-számítás, és a matematikai statiszika hazai elterjesztésében e.) Domokos Lajos: - Debrecen főbírája - Csokonai nagy pártfogója - Leibniz filozófiájával szimpatizált f.) Segner János András: - orvos; fizikus g.) Sínai Miklós: - a Kollégium nagykönyvtárának a vezetője - nagy szerepe volt abban, hogy a diákok milyen könyveket rendeljenek meg
4.) Tanítás a Kollégiumban:
- latin; görög; héber; francia; német; olasz; angol; arab; perzsa; + egyéb közel-keleti nyelvek - Csokonai beszélt nyelvei: latin, olasz, francia, német, görög, angol; olvasott héberül; arab, perzsa
5.) Csokonai kedvenc tanárai:
a.) Háló Kovács József: - lefordította Vergilius: Aeneis-ét - ókori görög-római szövegekkel foglalkozik => klasszikafilológus b.) Budai Ézsaiás: - sokat tett a könyvtárért - ő is foglalkozik klasszikafilológiával c.) Fodor Gerzson: - részt vett a Martinovics-féle összeesküvésben (!) => eltávolították a Kollégiumból
6.) Csokonai kicsapatásának története:
- 1794-re nyúlik vissza => első fegyelmik: nem jár rendszeresen Istentiszteletre; gúnydalai - 1795-ben legációba (vidéken pap) vonul Kiskunhalasra, de nem tér azonnal haza => megnézi Martinovicsék kivégzését a Vérmezőn (!) => megismerkedik az akkori irodalom nagyjaival ráadásul: nem tud elszámolni a kapott pénzzel - 1795. június 15-én elmondja búcsúbeszédét a kollégiumi diákságnak, és június 20-án fegyelmezetlenség, és "pénzelszámolási gondok" miatt kirúgják. - kicsapatásának lehetséges oka: ha a letartóztatott Fodor Gerzsonon kívül még egy Martinovics-szimpatizánst találnak, akkor attól a botránytól akár a Kollégium is tönkremehet => a kicsapatás = megelőző intézkedés
7.) Tanári pálya
- 1790-től önképzőkörben vesz részt - 1794 - 1795 között tanít =>poéta-osztály
8.) További tanulmányok
- 1795 - 1796 között Sárospatakon jogot tanul.
III. Életének további állomásai:
1.) 1796 őszén elmegy a pozsonyi Országgyűlésre (Diéta)
=> mecénást keresett => régebbi költeményein kívül alkalmi versek főurak tiszteletére => Diétai Magyar Múzsa c. verses hetilap kiadása - 11 számot ért meg, de nincs sikere (Maecenas: Ie. I. században Augustus császár bizalmasa, és az írók, költők támogatója) => eladósodik => Gróf Széchényi Ferenc (=> Nemzeti Könyvtár megalapítója) húzza ki szorultságából
2.) Vándorút
a.) 1797-ben Komáromba megy
=> nemesi gyűlés a Franciák elleni harcra. => ki akarja adni a Nyájas Múzsa c. folyóiratot - sikertelenül
b.) Vajda Julianna (jómódú polgárlány)
=> verseiben: Lilla => házasságuk feltétele: Csokonai szerezzen munkát magának => elmegy munkát keresni
3.) Pályázik a Keszthelyi Georgikon-ba
=> Gróf Festetich György által fenntartott iskola => nem sikerül bejutnia
4.) 1798-ban Csurgóra megy
=> sikertelenül keres munkát => visszatér Komáromba. => Vajda Juliannát már férjhez adták - férje: Lévai István, dunaalmási kereskedő
5.) 1799-ben mégis kap állást Csurgón
=> helyettesítő tanár (1 évig) => termékeny időszaka: tanulmányok; színművek; versek
6.) Különböző sikertelen próbálkozások:
- földmérnök - könyvtáros a Nemzeti Könyvtárban - szerkesztőnek hívják a bécsi Magyar Hírmondóhoz
7.) 1802-ben nagy debreceni tűzvész:
=> gyakorlatilag minden leég => Csokonaiék háza is a tűz martaléka lett (Darabos utca)
8.) 1804-ben elvállal egy temetési beszédet - Gróf Rhédey Lajosné temetésén => a temetésen tüdőgyulladást kap => 1805. január 28-án meghal - Domby Márton, az első Csokonai-életrajz író temeti, búcsúztatja el
IV. Műveinek csoportosítása:
a.) Korszakok szerint:
1.) kollégiumi korszak: => 1795-ig 2.) érett Csokonai: => 1795-től 3.) utolsó korszak: => 1804-től haláláig
(!) Probléma: Csokonai a verseit újra és újra átírta, így az életművet tekintve lineáris alakulástörténet nehezen alkotható meg!
b.) Stílusok szerint:
1.) Késő barokk 2.) Manierizmus 3.) Rokokó 4.) Klasszicizmus 5.) Szentimentalizmus 6.) Népiesség
(!) Probléma: a különböző stílusok elemei keverednek egy adott korszakban, vagy akár egy adott műben is!
c.) Műfajok szerint:
=> Megjegyzés (1.): Az irodalommal foglalkozók különböző fogalmakat hoztak létre annak érdekében, hogy az irodalmat, az irodalmi műveket rendszerezzék, csoportosítsák. Pl.: a korszak; a stílus; a műfaj fogalma
=>Megjegyzés (2.): A műfajok szerinti rendszerezés és a műfajelmélet első jelentős munkájának tekintik Arisztotelész Poetika című művét. A műnemi hármasság (líra; epika; dráma) ötletét is neki tulajdonítják, bár az a reneszánsz poétikában jött létre!
V. Műveinek osztályzása műfajok szerint:
A.) Líra:
1.) Pictura: leírás, érzékletes rajz; pl.: természeti jelenségekről, jellemekről => Pl.: Konstancinápoly (a város leírása)
2.) Sententia: életbölcsességeket felsorakoztató, tanító célzatú, erősen retorizált költemény => Pl.: Az estve ("Az enyim, a tied mennyi lármát szűle...")
Ezekben a versekben a pictura, és a sententia hagyománya együtt van jelen. A pictura és a sententia hagyománya az iskolás klasszicizmusból szülötte.
3.) Alkalmi versek
- az iskolában picturát, sententiát kellett írni; társadalmi összejövetelekre pedig alkalmi verseket - kiemeledőek bölcseleti igényű Halotti versei (1804.)
4.) Dal
Pl.: A boldogság => anakreoni dal
5.) Óda
Pl.: A Magánossághoz (1738.); A Reményhez (1803.)
B. Dráma:
1.) Vígjátékok
Pl.: A méla Tempefői,…(avagy az is bolond aki poétává lesz Magyarországon) (1793.); Karnyóné (1799.); Cultura (1799.)
C. Epika
1.) Vígeposz
Pl.: Dorottya (1800.)
2.) Tanulmányok:
=> verstani tanulmányok (A Magyar prosodiáról; A Magyarok ősi vallásáról) => műfajelméleti tanulmány (Az epopearól közönségesen)
3.) Fordítások (szerzők):
=> eposz Pl.: Homérosz: Békaegérharc => vígjátékírók Pl.: Kleist, Goldoni => színmű Pl.: Tasso, Metastasio, Moliére
A stílusok szerepe az életműben
- Nem időben egymást követve jelennek meg, hanem együttesen, egy időben vannak jelen. Ha egy alkotói korszakot, vagy egy művet nézünk akkor is. - A Kollégium sokszínű szellemi környezetében jelenlévő manierista, későbarokk, de főleg klasszicista, és rokokó szövegek, és poétikák felől indul, de hamar megjelennek műveiben a szentimentalista és népies elemek is. A rokokó dominancia helyébe egy idő után a szentimentalista vonások kerülnek.
I. A Rokokó
- uralkodó hatású az életmű első szakaszában. => sokszor még klasszicista verseiben is rokokó a leírás! => versek: Vidám természetű poéta; Tartózkodó kérelem 1803. (korábbi változata: Egy Tulipánthoz 1793.)
Tartózkodó kérelem
- műfaját tekintve rokokó dal - a lírai én, a szerelem pozícióját veszi föl; a szerelem beszédét idézi, megváltásra vágyik Pl.: 1. strófa: "Te vagy orvosa sebemnek" ("Te lehetsz írja sebemnek...") 2. Strófa: "Ajakid harmatozása sokezer gondot elűz" 3. Strófa: "Teljesítsd angyali szókkal szeretőd amire kért" - a megváltás-motívum végigvonul a versen: a megváltás iránti vágy működteti a szerelem beszédét - a kölcsönös megváltás lehetősége vethető fel a kedves, és a lírai én között ("Ezer ambrózicsókkal fizetek csókjaidért") - ez a kölcsönös megváltási lehetőség összeolvasható a vers verstani jellemzőivel
"A hatalmas szerelemnek (ionicus aminore) Megemésztő tüze bánt" (Anapestus)
- ütemhangsúlyos verselés szerint is olvasható az ütemhatár - az ütemhangsúlyos és az időmértékes verselés hagyománya párbeszédbe kerül a versben, a szimultán verselés révén
- 1802-re gyűjti össze Csokonai anakreoni dalait Pl.: A boldogság - jellegzetes szimmetrikus lejtésű sorokból áll
II. Klasszicista jellegzetességek
- a költő életművében a felvilágosodás eszméivel való találkozáskor erősödik fel ez a hatás Pl.: Konstancinápoly; Az Álom; Az estve - az iskolás klasszicizmus műfajaiban íródott szövegek a későbbi nagy versek szövegeibe mintegy beleíródnak
=>Konstancinápoly
- végleges változata 1794-ben született - a pictura műfaji hagyománya idéződik fel - egy város leírásával találkozunk - külső nézőpontból látjuk a várost => keletről vesszük szemügyre a város egyes részeit Pl.:tágas utcák; emberek; hárem; templom; mecset - a második nagy rész elmélkedő jellegű - a két rész között nem éles a törés (a templom, és a mecset leírásával zárul az első rész) a második rész témája először a babona - a törökökre majd az európai kultúrára vonatkoztatva - a beszélő az idegen, muszlim kultúrával való szembesüléskor ért meg valamit az európai kultúrával kapcsolatban (a szembesülést színre vivő leírórész a korabeli útleírások nyelvét idézi, és bekapcsolódik a "keletről" való beszédbe => az orientalista diskurzusba - a második részben megerősödik a bölcselkedő, tanító hangvétel - időszembesítés van itt is (lásd. Batsányi: A Látó) - értékgazdag jövővel állítja szembe az értékszegény jelent - a francia felvilágosodás babonaellenes eszméi jelennek meg a lírai én szövegében
Az estve
Az iskolás klasszicizmus hatásai:
- a szöveg első részében az iskolás klasszicizmus hatásai közül a pictura hagyománya, míg a második felében a sententia hagyománya idéződik - 1789-ből való az első változat; itt rövidebb a sententia - a hagyományt érintő rész - 1794-ben alakult ki a végleges változat - az első részben (pictura) rokokó jegyek is jelen vannak - a második részben (sententia) előtérbe kerülnek a szentimentalista stílusjegyek. - ennek a versnek a különböző időszakban készült változatait összeolvasva is szembesülhetünk azzal a tapasztalattal, miszerint az életműre kezdetben jellemző rokokó dominanciát erős szentimentalista hatás váltja föl - az első részben különböző hanghatások, fény- és színhatások a befogadó több érzékterületére próbálnak hatni (rokokó motívumok => apró képek sora ez a leírás) Pl.: "cseppecskéit a nyílt rózsákba hullatja"; pacsirta; madár - kevésbé jellemző a képszerűség (klasszicista stílushoz közelíti a szöveget), tanítás, tanító beszéd kevésbé képszerű, inkább fogalmi közlés jellemzi - a második részben Rousseau gondolatait idézi =>a magántulajdon ellen beszél - a vers vége felé ismét a képszerűség jellemző - a zárlatban ember és természet egységének gondolata vetődik fel - az utolsó sorban a természet anyaszerepben jelenik meg (szentimentális vonás) Pl.: "Ó áldott természet…"
III. Szentimentalista jellegzetességek
- akkor válik fontosabbá Csokonai költészetében, amikor problematikus lesz a lírai én számára a rokokó-típusú állandósult idill fenntartása => szentimentális létszemléleti és poétikai jegyek jelennek meg költészetében Pl.: Az estve (lásd: korábban), A tihanyi Ekhóhoz (1803)
A tihanyi Ekhóhoz:
- korábbi változata az 1796-os A füredi parton című vers - a későbbi vers a Lilla-ciklus része - Lilla: - többnyire Vajda Juliannát nevezi így verseiben - a Csokonai-költészet szerelmi mitológiájának központi nőalakja. - Lilla az irodalmi szövegek által megteremtett fiktív világ része, Vajda Julianna pedig nem
- Szerelmi ciklusban örökíti meg szerelmüket (Lilla-ciklus):
- Catullus volt az első világviszonylatban, akinek a nevéhez ciklus fűződik - Magyarországon Balassi volt az első, s Ady lesz a leghíresebb ciklus-szerző
- a lírai ént a magány jellemzi. Ezt erősíti az a pozíció, hogy a megszólított a visszhang. - magánéleti értelemben volt magányos - a társadalomból kivonulva: metafizikai magányosság (egyetlen "társa" a természet) => Rousseau - nincs egy olyan rendszerező elv, ami felől a dolgait rendszerezni tudná Pl.: racionalizmus: ész-elvű világmagyarázat - több helyen a kétely jellemzi, ezekkel a nagy rendszerező elvekkel szemben Pl.:"Majd talán a boldogabb időkben fellelik sírhelyemet."
A lírai én pozíciója
1. vsz.: - Bevezeti sorsát, röviden leírja helyzetét ("Egy magános árva szív.")
2. vsz.: - Összehasonlítás van az 1., és a 2. vsz. között => ellentét
A lírai én pozíciója van ellentétben a mulatozó, boldog emberek pozíciójával ( "Míg azok, kik bút, bajt nem szenvednek…";"Vigadoznak a kies Fürednek…" )
3. vsz.: - 1. - 3. sor: a természet leírása, érzésekkel ruházza föl - az utolsó 2 sor: saját sorsát ismétli ("Egy szegény boldogtalant.")
4. - 5. vsz.: - (volt) barátainak leírása, nemlétük megfogalmazása (=>kicsapatása után magányosodott el!)
6. vsz.: - Lillát, szerelmét említi, érzéseit írja le vele kapcsolatban, ill. azt, hogy ő is elpártolt tőle, és "behódolt"
7. vsz.: - a nyugalmat keresi, egy nyugodt helyet
8. vsz.: - összefüggésben van a 7. vsz. - kal: Rousseau-hoz hasonlítja magát, s életét
9. - 10. vsz.: - a természetben keresi a megfelelő helyet halálának, s sírjának; a költő tudatában van jelentőségének, s ezt vetíti ki
A Magánossághoz
a.) Beszédhelyzet: a lírai én beszédének megszólítottja jelölten a Magánosság
- a nyitányban a Magánosság egy imaszerű, fohászszerű beszédben kerül elő, mintegy vágyott menedékterepként jelenik meg a lírai én számára - az 1. vsz. második felében pedig már a megtalált menedék miatti hálaadás jelenik meg ("Ringasd öledbe lelkemet.")
b.) "Itt a magányos vőlgybe." => (emberek által) elhagyatottként is értelmezhető =>kétféle magánosság-fogalom kerül feszültségbe egymással - a Magánosság, mint menedékterep ("Mentsvára a magán szomorkodónak") - a magán szomorkodó esetében pedig az önmagára való reflektálás a magánosság - a 8. vsz. - ban konkrét utalás van arra, hogy a megszólított nőnemű ("Ó kedves Istenasszony!" => ez egyúttal megszemélyesítés is) - a10. vsz. 1. részében is két magánosság-fogalom keveredik egymással - a halál után is magánosság jellemzi a személyiséget => ez egyúttal metafizikai magánosságra is utal (a halállal való szembesüléskor az ember magányos) - az utolsó versszak felől visszafelé olvasva , a Magánosság , mint megszólított személy, és a lírai én, mint a megszólító személy között olyan kapcsolat van, amely az anya-fiú-, a szerető-, a barát metaforákkal is körülírható.
c.)Az értelmezés során kitüntetett szerep jutott a megszemélyesítésnek:
1.) személyként gondoltuk el a Magánosságot 2.) amikor azt mondtuk, hogy lírai én, akkor egy személyt, vagy arcot rendeltünk a szöveghez
Ez a prosokopeia* alakzata. / Az olvasáskor egy arcot rendelünk a nyelvi képződményhez, a szöveghez. / * - görög eredetű: prosopon + poiein = arc + alkotni
IV. Népiesség az életműben:
Pl.: Szegény Zsuzsi a táborozáskor
- a címet olvasva, azt feltételezhetjük, hogy női beszélővel találkozunk
- a következő műfaji hagyományokat idézi a szöveg:
a.) Népdal:
- verstani jellegzetességek: - 4 soros strófák - párosrímek - téma - népdal-motívumok (árva gerlice, rózsa, pántlika)
b.) Népballadák hagyománya:
- párbeszéd - szaggatottság
|