A TV, mint szappantartó
Azt hiszem, nem mondok újat, mikor kijelentem: a szappanoperák igen nagy számban elszaporodtak kis hazánkban. Gyakran elgondolkodom azon, hogy mikor is történhetett ez a kétségtelenül nagyszabású térhódítás. Mert hirtelen, szinte pillanatok alatt úgy megnőtt a számuk, hogy az ember nem tudja hova kapja a fejét, vagy hová meneküljön. Már aki egyáltalán menekül. Az viszont garantált, hogy délutánonként, nagysikerű kereskedelmi tévéink bármelyikére kapcsolva, azonnal gyönyörködhetünk valamelyik dél-amerikai sztár szépségében és rendkívüli leleményességében.
Bár Európa is lelkesen próbálkozott annak idején a sorozatgyártással, lásd Klinika, Guldenburgok öröksége, Megperzselt szívek, Borostyán, Forró szél (Surda), stb., és Észak-Amerika is kivette a részét a szappanozásból a Dallas, Baywatch, Knight Rider és egyéb csodák révén, azért akárki akármit mond, kétségtelenül Dél-Amerika a sorozatsztár. Mennyiség tekintetében mindenképpen, a minőségről most inkább ne beszéljünk... Eleinte egyszerre egy futott ezekből az alkotásokból. Gondoljunk csak a Megveszem ezt a nőt, Topmodell, Homok titkai című filmekre. Ha van egyáltalán valaki, aki emlékszik még rájuk.
Persze nem feledkezhetünk meg drága Isauránkról sem, aki 32 részével tömegeket bűvölt el. Igaz akkoriban csupán két adónk volt. Aztán megszaporodtak a csatornák... Megnőtt a szabadon maradt műsoridő kitöltésének igénye. De miért éppen a szappanoperák hódítottak?
Egyáltalán mi kell egy ilyen szuperprodukcióhoz?
Mi lehet a receptje?
Ha valaki kíváncsi rá, én elmondom. Végy egy árva, vagy más, mindenképpen szerencsétlen sorsú, de feltétlenül csinos lányt, keverd össze egy gazdag, jóképű fiúval. Adagolj hozzá egy maréknyi szerelmet és nagy adag veszekedést. Tégy bele egy-két előkerült szülőt és exmenyasszonyt, fűszerezd világraszóló titkokkal, adj hozzá csipetnyi bosszúállást, egy őrültet, stb. Ja, és mindenképpen legalább 200 részre vágd fel. Nem fér hozzá kétség, a sorozat befut.
De hogy nevezd el az elkészült finomságot?
Manapság divat lett női neveket adni sorozatcímnek. Persze te különlegeset akarsz. Na, jó, akkor talán próbálkozz a férfiak neveivel, lehetne a címe Pabló a rabló. Nem tetszik az ötlet? Netán adj virágnevet neki, mondjuk Büdöske, a szerencsétlen sorsú lány története, vagy állatnevet, esetleg Zsiráf, a kétméteres bombanő meséje. Ha az állat- és növénynevek végképp nem tetszenek, jöhetnek az autók nevei: Szerelem a Trabantban, Bogárhátú vonzalom, stb. Tehát, ha a feltétlenül semmitmondó címet is kifőzted, még színészeket kell választanod. Szerintem ez nem lehet nagy gond, hisz rengeteg színész van egy országban. A filmjeidben csak őket szerepeltesd, persze más-más szereposztásban, mert azért a néző sem olyan buta. Hadd higgye, hogy egy új sorozatot néz.
Ha mindezzel elkészültél, már csak le kell gyártani a filmet, lehetőleg egyetlen helyszínen, mert úgy olcsóbb. Ezek után nincs más hátra, dőlj hátra és élvezd a milliós bevételt.
Na, én így képzelem el egy szappanopera receptjét. Hogy mi teszi mindezt vonzóvá, én nem tudom. Persze, ha valakinek más a véleménye, mondja csak bátran
|