- Szeva!
- Hell!
- Figyeld mr hogy nz ki az a n abban a csizmban!
- Ja, elg rdekes.
- Engem egybknt nem izgat, hogy ki mit vesz fel, mindenkinek a sajt dolga.
- Igaz, mindenki maga dnti el, meg az zlsek s a pofonok klnbzek.
- Csak az ilyen vallsos emberek szoktak idegeskedni azon, ha valakinek tbb szn a haja, meg ilyenek. Nem vgom, hogy hogy nem lehet elfogadni azt is, ami eltr a megszokottl. Minden kornak megvan a maga divatja, nem? Tnyleg, te jrsz templomba?
- Aha.
- Igen??
- Ja.
- n nem. Nem is tudom mita nem voltam. De jrtam kt vig hittanra, meg brmlkoztam is. Szval megvolt minden ami kell, vgod.
- rtem.
- Komoly jrsz rendszeresen templomba? n nem szoktam, reg nnik jrnak oda, meg akiknek ilyen csltsuk van, s nem kpesek elfogadni msnak a nzeteit, csak egyfajta dolgot hisznek jnak s igaznak. Most nem tged akarlak szvatni, n gy vgtam le, nagymamm szokott jrni templomba. Szerintem semmi rtelme, meg nem is rek r, mert tanulnom kell, meg semmi kedvem korn kelni.
- Ja, szerintem is hlyesg az, ha az ember csak ilyen monoton jr templomba. Megszoksbl s nem is ismeri a sajt felekezetnek a hitvallst, meg ilyenek.
- . Aha?
- Szval szerintem a hv ember s a vallsos ember kztt tk nagy klnbsg van. Nem mindenki trt meg, aki templomba jr?
- Vrjl mr, nem vgom, hogy mirl beszlsz. Ezt utlom, hogy egy csomszor dumlnak a megtrsrl ilyen jehova tani, meg ezek, de mi a rkot jelent?
- . Tudod?
- Meg tkre idegest, hogy mindenki azt hiszi, hogy csak az a j, amit mond, otthon a nyakunkra jrnak a jehovk, az aluljrban is szoktak lenni ilyen tblk, hogy eljn a vilg vge, de k majd megmondjk a frankt, meg ilyen csodadoktorok vagy mi a hall, s?
- Ja, ja ez tnyleg gy van, de hagy fogalmazzam meg mi az a megtrs. Tudod, a keresztynek ilyen szaknyelvet hasznlnak, amit k frankn vgnak, de nha tnyleg fel sem tnik, hogy esetleg msnak nem rthet. Rgen, mikor a Biblia rdott, akkor ezt mindenki vgta, hogy mi. Olyan, mintha ma azt mondanm, hogy visszatrs, vagy hazatrs.
- Aha, de most ez mi is?
- Szval a Bibliban a megtrs az arrl szl, hogy az embernek meg kell trnie a rossz trl, s vissza kell trnie haza.
- Ht, ez elg jelkpes.
- A Biblia azt mondja, hogy az embernek, mivel bns, biztos tanulttok hittanon a bnbeess trtnett, meg kell trnie. Rossz ton jr, rossz irnyba megy. Vissza kell fordulnia.
- Ez az dm s va trtnet elg csrnak tnik nekem. Tk hlyesg, hogy az ember bns. Vannak bns emberek, akik gyilkolnak, meg akik megcsaljk a felesgket, de az tlag ember az nem bns. n pldul utlom, ha azt mondjk, hogy bns vagyok, mert nem is csinlok semmi rosszat. Faterom is adakozik az idsek otthonnak, n is mindig szoktam segteni, ha ltom, hogy valaki bajban van, nem szoktam kromkodni, na szval nem akarok nagykp lenni, de? Meg ha dm s va tnyleg balhztak is rgen valamit, akkor ahhoz nekem full semmi kzm. Klnben is olyan emberek mondjk ezt nekem, akik semmivel sem jobbak nlam.
- Figyu, tnyleg igaz, hogy ez a bn dolog is egy szakkifejezs. Minden valamireval csoportban idvel kialakul egy szaknyelv, hogy azt a tbbiek ne rtsk. Ez csak pon, de van benne igazsg. A bn az cltvesztst jelent. Az ember rossz irnyba halad, mert eltrt Istentl. Tudom, ezt nem mindenki hiszi el, de mondjuk az is igaz, hogy nem attl fgg, hogy valami gy van-e vagy sem, hogy azt valaki hiszi-e, vagy nem. Az ember Istennel volt mindaddig, amg bnbe nem esett. Addig Isten vele volt, de aztn eltrt Istentl. Viszont Isten hv szava egybl a bnbeess utn elhangzott: "dm, hol vagy?" Addig egytt stltak az den-kertben, de aztn dm nem jelent meg a tallkozn. Isten nem akarja azt, hogy brki is elvesszen, mert bn bntetse ugyan a hall, teht ha rossz irnyba megynk, akkor megszvjuk, de miutn vtkezett az ember, Isten mg szereti t.
- Vrj, most n rossz irnyba megyek?
- Megtrni azt jelenti, hogy visszatrni Istenhez. Aki megtrt, azzal Isten ott van. St, azt mondja a Biblia, hogy Isten lelke benne van.
- reg, ez bukta. Van egy haverom, aki azt mondta, hogy megtrt. n ismertem t eltte, s elmondom neked, hogy semmit nem vltozott.
- A megtrs az valjban egy fordulatot jelent. Addig haladtunk a rossz irnyba, aztn rjttnk, hogy az rossz, s megfordulunk. Arccal ms fel llunk, de akkor mg, amikor megfordultunk, valjban ugyanott vagyunk. Aztn ha az ember 10 v mlva is ugyanolyan, mint eltte, semmit sem vltozott, akkor megkrdjelezhet az megtrse. Az azt jelenti, hogy nem indult el a helyes irnyba. Ha valaki forog egy helyben, akkor ott valami nem stimmel. rted, ha tudom, hogy rossz hz eltt llok, ahov mennem kell az kettvel arrbb van s n csak forgok, attl mg nem jutok el oda. De maga a megtrs az valjban egy fordulat.
- Na tisztzzuk, mi kell a megtrshez?
- Hogy az ember belssa azt, hogy bns. Ez olyan szksges, de nem elgsges felttel.
- Na ne, a matekot azt hagyjuk, utlom ezeket a szablyokat s defincikat.
- Ok. Szval attl mg, hogy az ember beltja, hogy bns, s az lete rossz irnyba halad, attl mg mehet tovbb ugyangy a rossz irnyba, csak esetleg egy kicsit rossz lelkiismerettel. De ha az ember gy gondolja, hogy j, neki nincsen szksge arra, hogy Istenhez trjen, akkor eleve eslytelen a megtrs. Ha mr szleljk azt, hogy magunktl mennyire kptelenek vagyunk jk lenni, mennyire tkletlenek vagyunk s beltjuk azt, hogy itt egyedl Isten segthet, hogy vgre bkessgben a j ton legynk, akkor sajt dntsnk kvetkeztben tesznk egy fordulatot.
- Ezt kifejthetnd mg egy kicsit jobban is.
- Ha valaki megtr, akkor ahhoz Isten odamegy. mg mindig ott ll, ahol az elbb is volt, nem ment Istenhez, hanem Isten odament hozz. A megtrt emberhez megy oda, s segt neki, hogy visszatrhessen a j tra. Vezetni akarja t, hogy ne menjen ismt a rossz irnyba.
- De mi a j irny?
- Istent kvetni, az akarata szerint jrni, cselekedni.
- s ebbe nekem hol van a bolt? Mirt zlet ez nekem?
- Ha valaki nem fogadja el Isten segtsgt, maga tjn akar jrni, akkor azt kapja, amit rdemel, hallt. Viszont az r a megtrs utn kapsbl ad neknk kt ajndkot is. Megbocstja a bneinket, nem kell tbbet trdnnk azokkal, st mg rk letet is ajndkoz neknk. Mindezrt a megtrt embernek egyltaln nem kell tennie semmit. Aki ezt az ajndkot elfogadja az valban meg is kapja azt.
- Ez mr gy le van zsrozva a Mindenhatnl?
- Tulajdonkppen igen. De ezt valakinek le kellett zsroznia. Vrj, mondok egy pldt: Ha elmsz a zldsgeshez, s nem tudsz neki fizetni, mert nincsen nlad annyi pnz, akkor mondjuk azt mondja, hogy majd mskor kifizeted. De nem engedi el az adssgot. Ha te nem tudod kifizetni, de a haverod pnzel helyetted, akkor azt a zldsges elfogadja. De az adssgot nem engedi el, azt mindenkppen ki kell fizetnie valakinek. Isten is gy van ezzel. Mi nem rdemlnk rk letet, mert bnsk vagyunk. Mi hallt rdemlnk. Ha szz vig lnnk is, akkor sem tudnnk annyi jt tenni, hogy rk letnk legyen, mivel mr egy bnt biztosan elkvettnk. Nem tudjuk megfizetni az rk letet. Nem tudjuk trleszteni a bneinket, mert sajt magunk kevesek vagyunk hozz. Prblkozunk magunktl s mg csak rosszabb lesz. Lehetetlen az embernek trlesztenie Isten fel az adssgt. De Isten nem engedi el azt, a zldsges sem engedi. Azt valakinek ki kell fizetnie. De mivel Isten tudja, hogy az ember erre kptelen, mert lehetetlen, hogy tkletes legyen, ezrt az kegyelme s szeretete ltal elkldte az sajt Fit, aki tkletes, s ugyangy emberknt ksrtst szenvedett mint mi, de bnt nem kvetett el, meghalt helyettnk, hogy neknk rk letnk lehessen. Mert a bnrt hall jr, s Jzus felvette a mi bneinket, s meghalt helyettnk. Mert annyira szeretett minket. Kifizette az adssgot, amit mi nem tudunk. Ez ajndk. Aki ezt elfogadja, annak rk lete van. Mert Isten Jzust feltmasztotta a hallbl. Ugyangy minket is feltmaszt, ha elfogadjuk tle a megvltst s hisznk neki. Ennyi az egsz. Ahelyett mr az r Jzus kifizette az adssgot. Aki azt mondja, hogy neki nem kell, majd erlkdik s fizet, az ha nem dbben r arra, hogy kptelen fizetni, st idvel csak halmozza bneit, s nem hogy trlesztene, de mg csak tbb tartozst gyjt magnak, annak nem lesz kifizetve a tartozsa. Jzus mindenkit kifizeti, aki elfogadja.
- De nlam vannak sokkal rosszabbak is.
- Igaz, de a zldsgesnek is hiba mondja az ember, hogy ugyan mr zldsges r, van aki sokkal tbbel tartozik nlam, attl mg nem engedi el a tartozst. Hiba mondjuk, hogy van aki nlam is bnsebb, attl mg n bns vagyok. Valakinek fizetni muszj. Jzus mr fizetett, de el kell fogadni. Teht tudhatjuk azt, hogy ha nem fogadjuk el, akkor megmarad a tartozsunk, akkor csak gy tudunk fizetni, hogy meghalunk. rk let helyett rk hall a jussa az embernek alapveten. Mert a tartozst ki kell fizetni. Viszont a msik oldala is igaz, hogy ha mr elfogadtuk, akkor nem kell parznunk, hogy mi lesz, mert akkor mr trlesztve van az adssgunk. Ez ugyangy igaz. Aki elfogadja az rk letet, az az rk let. Aki megvallja a bneit, annak az r megbocstja. Aki megtr hozz, azzal ott lesz, nem hagyja magra, mutatja neki, hogy merre menjen.
- J, de ha az Isten annyira szereti az embert, akkor mirt nem teszi azt, hogy mindenki trjen meg, hogy senki se vesszen a hallba?
- Mert az embernek szabad akarata van. Nincsen rerltetve semmi, neki kell dntenie. De az Isten a dntst is munklja az emberben. Mivel azt akarja, hogy mindenki ismerje meg az igazsgot, ezrt megmutatja az alternatvt. Elnk adja a hallt s az letet, s elmondja, hogy vlasszuk az letet. Nem muszj, ha rnkerltetn, akkor nem a sajt dntsnk lenne. Ha nem szeretem az Urat, akkor nem kell t szolgni, nem kell az szerinte helyes ton jrni, de azt is elmondja, hogy akkor az rk hall fel tartunk. nem utast el, brmikor megtrhetnk hozz. Tudtunkra adja, hogy mi a helyes dnts, s mi a rossz dnts, de nem muszj hinni neki. De meggri, hogy aki megtrt azzal , aki mindenkinl ersebb, ott lesz, nem hagyja magra, a lelkt adja neki s vezeti a helyes irnyba. Nem gri, hogy knny lesz, de gri, hogy aki Benne bzik az nem szgyenl meg sohasem.
- Ez rdekes, de akkor vajon mirt nem vlasztja mindenki ezt az egyrtelmen j utat? Mirt van az, hogy a hallba megy mindenki?
- Nem mindenki. Csak aki nem fogadja el az ajndkot. Vannak, akik gy gondoljk, hogy k elg ersek ahhoz, hogy megoldjk a problmjukat, akik nem akarnak mstl ajndkot elfogadni. A bszkesgk nem engedi, nem akarnak megalzkodni Isten eltt. Tudjk, hogy mindenrt fizetni kell, ezrt ingyen ajndkot nem akarnak elfogadni, kzben pedig kptelenek kifizetni a sajt tartozsukat. A hit, az olyan, mint egy rzkszerv. A bn elkvetse utn az ember mr nem lthatta Istent szemtl szembe, mert szgyellte magt s elbjt... Most az ember a hitvel rezheti leginkbb Istent. Ez az rzkszervnk megsrlt. Krni kell az Urat, hogy gygytsa meg. Termszetes llapotban megvolt, de a bn rvetette magt, nem ltunk a hitnkkel. Olyasmi mint a szem, de a szemmel csak lthat dolgokat rzkelnk, a hittel pedig a lthatatlanokat. A hit a remlt dolgokba vetett bizalom, a nem lthat dolgokrl val meggyzds. Akik hisznek az Istenben, azok megtapasztaljk t. Persze nem elg hinni, mert az rdgk is hisznek benne, hiszen tudjk, hogy van, de attl mg nem dvzlnek. Ahhoz el kell fogadni az ajndkot.
- Hmm...
- Miutn az ember mr a dntst meghozta, az a nehz, hogy utna megmaradjon a j ton. A megtrs az egy pont az ember letben, utna az Istennel val jrs, pedig egy letprogram. Ettl nyilvn sokan flnek, de Isten megmutatja neknk a Bibliban, hogy br magasra teszi a mrct, de egyltaln nem is rdemes lejjebb tenni. Sok jt gr neknk, s nem lesz unalmas vele az let, st kalandos lesz.
- Mondasz valamit, mondjuk n egyltaln nem szoktam olvasni, nem hogy a Biblit.
- Jzus azt mondja, hogy az elveszettet megkeresi, az eltvedtet visszatereli, a gyengt s a sebesltet bektzi, a kvrre s az ersre vigyz, s gy legelteti a nyjt, ahogyan kell. Engem pldul egyszer keresett meg s 6789-szer terelt vissza. Az a j, hogy azzal, hogy valaki megtrt, nem fejezdik be a Jzussal val kapcsolata, st akkor kezddik el igazn. Az r nem csak azokkal foglalkozik, akik mg nem trtek meg. A kvr s az ers szeret fickndozni, ezrt vigyz rjuk, hogy ne tvedjenek el ismt. Aki eltvedt, azt visszatereli. Az a j, hogy trelmes, s ezerszer is visszaterel minket, nehogy elvessznk. Mindig ugyanolyan trelmesen s szeretettel, mint legelszr. Biztos hallottad hittanon a psztoros pldzatokat. Az a j, hogy nem gy van, hogy Isten azokhoz van kzel, akik odamennek hozz, hanem azt rja a Biblia, hogy ha valaki elkborol, utna megy, ott van vele, s visszaviszi a nyjhoz. Teht foglalkozik vele, s tereli. Aki megtrt, azzal ott van az r, s nem hagyja el soha. Segti t az letben, ha hittel rbzzuk magunkat, soha meg nem szgyenlnk, s rk letnk lesz, mert meghalt a bneinkrt.
- Hmm. Igen, ezt mr elg sokszor mondtad. De mgis hogyan ltja meg az ember Isten akaratt?
- Az is j, hogy sokflekppen kommunikl velnk. A Biblibl olvasott igjn keresztl, a templomban hallottak ltal, de akr a sajt jzan paraszti esznket felhasznlva is.
- Na, elgg repl az id, lassan haza kne mennem. Elg sok j volt nekem ebben, kell egy kis id mire megemsztem, nem olyan knny ezt felfogni.
- Igazad van. Azt tancsolom, hogy ha foglalkoztat a tma, akkor gondolkozz el rajta. Kell hozz egy kis csnd, amikor nyugiban vagy. s ha van hv keresztyn ismersd, akkor ne flj neki feltenni a krdseidet, nyilvn lesznek mg. n is beszlhetnk mg egy csom mindenrl, csak ht gy hirtelen, nekem sem knny. s mg annyi, hogy ha olvasod a Biblit, ami az Isten szava, akkor sok mindent megtudhatsz rla, akr anlkl is, hogy valaki azt mondan neked.
- Mondjuk olvasni azt utlok, de van egy kzeli, Istent kvet ismersm. Csak az a gz, hogy ssze-balhztam vele, mert gy reztem, hogy rm akarja erltetni a hitt. Aztn most azrt is beszlgettem veled, hogy lssam, hogy te mit mondasz.
- Sajnos van, hogy valaki, aki mr kveti Istent, tudtn kvl, mert szereti a msikat s neki is tovbb akarja adni a j hrt, beszlgetni szeretne errl vele, s tl sokat doblzik mindenfle Bib-libl idzett igkkel, pedig a msiknak az agytl a szvig nem jut el semmi, s flrevgja az egszet. Id kell mindenkinek, hogy a sokszor mr "kommerssz vlt" evangliumot valban megrtse. Meg hogy egyltaln meg akarja rteni. Erltetni flsleges, de megesik, hogy az emberrel elszalad a l. De ha nem gondolod, hogy direkt az idegeidre akart menni, akkor akr hozz is fordulhatsz. Az a fontos, hogy a klnbz tantsok ne trjenek el a Biblitl! Ezrt is j, ha az ember olvassa. Isten azt mondja, hogy az az igaz, ami a Bibliban van. Sokan vannak, akik rszleteket ragadnak ki belle, vagy hozz tesznek szpen hangz, egyb emberi jcselekedetekrl szl szocilis finomsgokat s ezrt flrebeszlnek.
- J, de most mr tnyleg farolok. Cs! |