DHAMMAPADA
A TRVNY TJA
Buddha tantsai
* * *
I. Az ellenttek
1. Ami ma vagy, tegnapi gondolataidbl ered, s amit most gondolsz, holnapi letedet formlja. letnk az elmnk teremtmnye. Ha az ember tiszttalan elmvel szl vagy cselekszik, a szenveds gy kveti, mint a kocsiba fogott igsllatot a kerk.
2. Ami ma vagy, tegnapi gondolataidbl ered, s amit most gondolsz, holnapi letedet formlja. letnk az elmnk teremtmnye. Ha az ember tiszta elmvel szl vagy cselekszik, az rm gy kveti, mint sajt rnyka.
3. „Megbntottak, megsrtettek, legyztek, kifosztottak.” Aki gy gondolkodik, nem szabadul meg a gyllettl.
4. „Megbntottak, megsrtettek, legyztek, kifosztottak.” Aki nem gy gondolkodik, megszabadul a gyllettl.
5. Mert a gylletet nem a gyllet gyzi le, hanem a szeretet. Ez rk trvny.
6. Sokan nem tudjk, hogy azrt vagyunk a vilgon, hogy sszhangban ljnk. Akik megrtik ezt, nem harcolnak tbb.
7. Aki a gynyrkrt l, kinek lelke nem ismeri az sszhangot, s mg tkezsre sem fordt gondot, aki llhatatlan, s nincs ernyekkel felvrtezve, azt Mra s az nz szeszlyek hajtjk, mint ahogy a gyenge ft tpzza a szl.
8. De aki nem a gynyrkrt l, kinek lelke sszhangra tallt, aki mrtket tart mind az evsben, mind a bjtben, aki ernyes, s hite is ers, azt nem rheti ksrts, ahogy a sziklt sem rendtheti meg a szl.
9. Aki tiszttalan llekkel lti magra a szerzetesek srga kntst, bels sszhang s az igazsg ismerete nlkl, az mltatlan a szent ruhra.
10. De aki bnktl mentes, s lelke megingathatatlan az ernyben, ismeri a bels sszhangot s igazsgot, az mlt a szent ruhra.
11. Akik azt hiszik, hogy a valtlan ltezik, s hogy a Valsg nincs, sohasem rik el az Igazsgot, mert elvesznek a tves gondolkods tjn.
12. De akik tudjk, hogy a Valsg ltezik, s hogy a valtlan nincs, elrik az Igazsgot, biztosan haladva a helyes gondolkods tjn.
13. Ahogy az esvz keresztlfolyik a rosszul fedett tetn, gy hatolnak t a szenvedlyek a vigyzatlan elmn.
14. De ahogy az esvz nem folyik t a jl fedett tetn, a szenvedlyek sem hatolnak t a gondosan vigyzott elmn.
15. Van, aki szenved ezen a vilgon, s szenved a tlvilgon is. Mindkt vilgban szenved, aki rosszat tesz. Szenved elszr, s keservesen szenved msodszor is, amikor szembesl a rosszal, amit tett.
16. Van, aki boldog ezen a vilgon, s boldog a tlvilgon is. Mindkt vilgban boldog, aki jt tesz. rl elszr, s boldogan rvend msodszor is, amikor szembesl a jval, amit tett.
17. Van, aki szomor ezen a vilgon, s szomor a tlvilgon is. Mindkt vilgban szomor, aki rosszat tesz. Bnkdik elszr: „Rosszat tettem”, s mg jobban bnkdik msodszor, a szomorsg tjn.
18. Van aki rvend ebben a vilgban, s rvend a tlvilgon is. Mindkt vilgban rvend, aki jt tesz. rvend elszr: „Jt tettem”, s mg jobban rvend msodszor, a boldogsg tjn.
19. Aki bven ontja a szent igket, de nem cselekszik azok szerint, az ostobn megfosztja magt a szent lettl. Olyan mint a tehnpsztor, aki a gazdajszgt szmllja.
20. Ha viszont valaki, br szkszavan l a szent igkkel, de megcselekszi azokat, szenvedlyektl, gyllettl s nmtstl mentesen, helyes beltssal s szabad elmvel, nem kvnkozva soha semmirt, annak lete maga a szentsg.
II. Az bersg
21. Az bersg a halhatatlansg tja, a figyelmetlensg a hall tja. Akik nyitott szemmel lnek, sohasem halnak meg, akik figyelmetlenek, mr most olyanok, mint a holtak.
22. Akik ezt az igazsgot tiszta elmvel megrtik, akik blcsek s rkk figyelnek, megismerik az bersg rmt, a Nagyok tjnak rmt.
23. s azok, akik emelkedett gondolatokkal s elmlylt figyelemmel, rkk tart ervel haladnak az ton, vgl elrik a Nirvnt, a legfbb bkt s mlhatatlan rmt.
24. Aki fejldik a hitben, aki sohasem felejti el legfbb cljt, akinek cselekedetei tisztk, s aki gondosan gyel cselekedeteire, aki nuralomban tkletesedik, s aki mindig, rkk ber, az megdicsl.
25. Fejldve a hitben s bersgben, nuralmat gyakorolva s bels sszhangot teremtve, a blcs szigetet pt lelknek, melyet nem rhetnek el az radsok.
26. A bolondok s tudatlanok nem trdnek semmivel, nem ismerik az bersget. De aki az bersg birtokba jutott, legnagyobb kincsnek tartja azt.
27. Soha ne engedj a figyelmetlensgnek. Soha ne sllyedj az olcs rmk, az rzki szenvedlyek mocsarba. Aki ber marad, s elmlylt figyelemmel szemlli a vilgot, az vgl a legtkletesebb rmhz jut.
28. A blcs, aki bersgvel legyzi az esztelensget, olyan, mint aki megszabadulva a fldi terhektl felmegy a blcsessg palotjba, s annak erklyrl tekint le a fldi knoktl szenvedkre, st mint a blcs remete, aki a szent hegy cscsrl nzi a tvoli sksgon kszkd tudatlanokat.
29. beren a figyelmetlenek kztt, virrasztn az alvk kztt, a blcs ember, mint egy gyors versenyl, rja kreit, elhagyva a lasskat.
30. Indra az bersge rvn vlt az istenek urv. gy maguk az istenek is becslik az bert, s megvetik az esztelent.
31. A szerzetes, aki az bersg rmt lvezi, s tartzkodik a vilg esztelensgtl, gy megy tjn, mint a futtz, felperzselve a kisebb s nagyobb akadlyokat.
32. A szerzetes, aki az bersg rmt lvezi, s tartzkodik a vilg esztelensgtl, soha nem veszthet dicssgbl, s kzeledik a Nirvna fel.
III. Az elme
33. Az elme szeszlyes s nyughatatlan, nehz vigyzni s visszafogni. A blcs ember gy sszpontostsa elmjt, mint ahogy a nylkszt egyenesti a nylvesszt.
34. Mint a partra vetett hal, melyet kivettek vzi otthonbl, gy szomjazik az elme, s kzd, hogy megszabaduljon a hall hatalmtl.
35. Az elme llhatatlan s csapong, kedve szerint brhov elillan a kprzatot kvetve. Valban nehz visszafogni. De mgis j irnytani. Az nmagn uralkod elme nagy rmk forrsa.
36. Lthatatlan s megfoghatatlan az elme. Kedve szerint brhov elillan a kprzatot kvetve. Mgis, a blcs rizze jl, mert a jl rztt elme nagy rmk forrsa.
37. Az elme messzire kborolhat testetlenl, felltve a tudat rejtlyes kntst. Csak az szabadul meg a hall ktelktl, akinek elmje sszhangot tallt.
38. Kinek elmje llhatatlan, aki nem ltja az igazsg tjt, kinek hite s bkje ingatag, soha nem ismeri meg a blcsessg teljessgt.
39. De kinek elmje nyugodt nuralommal szabadult fel a vgyak irnti svrgstl, aki fellemelkedett jn s rosszon, az felbredt, s nem ismer flelmet.
40. Felismerve hogy tested trkeny, akr egy kors, erstsd meg elmd, mint egy vrat, s vvd meg a dnt harcot Mrval, s minden gonosz ksrtssel. A gyzelem utn rizd jl hdtsodat, s mindig, mindig figyelj.
41. Mert hamarosan – mily szomor – ez a test lettelenl hever majd a fldre hajtva, akr egy rossz gerenda.
42. Az ellensg megsrtheti az ellensget, s a gyllettel telt megsebezheti a msikat, de az emberen sajt elmje, ha elszabadul, mg slyosabb sebet ejthet.
43. Az apa, anya vagy rokon sok jt tehet az emberrel, de nagyobb jt tehet sajt, helyesen irnytott elmje.
IV. A lt virgai
44. Ki hdtja meg e vilgot, s az istenek vilgt, s Jama vilgt, a hallt s fjdalmat? Ki tallja meg a Dhammapadt, a Tkletessg tiszta tjt, mint ahogy a virgot keres ember a legszebb virgot tallja meg?
45. A blcs tantvny hdtja meg e vilgot, s az istenek vilgt, s Jama vilgt, a hallt s fjdalmat. tallja meg a Dhammapadt, a Tkletessg tiszta tjt, gy ahogy a virgot keres ember a legszebb virgot tallja meg.
46. Aki tudja, hogy teste a hullm tajtka, a dlibb rnyka, az eltri Mra les nyilait, melyeket az rzki szenvedlyek rzsi rejtenek, azt nem ltja meg a Hall Kirlya, az tovbbmegy s kveti az utat.
47. De a hall elragadja azt, aki az rzki szenvedlyek rzsit szedi, ahogy a szkr elnti az alv falut, s tovbbzdul a maga tjn.
48. s a hall, amely mindennek vget vet, vgez azzal, aki vgyai nyomn az rzki szenvedly rzsit szedi.
49. Ahogy a mh a virg lnyegt gyjti, s tovbbrpl anlkl, hogy elvenne annak szpsgbl s illatbl, gy vndoroljon a blcs ebben az letben.
50. Ne gondolkodj msok hibin, mit tettek s mit nem tettek. Gondolkodj inkbb sajt bneiden, mit tettl s mit nem tettl.
51. Mint a virg, ami szpen virt s szp a szne, de nincs illata, olyan a medd sz, annak a szava, aki beszl, de nem gy cselekszik.
52. s mint egy pomps virg, aminek szp a szne s kellemes az illata, olyanok a termkeny szavak, annak a szavai, aki beszl, s aszerint cselekszik.
53. Miknt egy virghalombl is sokfle fzr s koszor fonhat, a haland ember is sokfle jt tehet letben.
54. A virg illata nem szllhat a szllel szemben, mg a szantlf, az oleander vagy a jzmin sem. De a jtett ereje a szllel szemben is eljut a vilg vgig.
55. rezzk a szantl, az oleander, a kk ltusz s a jzmin dessgt, de tl a virgok dessgn, az erny dessge sokkal nemesebb.
56. Nem szll messzire a virgok illata, mg az oleander s a szantlf sem. De a jtett ereje az egekig elr, s maguk az istenek lvezik annak dessgt.
57. Nem llhat Mra, a hall azok tjba, akik ernyesek, berek, s akiket megvilgosult szellemk szabadd tett.
58-59. Ahogy az tszlre vetett szemt kzl kin a ltusz, s des illat virgot hoz a llek rmre, ugyangy ragyog fel a vak tmegben a Buddht kvet tantvny blcsessgnek tiszta fnye, az, aki valban felbredt.
V. A bolond
60. Milyen hossz az jszaka az rnek, milyen hossz az t a megfradottnak, milyen hossz az letek sornak hallba torkoll vndorlsa a bolondnak, aki nem tallja az utat!
61. Ha az let hossz tjn a vndor nem tall magnl jobb vagy legalbb maghoz mlt trsat, hadd menjen rmmel, hisz a bolond nem segtheti az tjt.
62. „Ezek a fiaim. Ezek a javaim.” gy aggasztja magt a bolond. Mg sajt magnak sem birtokosa, ht mg fiainak s javainak!
63. Ha a bolond beltja sajt bolondsgt, legalbb ebben blcs. De a bolond, aki azt hiszi magrl hogy blcs, igazn bolond.
64. A bolond nem ismeri meg az igazsg tjt, mg ha egsz lett egy blcs trsasgban tlti is, miknt a kanl sem ismerheti meg a leves zt.
65. De aki figyel s lt, tltsn br csak egy pillanatot is a blccsel, meg fogja ismerni a blcsessg tjt, mint ahogy a nyelv is ismeri az tel zt.
66. A bolond, aki blcsnek hiszi magt, egsz letben nmaga ellensge. Hibt hibra halmoz, s azok vgl keser gymlcst teremnek.
67. Mert nem helyes az a tett, amelyet megbnunk, s amelynek keser gymlcst knnyek kztt szreteljk.
68. De helyes az a tett, amelyet nem bnunk meg, s amelynek des gymlcst rmmel szreteljk.
69. A bolond desnek rzi a rossz tettet, mg kvetkezmnye, a fjdalom el nem rkezik. Ekkor le kell nyelnie a hibk keser gymlcst.
70. A bolond hnapokig bjtlhet, fszl hegyvel kanalazhatja az telt, de mgsem r tizenhatodannyit sem, mint a blcs, aki gondolatait igazsggal tpllja.
71. A hibs tett kvetkezmnye esetleg nem azonnal jelentkezik, ahogy a friss tej sem azonnal alszik meg; mint a hamu al temetett parzs, lassan emszti fel a vtkezt, a bolondot.
72. s ha a bolond netn okoskodik, csak bajt hoz magra. Sztzillja elmjt, s sorsa mg sttebbre fordul.
73. Mert rgtn megbecslst s tiszteletet kvetel, tekintlyt a kolostorokban s a np hdolatt.
74. „Csak hadd gondoljk a gazdlkodk s a remetk is, hogy ezt mind n cselekedtem. Csak hadd krdezzenek mtl engem, hogy mit tegyenek s mit ne.” Ezek a bolond gondolatai, aki felfuvalkodott a becsvgytl s bszkesgtl.
75. De ms a fldi kincsek tja, s ms a Nirvna tja. Buddha kvetje gondolkodjk ezen, s a kzmegbecsls helyett mindig sajt szabadsgra trekedjen.
VI. A blcs
76. Tekints arra az emberre, aki feltrja eltted hibidat gy, mintha rejtett kincset trna fel. a blcs, aki megmutatja neked az let veszedelmeit. Kvesd: aki kveti, csak jt lt s semmi rosszat.
77. Hadd dorgljon s hadd tantson, hadd korltozza benned a rosszat. A jk szeretni fogjk, a rosszak pedig gyllni.
78. Ne bartkozz azokkal, akik torzlelkek; ne keresd a gonoszok trsasgt. Bartkozz azokkal, akik nemeslelkek; keresd a jk trsasgt.
79. Aki az Igazsg vizt issza, boldogan pihen, elcsndeslt elmvel. A blcs a Dhammban leli rmt, a Nagyok ltal feltrt igazsgban.
80. A csatornapt megszabja a vz tjt, a nylkszt kiegyenesti a nyilat, az cs formt ad a fnak, a blcs pedig irnytja sajt elmjt.
81. Ahogy a sziklt nem rendti meg a szl, a blcset sem rendti meg a dicsret vagy szidalom.
82. Mint a tiszta, nyugodt s mlyviz t, olyann vlik a blcs lelke a Dhamma szavainak hallatn.
83. Az igazak valban kpesek brmikor lerzni a bklyt. A szentek nem pazarolnak egy szt sem vgyakra. Addhat rm vagy bnat, a blcshz nem r fel egyik sem.
84. Ernyes, igaz s blcs az, aki sem a maga, sem a ms rdekben nem vgydik sok gyerekre, hatalomra vagy gazdagsgra, aki sajt rdekeit nem helyezi az igazsgossg el.
85. Kevesen kelnek t az id folyjn, hogy elrjk a Nirvnt. A tbbsg az innens parton futkos fl- s al.
86. De azok, akik megismervn a trvnyt, kvetik a trvny tjt, elrik a tlpartot, s tljutnak a hall birodalmn.
87-88. Elhagyva a sttsg tjt, kvetve a vilgossg tjt, a blcs vljon meg a csaldi lettl, s kezdjen szabad letet. Tallja meg a legfbb boldogsgot a magnyban, melyet oly kevesen kedvelnek, tvol a fldi javaktl, a vgyaktl, s mindattl, ami az elmt bernykolhatn.
89. Mert akinek elmje ismeri a fnyhez vezet utakat, aki elszakadt a vgyak ktelkeitl, s rl a ktttsgektl mentes szabadsgnak, aki kilpett a szenvedlyek rnykbl, s megtisztulva ragyog a fnyben, az mr haland letben a halhatatlan Nirvnt lvezi.
VII. A vgtelen szabadsg
90. Az utaz tjnak vgre rt. A vgtelen szabadsg birtokban megszabadult a szenvedstl, eloldotta a bklykat, kioltotta az let izz lzt.
91. Akinek gondolatai magasan jrnak, az mindig tovbb igyekszik, s nem elgszik meg a helybenmaradssal, mint a hatty, aki elhagyja tavt, s a magasba szrnyal, elhagyja otthont egy magasabb otthon kedvrt.
92. Ki ismern az tjt azoknak, akik az let igazi kenyern lnek, akik elutastanak minden flslegeset, akik a szabadsg egn szrnyalnak a kezdet nlkli trben? letket oly nehz kvetni, mint a madarak tjt az gen.
93. Ki ismern a szabadsg egn szrnyal ember lthatatlan tjt a kezdet nlkli vgtelen trben? Szenvedlyei elcsitultak, az lvezeteknek nincs hatalmuk fltte. tjt oly nehz kvetni, mint a madarak rptt az gen.
94. Mg az istenek is csodljk azt az embert, aki blcsen uralja rzkeit, miknt a j kocsihajt ura lovainak, s mentes a lealacsonyt szenvedlyektl s hisgtl.
95. Nyugodt, mint a mindent eltr fld, szilrd, mint a rendthetetlen oszlop, tiszta, mint az tltsz viz t. Megszabadult a szamszrtl, a hallba torkoll letek ismtldstl.
96. Az rtelem fnynl megtallta a szabadsgot. Gondolata bke, szava bke, munkja bke.
97. Aki megszabadult a tvhitektl, mert ltta az rk Nirvnt, leoldotta az alacsonyabb szint lt ktelkeit, tljutott a ksrtseken, lemondott a vgyakrl, valban nagy az emberek kztt.
98. Ahol szent ember lakik, legyen az brhol: faluban, erdben, vlgyben vagy hegyen, az a hely az rm helye.
99. Mert szpp varzsolja a vadont, ami msnak lakhatatlan. Megtallja az rmt, amit ms hiba keres, mert nem nyomasztjk vgyak.
VIII. Ezernl tbbet r
100. Ezer haszontalan sznl tbbet r egyetlen sz, amely nyugalmat ad.
101. Ezer haszontalan sornl tbbet r egyetlen sor, amely nyugalmat ad.
102. Ezer haszontalan versnl tbbet r egyetlen vers, amely nyugalmat ad.
103-105. Ha egy ember ezreket s ezreket tud legyzni a csatban, mg egy msik le tudja gyzni nmagt, bizony a msodik a nagyobb dicssg. Mert az nmagunkon aratott gyzelem a legnagyobb gyzelem, s sem az istenek odafenn, sem a dmonok odalenn nem tudjk elvenni ezt a dicssget.
106. Ha valaki szz ven t havonta ezer ldozatot mutat be, mg msvalaki akr csak egyetlen pillanatra tiszteletet ad egy blcsnek, aki ura nmagnak, az a pillanat tbbet r, mint az ldozatbemutatssal teli szz v.
107. Ha valaki szz ven t tiszteli a szent tzet az erdben, mg msvalaki akr csak egyetlen pillanatra tiszteletet ad egy blcsnek, aki ura nmagnak, az a tiszteletads tbbet r, mint szz v imdsg.
108. Brmennyi tiszteletet vagy ajndkot ldozzon is valaki vente az isteneknek, hogy rdemeket szerezzen, nem ri ez tredkt sem az igaz ember tiszteletnek.
109. Aki mltkpp tiszteli az ernyes s szent embert, ngy kincset szerez: hossz letet, egszsget, hatalmat s boldogsgot.
110. Ezer bnben s elmlyeds nlkl lelt vnl tbbet r egyetlen ernyesen s elmlylten tlttt nap.
111. Ezer tudatlanul s elmlyeds nlkl lelt vnl tbbet r egyetlen blcsessgben s elmlylten tlttt nap.
112. Ezer ttlensgben s gyarlsgban lelt vnl tbbet r egyetlen btorsggal s ers trekvssel tlttt nap.
113. Ezer vnl, mialatt megfeledkeznk minden dolgok keletkezsrl s elmlsrl, tbbet r egyetlen nap, amelyet minden dolgok keletkezsnek s elmlsnak tudatban tltnk.
114. Ezer vnl, mialatt sajt halhatatlansgunkat nem ismerjk fel, tbbet r egyetlen nap, amelyet halhatatlansgunk ismeretben tltnk.
115. Ezer vnl, mialatt nem ismerjk fel a legfbb utat, tbbet r egyetlen nap, amelyet a legfbb t ismeretben tltnk.
IX. A j s a rossz
116. Igyekezz, cselekedj jt, tartsd tvol az elmd a gonosztl. Ha az ember tl lass a jcselekedetben, elmje a gonoszban keres szrakozst.
117. Aki hibt kvet el, ne ismtelje jra s jra. Ne talljon rmet a bnben. A rossz tettek felhalmozdnak s fjdalmat okoznak.
118. Aki jt tesz, ismtelje jra s jra. Talljon rmet a jcselekedetben. A j tettek felhalmozdnak s rmet adnak.
119. Az ember rmt lelheti a gonoszban, de csak addig, mg gonoszsga gymlcst nem terem. Amikor a gonoszsg gymlcse berik, az ember megltja benne a gonoszt.
120. Az ember fjdalmasnak tallhatja a jt, de csak addig, mg jsga gymlcst nem terem. Amikor a jsg gymlcse berik, az ember megltja benne a jt.
121. Ne vedd semmibe mg a kis bnt sem, mondvn: „Ez nem szmthat”. A vzcseppek elbb-utbb megtltik a kancst is. Ugyangy az ostoba embert eltlti a gonosz, br aprnknt gylik benne.
122. Ne vedd semmibe mg a kis jtettet sem, mondvn: „Ez nem szmthat”. A vzcseppek elbb-utbb megtltik a kancst is. Ugyangy a blcs embert eltlti a j, br aprnknt gylik benne.
123. gy kerlje az ember a gonoszsg veszlyeit, mint a keresked, aki nagy kincset visz, de kevs fegyveres ksri: elkerli az t veszlyeit, vagy mint az letre vigyz ember: elkerli, hogy mrget igyon.
124. Annak, akinek a kezn nincs seb, nem rthat a kzben tartott mreg, mert a mreg nem fog a srtetlen testen. Ugyangy annak az embernek, akiben nincs gonosz, nem rthat a gonosz.
125. Ha a bolond rtani akar a j, tiszta s bntelen embernek, a gonosz visszaszll r, mint a szllel szemben szrt por.
126. Az emberek itt a fldn szletnek jj; a gonoszok a pokolban szletnek jj, az igazak a mennybe mennek. De akik tisztk, egyenesen a Nirvnba jutnak.
127. Sem az gen, sem a tenger mlyn, sem a hegyek barlangjaiban, sehol sem szabadulhat meg az ember attl a gonosztl, amit cselekedett.
128. Sem az gen, sem a tenger mlyn, sem a hegyek barlangjaiban, sehol sem szabadulhat meg az ember a hall hatalmtl.
X. Az let
129. Minden teremtmny reszket a veszlytl, mind fl a halltl. Mikor valaki megrti ezt, nem l s nem okoz hallt.
130. Minden teremtmny fl a veszlytl, mindnek kedves az lete. Mikor valaki megrti ezt, nem l s nem okoz hallt.
131. Aki a boldogsgot keresve msokat srt, akik szintn boldogsgra vgynak, az tbb nem tall boldogsgra.
132. Aki a boldogsgot keresve nem srt msokat, akik szintn boldogsgra vgynak, az rtall a boldogsgra.
133. Sose beszlj durvn, mert a kiejtett durva szavak visszaszllhatnak rd. A dhs szavak fjdalmat okoznak, s tsre ts lesz a vlasz.
134. Ha kpes vagy lecsendeslni, hangtalan lenni, mint egy trtt harang, akkor elrted a Nirvnt, s minden haragod bkv vltozott.
135. Ahogy a tehnpsztor tereli jszgait a mezre, gy tereli egyre messzebb az regsg s a hall az lket a hall mezejre.
136. Amikor a bolond gonoszul cselekszik, nem gondol arra, hogy olyan tzet rak, amelynek lngjn egykor majd neki kell gnie.
137-140. Aki fegyvert emel az rtatlanokra s a tisztkra, azt hamarosan a tz csaps egyike fogja sjtani: borzaszt fjdalom vagy fogyatkossg; csonkuls vagy szrny betegsg, st akr rlet s elmebaj; kirlyi ldztets; rettent vd; vagyonveszts vagy a rokonok elvesztse; vagy a hzt felperzsel gi tz. s amikor a gonosztev elpusztul, jraszletik a pokolban.
141. Sem a meztelensg, sem az polatlan haj, sem a mosdatlansg, sem a bjt, sem a fldn alvs, sem a hamuval beszrats, sem a grnyedt kuporgs nem tisztthatja meg azt, akit ktsgek s vgyak gytrnek.
142. De hordjon br szp ruht, ha az ember bks, j, nuralommal s hittel l, tisztalelk s nem srt meg egyetlen lt sem, akkor mltn mondhat szent brhminnak, remetnek vagy bhikkhunak nevezett szerzetesnek.
143. Van-e ember a vilgon, aki oly nemes, hogy vd nem rheti, mint ahogyan a nemes paripa is elkerli az ostorcsapst?
144. Lgy tzes, mint a nemes paripa az ostorcsaps alatt. Hittel, ernnyel s ervel, elmlylt figyelemmel s beltssal, blcsessggel s helyes cselekvssel legyzd a sors csapsait.
145. A csatornapt megszabja a vz tjt, a nylkszt kiegyenesti a nyilat, az cs formt ad a fnak, a szent ember pedig sajt lelkt irnytja.
XI. Tl az leten
146. Hogy ltezhet nevets, hogy ltezhet rm, mikor az egsz vilg lngokban ll?! Mikor nagy sttsgben vagy, nem krsz-e lmpst?
147. Nzd ezt a testet! Festett bbu leng vgtagokkal. Nha szenved s feklyek bortjk. Telve van kpzelgssel, sohasem lland, folyton vltoz.
148. Ez a test romland. Betegsgek fszke, roml tmeg, szthulls s pusztuls a sorsa. Minden let vge hall.
149. Nzd ezeket a fak csontokat! Mint kiszradt tkhjak a nyrvgi szemtdombon. Ki tallna rmet a ltvnyukban?
150. A test csontok hza, hssal s vrrel bortott csontok. Hisg s kpmutats lakik e hzban, s nemklnben az regsg s a hall.
151. A kirlyok pomps kocsijt elnyvi az id, a test is megfrad s megregszik. De a jk ernyn nem fog az id, ezrt tanthatjk a jt a jknak.
152. Ha az ember nem prbl tanulni, gy regszik meg, mint az kr. Mert br a teste fejldik, a blcsessge nem fejldik vele.
153-154. Szmos jjszlets krn mentem mr keresztl hiba, folyton keresve az let s hall hznak ptjt. Milyen nagy a hallba torkoll let szomorsga! De most mr megismertelek, ptmester. Soha tbb nem pted fel e hzat. A bnk tartgerendi szttrtek, a tudatlansg oszlopa leomlott. A vgy emszt lza a mlt, mert haland elmm az rk Nirvna rmei kz tvozott.
155. Aki ifjkorban nem lt lelki sszhangban, s nem szerezte meg az let igazi kincseit, az ksbb olyan, mint az reg, hosszlb gm, amint egy kiszradt t partjn szomorkodik.
156. Aki ifjkorban nem lt lelki sszhangban, s nem szerezte meg az let igazi kincseit, az ksbb olyan, mint a trtt j, amely elmlt, rg letnt dolgok utn bnkdik.
XII. nmagunk birtoklsa
157. Ha az ember megbecsli magt, vigyzzon is magra. letnek hrom rszolglata kzl legalbb az egyikben rkdjn.
158. Tallja meg elszr a helyes utat, hogy aztn msoknak is megtanthassa, gy segtsen elkerlni a flsleges szenvedst.
159. Csak akkor tud tantani, ha maga is olyan jv vlik, amint ezt msoktl elvrja. Valban nehz az nuralom.
160. Az ember ura csak nmaga lehet. Ki ms uralhatn a klvilgbl? Amikor r s szolga eggy vlik, akkor az ember segtett nmagn, s birtokba vette magt.
161. Minden rossz vagy gonosz, amit az ember tesz, belle ered, s maga az oka. Ez felmorzsolja az ostobt, mint ahogy a kemnyebb k sztmorzsolja a puhbb kvet.
162. s az emberben nvekv gonosz olyan, mint a malavalin, amely krlfonja a szalaft. Az ember olyann vlik, amilyennek sajt ellensge kvnn.
163. Knny a rosszat tenni, azt, ami krunkra van. Nehz viszont a jt tenni, azt, ami hasznunkra van.
164. A helytelen gondolkods eredmnye, hogy a nagylelk s igazsgos blcsek tanait megvet bolond sajt vgzetnek gymlcseit rleli, mint a kastand, melyet sajt termse l meg.
165. A gonoszt magunk cselekedjk, s magunk szenvednk tle. A gonoszt magunk kerljk el, s nmagunk ltal tisztulunk meg. A tiszta s tiszttalan nmagtl ered. Senki sem tisztthat meg msokat.
166. Senki se kockztassa ktelessgt, nnn lelknek javt msokrt, brmily nagyszerek legyenek is. Ha felismerted lelked javt, kvesd azt llhatatosan.
XIII. bredj s figyelj
167. Ne lj alantas letet. Emlkezz, s semmit se felejts. Ne kvess hamis tanokat. Ne merlj el a vilgban.
168. bredj. Figyelj. Kvesd a j utat. Aki j ton jr, boldog ezen a vilgon, s boldog a tlvilgon is.
169. Kvesd a j utat, trj le a rosszrl. Aki j ton jr, boldog ezen a vilgon, s boldog a tlvilgon is.
170. Kinek szemben e vilg nem tbb, mint elpukkan bubork, szemfnyveszt rnykp, azon nem vesz ert a hall kirlya.
171. Gyere, s nzd e vilgot. Mint egy festett kirlyi kocsi, melyben bolondok terpeszkednek. A blcset nem lehet ebbe a kocsiba zrni.
172. Aki fiatalon ostoba volt, de aztn megismerte a blcsessget, fnysugarat vet a fldre, mint a felhk mgl elbukkan holdvilg.
173. Aki rgebben rosszat tett, de aztn helyrehozta azt a jval, fnysugarat vet a fldre, mint a felhk mgl elbukkan holdvilg.
174. Val igaz, ez a vilg sttben van, s oly kevesen ltjk a fnyt. Amint csak kevs madr kpes kirppenni a madarsz hljbl, kevs llek kpes feljutni az gi szabadsgig.
175. A hatty kveti a Nap tjt a repls csodja rvn. Az ers ember legyzi a gonoszt s annak minden seregt, majd fellemelkedik a vilgon.
176. Kinek szava hazugsg, aki megszegi az rk Trvnyt, aki gnyt z az gi vilgbl, attl nincs olyan rossz, ami ki ne telne.
177. A fsvnyek eltt nem nylik meg az istenek orszga, s a bolondok nem becslik a bkez adomnyt. De a nemes llek rmt leli a nagylelksgben itt s a felsbb vilgban is.
178. Tbbet r a fld uralmnl, az gbe jutsnl, vilgok leigzsnl annak az rme, aki a Nirvna fel vezet let folyamba belp.
XIV. A Buddha
179. Mifle fldi svny trthetn el a buddht, aki boldogsggal telve a vgtelen ttalan tjain jr? A buddht, aki felbredt, akinek gyzelme nem vlhat veresgg, s akit senki sem igzhat le.
180. Mifle fldi svny trthetn el a buddht, aki boldogsggal telve a vgtelen ttalan tjain jr? A buddht, aki felbredt, akit nem ejthet csapdba a vgyak gonosz hlja.
181. Mg az istenek is szeretnnek a buddhkhoz hasonltani, akik beren figyelnek, bkt lelnek az elmlyedsben, s llhatatosan, nyugodtan lvezik a lemonds rmt.
182. Nagy dolog embernek szletni, s az ember lete szntelen trekvs. Ritkn hallja meg az ember az igaz tant, s mg ritkbb a buddha szletse.
183. Ne tegyl gonoszt. Tedd ami j. Tartsd meg tisztn az elmd. Ez Buddha tantsa.
184. A jmborsg a legfbb ldozat. A Nirvna a legfbb j. Ezt tantjk a felbredtek, a buddhk. Aki mst megsrt, nem remete. Aki mst megbnt, nem aszkta.
185. Ne okozz fjdalmat sem szval sem cselekedettel, uralkodj nmagadon, amint a Tan mondja, lgy mrtkletes az evsben, lgy magnyos a szobdban s gyadban, gyakorold a tudat legmagasabb llapott. Ez a felbredtek, a buddhk tantsa.
186-187. Ha mg a kincsek zpora sem tudja kielgteni a svrgst, ha mg a legnagyobb gynyr vge is fjdalom, hogyan elgedhetne meg a blcs akr az istenek gynyreivel? Mikor a vgyak elmlnak, beksznt az rm. Buddha kvetje rbred erre az igazsgra.
188-189. Az ember a hegyek kztt, az erdben, szent fknl vagy zarndokhelyen keres menedket flelmben. De ezek a bvhelyek nem biztonsgos menedkek, mert nem mentenek meg a szenvedstl.
190. Aki Buddht, tantvnyait s az Igazsgot keresi menedkl, az biztos helyre tall, s megismeri a ngy nemes igazsgot:
191. A szenvedst, a szenveds okt, a szenveds vgt s a nemes nyolcg svnyt, amely a szenveds vghez vezet.
192. Ez a biztos menedk, a legfbb menedk. Aki rtall, megszabadul a szenvedstl.
193. Tisztnlt embert nehz tallni, a felbredt buddha nem szletik akrhol. Boldogok, akik kz megszletik az ilyen ember.
194. Boldogsg a buddha szletse, boldogsg a Dhamma szava, boldogsg a tantvnyok sszhangja, boldogan lnek, akik sszhangban lnek.
195-196. Ki mrhetn fel annak nagysgt, aki tiszteletet ad a tiszteletremltnak, egy buddhnak vagy tantvnyainak, aki htrahagyta a gonoszt, s tkelt a szenveds folyjn, aki megszabadult minden flelmtl, akit a Nirvna dicssge vez.
XV. Az rm
197. , rljnk, s ljnk szeretetben a gyllkdk kztt. A gyllkdk kzt ljnk szeretetben.
198. , rljnk, s ljnk egszsgben a betegek kzt. A betegek kzt ljnk egszsgben.
199. , rljnk, s ljnk bkben a harcolk kzt. A harcolk kzt ljnk bkben.
200. , rljnk, br semmink sincs. rmben ljnk, mint a vilgossg szellemei.
201. A gyzelem gylletet kelt, mert a legyztt fl boldogtalan. Csak az tud rlni, aki elutastja a gyzelmet s a veresget.
202. Nincs forrbb tz, mint a gynyr vgya. Nincs nagyobb gonosz, mint a gyllet. Nincs nagyobb fjdalom, mint az sszhang megbomlsa. Nincs nagyobb rm, mint a Nirvna.
203. A szenvedlyek vgya a legnagyobb betegsg. Az sszhang megbomlsa a legnagyobb fjdalom. Ha ezt tudod, azt is tudod, hogy a Nirvna a legnagyobb rm.
204. Az egszsg a legnagyobb kincs. Az elgedettsg a legdrgbb rtk. A bizalom a legjobb bart. A Nirvna a legnagyobb rm.
205. Aki ismeri a csend magnyt, s megrzi a hallgats rmt, megszabadul a bntl s flelemtl, s elfogja a Dhamma rme.
206. rm a jkat s nemeslelkeket ltni, boldogsg kztk lenni. Ha az ember sosem ltna bolondot, mindig boldog lenne.
207. Akinek bolondokkal kell egytt utazni, hossz s gytrelmes t el nz. Mert a bolonddal lenni ppoly knlds, mint sajt ellensgnkkel lenni. De a blccsel lenni olyan rm, mint kedves rokonunkkal tallkozni.
208. Ha tallsz valakit, aki llhatatos, nyitott a bels fnyre, tanult, hosszantr, elhivatott s nemes, kvesd t, ahogy a hold kveti a csillagok tjt.
XVI. A muland gynyr
209. Aki azt teszi, amit nem kellene, s elmulasztja, amit kellene, aki elfelejti az let igazi cljt, s ml rmknek hdol, eljn az id, mikor keservesen irigyelni fogja a nemes szemlldsben lt.
210. Szabadulj meg a gynyrtl, s szabadulj meg a fjdalomtl is. Mert a gynyr hinya szenveds, s a fjdalom is szenveds.
211. Ne ragaszkodj teht a gynyrhz, mert a gynyr hinya fjdalom. Nem kti gzsba semmi azt, aki tl van gynyrn s fjdalmon.
212. A gynyr szenvedst kelt, a gynyr flelmet okoz. Aki megszabadult a gynyrtl, megszabadult a flelemtl s a szenvedstl is.
213. A szenvedly szenvedst kelt, a szenvedly flelmet okoz. Aki megszabadult a szenvedlytl, megszabadult a flelemtl s a szenvedstl is.
214. Az rzkisg szenvedst kelt, az rzkisg flelmet okoz. Aki megszabadult az rzkisgtl, megszabadult a flelemtl s a szenvedstl is.
215. A szerelmi vgy szenvedst kelt, a szerelmi vgy flelmet okoz. Aki megszabadult a szerelmi vgytl, megszabadult a flelemtl s a szenvedstl is.
216. A svrgs szenvedst kelt, a svrgs flelmet okoz. Aki megszabadult a svrgstl, megszabadult a flelemtl s a szenvedstl is.
217. Aki ernyes s tisztnlt, aki kveti a Dhammt, a Tkletessg tjt, aki igazat szl, s azt teszi amit kell, azt szereti s becsli a vilg.
218. s kinek elmje elhivatottsggal telve az rk Nirvna fel kvnkozik, s megszabadult az rzki gynyrktl, uddham-szotnak nevezzk, ami azt jelenti, „aki az rral szemben szik”, mert a szenvedlyek s a vilgi let radatval szemben a vgtelensg rme fel tr.
219-220. A hossz trl visszatrt boldogan fogadjk rokonai, jakari s bartai. Hasonlkpp az embert letnek jtettei a kvetkez letben gy kszntik, mint egyik jbart a visszatr msikat.
XVII. Gyzd le haragod
221. Gyzd le haragod, add fel bszkesged. Nem rheti szenveds azt, akit semmi sem bklyz, akinek semmije sincs.
222. Aki nvekv haragjn uralkodni kpes, ahogy a kocsihajt irnytja a teljes sebessggel rohan szekeret, azt j vezetnek hvom. A tbbiek csak fogjk a kantrt.
223. Gyzd le a haragot bkessggel. Gyzd le a gonoszt jsggal. Gyzd le a kicsinyest nagylelksggel, s a hazugot az igazsggal.
224. Szlj igazat, ne add t magad a haragnak, nyjtsd, amit tudsz, annak, aki kr. Ez a hrom lps elvezet az istenekig.
225. A blcsek, akik nem bntanak egyetlen lt sem, akik testk felett uralmat gyakorolnak, a halhatatlan Nirvnba jutnak, ahol vgleg megsznik szenvedsk.
226. Akik rkk berek, akik jjel s nappal figyelni tudnak nmagukra, akik minden erejkkel a Nirvna fel trnek, elhagyjk minden szenvedlyket.
227. Rgi monds ez, nem mai blcsessg, Atula: „Megszljk azt, aki hallgat, megszljk azt, aki tl sokat, s azt is aki tl keveset beszl.” E vilgon senki sem kerlheti el a szidalmat.
228. Nem lt, nem l, s nem is fog lni soha olyan ember, akit mindig szidnak vagy mindig dicsrnek.
229-230. De ki mern szidalmazni azt, akit a blcsek nap mint nap dicsrnek, akinek lete tiszta s fnyl, aki ernyes s blcs, aki olyan tiszta, mint a Dzsambu-foly aranya? Mg az istenek is megbecslik, mg a Teremt Brahm is magasztalja.
231. Jl figyelj a test dhre. Testednek uralnia kell nmagt. Ne rts a testtel, hanem hasznld jl.
232. Jl figyelj a beszd dhre. Beszdednek uralnia kell nmagt. Ne rts a beszddel, hanem hasznld jl.
233. Jl figyelj az elme dhre. Elmdnek uralnia kell nmagt. Ne rts az elmvel, hanem hasznld jl.
234. Vannak llhatatos s blcs emberek, akik uralkodnak sajt testk, beszdk s elmjk felett. k a legteljesebb nuralom birtokosai.
XVIII. A trekvs s igyekezet
235. leted fjn elsrgult levelek fonnyadnak. A hall hrnkei mr a kszbn llnak. Hossz t vr rd. Lesz-e travald?
236. pts szigetet magadnak. Igyekezz s trekedj. Lgy blcs. Ha lefjtad a tiszttalansg port, s legyzted a bns szenvedlyeket, a legnagyobbak dics orszgba jutsz.
237. leted vgre rtl. Hamarosan a Halllal tallkozol. Utadon nem vr pihenhely, s nem lesz travald.
238. pts teht szigetet magadnak. Igyekezz s trekedj. Lgy blcs. Ha lefjtad a tiszttalansg port, s legyzted a bns szenvedlyeket, megszabadulsz a szlets terhtl, mely a hallba visz, s az regsgtl, melynek vge hall.
239. gy tiszttsa meg magt a blcs, ahogy az ezstmves tiszttja az ezstt: gondosan, aprnknt, fradhatatlanul.
240. Ahogy a vasat is megeszi a rozsda vgl, az embert romlsba viszik sajt tiszttalan vtkei.
241. A szent ignek rozsda a gpies ismtls, a hznak rozsda az elhanyagoltsg, a szpsgnek rozsda az egszsges testedzs hinya, a vigyznak pedig rozsda a figyelmetlensg.
242. Az asszony bns, ha htlen. A jtev bns, ha szkmark. A gonosz tettek mind ebben a vilgban, mind a kvetkezben bnss tesznek.
243. De minden bn kzl a tudatlansg a legslyosabb. Tagadd meg e bnt, ember, s tisztulj meg tle.
244. Az let egyszernek tnik azoknak, akik szgyentelenek s tolakodk, fortlyosak s ravaszak, elvakultak az rzki vgyaktl, hanyagok s tiszttalanok, erszakosak s ktzkdk, velejig romlottak.
245. De az let nehznek tnik azoknak, akik bksen igyekeznek a tkletessg fel, akikben nincs nzs s tolakods, akik tisztn lnek, akik ltjk a fnyt.
246-247. Aki elpuszttja az lt, aki hazudik, aki elveszi, ami nem az v, aki ms felesghez jr, aki rszegeskedik, az sajt letnek gykereit ssa al.
248. Ezrt tudd meg, ember: az nuralom hinya nem ms, mint a helytelen tett. gyelj, hogy mohsgod s vtkeid ne hozzanak rd hossz szenvedst.
249. Aki ebben a vilgban ajndkot ad, lelki tisztasga, vagy ns elgedettsge vgett teszi. Akinek gondolatai akrl forognak, hogy msoktl mit kap s mit nem, hogyan rhetn el jjel vagy nappal a tkletes elmlyedst?
250. De aki kitpte s elgette az irigysg gykereit, mind jjel, mind nappal elrheti a tkletes elmlyedst.
251. Nincs nagyobb tz, mint a testi vgy, nincs nagyobb bilincs, mint a gyllet, nincs nagyobb hl, mint a kprzat, nincs nagyobb radat, mint a vgy.
252. Knny a ms hibit ltni, a sajt hibinkat nehz. Ms hibit olyan hevesen kavarjuk fel, mint a szl a kirostlt pelyvt, sajt hibinkat pedig eltakarjuk, mint a ravasz szerencsejtkos a kockt.
253. Ha valaki msok bneit nzi, s szntelenl msok hibin gondolkodik, annak sajt bnei megszaporodnak, s sosem jr hibinak vgre.
254. Az ghez nem vezet t. A szerzetesnek nmagban kell megtallnia az utat. Mg a vilg a gynyrkkel jtszik, melyek akadlyok az ton, a Tathagatk, a „berkezettek” tkeltek az id folyjn, s legyztk a vilgot.
255. Az gbe nem vezet t. A szerzetesnek nmagban kell megtallnia az utat. Minden dolog elmlik, de a buddhk vg nlkl az rkkvalsgban lnek.
XIX. Az igaz ember
256-257. Nem az igazsg tjn jr, aki tennivalit erszakkal s kapkodva vgzi. A blcs megfontolja, mi a j s mi a rossz, s a vithoz igazsggal, szelden s bksen viszonyul. rzi t az igazsg, s is rzi az igazsgot. Igaz s blcs ember.
258. Nem azt hvjk blcsnek, aki folyton folyvst beszl, hanem azt, aki bks, szeretetteljes s rendthetetlen.
259. Nem az az igazsg kvetje, aki folyton tuds dolgokat mond, hanem az, aki, mg ha nem is tanult ember, nem tr le az igaz trl, s jl vgzi dolgt.
260. Nem attl reg s tiszteletremlt az ember, hogy fejn sz hajszlak vannak. Aki csak kora miatt szmt regnek, hiba regedett meg.
261. Csak az tiszteletremlt „vn”, aki valban elvetette a bnt, akiben mltnyossg, igazsg, szeldsg, mrtkletessg s nuralom lakik.
262-263. Nem elg a finom beszd s kls ahhoz, hogy tiszteletet rdemeljen, ha irigysg, mohsg s csalrdsg van mgtte. De aki kiirtotta magbl ezt a hrom bnt, aki blcs s szeretetteljes, az valban mlt a tiszteletre.
264. Nem a tonzra, a borotvlt fej tesz szerzetess, szamanv. Hogy lehetne szerzetes, aki megszegi vallsi fogadalmt, hamissgot szl, s tovbbra is mohsg s vgyakozs tlti el?
265. De aki bkessgg vltoztatja a gonoszt, legyen az kicsi vagy nagy, az valban szamana, mert benne is bkv vltozott a gonosz.
266. Nem a kolduslet tesz koldul szerzetess, bhikkhuv. Csak az lehet bhikkhu, aki elfogadja az igazsg trvnyt, s elutastja a test szavt.
267. Aki fellemelkedett jn s rosszon, nmegtartztat letet l, s meditciban tlti lett, valban bhikkhunak nevezhet.
268-269. Aki azrt nem beszl, mert tl ostoba s tudatlan, nem ugyanaz, mint a hallgatag blcs, a muni, aki mrlegel s gondolkodik. De aki mrleget vesz kezbe, s gondosan sztvlasztja a jt a rossztl, ismervn a kt vilgot, az valban hallgatag muni, aki mrlegel s gondolkodik.
270. Nem akkor nagy ember valaki, ha harcosknt msokat megl, hanem akkor nevezhet valban nagynak, ha nem srt egyetlen lt sem.
271-272. Nem pusztn a szigor erklcsk, a szertartsok, a tanulmnyok, az elmlylt koncentrci, vagy az gybli magny vezet el a vilgi ember eltt megismerhetetlen szabadsg rmhez. Koldul szerzetes! Ne lgy nelglt, mert a gyzelem mg nem a tid.
XX. Az t
273. A legklnb t a nemes nyolcg svny. A legklnb igazsg a ngy nemes igazsg. A legklnb llapot a szenvedlymentessg. A legklnb ember az, aki lt.
274. me, az t. Nincs ms, ami a tisztnltshoz vezet. Jrd ezt az utat, s megzavarod Mrt, a zavarkelts dmont.
275. Aki ezen az ton jr, szenvedsnek vge fel kzeledik. Megmutattam az utat a vilgnak, amikor megtalltam a szenveds gykert.
276. Az erfesztseket neked kell megtenned. A mlt nagyjai csak az utat mutatjk. Aki gondolkodik, s kveti az utat, megszabadul Mra bklyitl.
277. „Minden muland.” Aki beltja ezt, tljut a szenvedsen. me a tiszta t.
278. „Minden szenveds.” Aki beltja ezt, tljut a szenvedsen. me a tiszta t.
279. „Minden valtlan.” Aki beltja ezt, tljut a szenvedsen. me a tiszta t.
280. Ha az ember nem trekszik s fejldik fiatalon, amg trekednie s fejldnie kell, hanem restsgbe s cltalansgba sllyed, sohasem tallja meg a blcsessg tjt.
281. Az ember legyen ura szavainak s gondolatainak, s tetteivel se srtsen mst. Ha ezek tisztk, akkor haladhat a blcsek tjn.
282. A szellemi jga a fnyhez vezet, hinya a sttsgbe. Felismerve e kt utat, a blcs a fny tjn jrjon.
283. Irtsd ki a vgyak erdejt, ne csak egyetlen ft, mert az erd rejti a veszlyeket. Ha kiirtottad az erdt s az aljnvnyzetet, bhikkhu, akkor leszel szabad a szabadsg tjn.
284. Amg a testi vgy egy cseppje van a frfiban a n irnt, addig elmje nem szabad, hanem gy van megktve, mint ahogy a borjt ktik a tehnhez.
285. Gyomlld ki az nimdatod, mintha a hervadt ltuszt hznd ki az szi kertbl. Trekedj a bke, a Nirvna tjra, amit Buddha megmutatott.
286. „Itt fogok lakni az ess vszakban, amott tlen s nyron.” gy gondolkodik a bolond, s nem gondol a hallra.
287. Pedig a hall elragadja azt, kinek elmje megelgszik a gyermekek s jszgok szmllgatsval, ahogy az radat is elragadja az alv falut.
288. Sem apnk, sem fiunk, sem rokonaink nem tudjk meglltani a Hall Kirlyt. Mikor teljes hatalmban eljn, semmilyen rokonunk nem menthet meg tle.
289. Az ernyes s blcs ember megrti ezt, s igyekszik minden erejvel utat kszteni a Nirvna fel.
XXI. Az brenlt
290. Ha a kis gynyrt elvetve nagy rmre tall, a blcs lemond a kicsirl s a nagy fel fordul.
291. Aki gy keresi boldogsgt, hogy msokat boldogtalann tesz, azt a gyllet lncai tartjk fogva, ezrt nem lehet szabad.
292. Elmulasztjk, amit tenni kell, s megte |