Kölcsi Ferenc
Dönci 2007.11.04. 14:33
Kölcsey Ferenc
(1790-1838) |
|
1. Helye irodalmunkban
- a Himnusz költője (Himnusz) - a reformkor vezető lírikusa (Vanitatum vanitas; Zrínyi-versek; Huszt) - a magyar értekező próza megteremtője (Nemzeti hagyományok; Mohács) - nagy nemzetnevelő (Parainesis Kölcsey Kálmánhoz) - a magyar elvi kritika egyik legnagyobb képviselője Bajza József mellett (Csokonai- és Berzsenyi-recenzió) - példamutató közember - szó és tett egysége jellemzi
2. Jellemformáló események
- gyermekkorában himlővel fekszik otthon, mikor az égő kályha kipattanó szikrája fél szemére megvakítja => félszeg, visszahúzódó - hatévesen édesapját, tizenegy éves korában pedig édesanyját veszti el => borongásra való hajlam, befelé forduló egyéniség - sokat olvas, több nyelven beszél => jelentős antik műveltséggel rendelkezik - életében a szigorú republikánus elvek követője (római erkölcs) - mesterének, szinte atyjának tekinti Kazinczyt - fiatalon a klasszicista normához ragaszkodik (fentebb stíl)
3. Élete
a. Gyermekkor
- 1790. Sződemeter - középbirtokos nemesi család - korán árvaságra jut
b. Tanuló évek
- Debrecen: Református Kollégium - latinul, görögül, németül, franciául tanul - Pest: jogi tanulmányok - végül nem teszi le a vizsgát
c. A birtokos
- Álmosd: átveszi családi birtokait - 1814. meglátogatja Szemere Pált barátja péceli birtokán => nála marad kb. fél évig - közben megírják együtt a Kazinczyt támogató Felelet a Mondolatra című "védiratot" (Szemere ezzel emeli ki rövid időre vidéki magányából) - Szatmárcseke: 1815-ben ide költözik, s itt is él élete végéig => elszigeteltség, magány - a Csokonai- és a Berzsenyi-recenzió elszigeteli sok irodalmártól, tovább növelve magányát
d. A közéleti ember
- akárcsak Szemere Pál, a közéleti szereplés is ideig-óráig feloldja magányát - 1829. megyei tisztviselő lett (Szatmár megye aljegyzője, majd jegyzője) - 1832. Szatmár főjegyzőjévé és országgyűlési képviselőjévé (1832-35) választják (Országgyűlési Napló; Az örökös megváltás tárgyában; A' szatmári adózó nép állapotjáról) - 1835. nem ért egyet a követi utasításával, s ezért a rendkívül elvhű Kölcsey inkább lemondott tisztségéről (Búcsú az országos rendektől)
e. A búcsú, 1838.
- 1836. az országgyűlés feloszlatása után a perbe fogott Wesselényi védelmét vállalja - unokaöccsét neveli (Parainesis Kölcsey Kálmánhoz) - 1838. megfázik, s hamarosan meghal - síremléke a híres szatmárcsekei "csónakos" kopjafák között áll
4. Művei
I. Értekező próza
Nemzeti hagyományok (1826.)
- Jellege: történetfilozófiai értekezés irodalmi program fejlődésrajz
- Gondolatai:
1. Népiesség (népi és műköltészet viszonyának kérdése; a görögök "organikus" és Európa többi népének mintakövető költészeti fejlődésrajza)
2. Nemzeti hagyományunk (nemzetkor-elmélet; nemzeti és népi költészet; visszatérés a népi hagyományokhoz)
Parainesis Kölcsey Kálmánhoz (1837)
- Műfaja: intelem (előzménye: Szent István fiához, Imre herceghez írott Intelmei)
- Négy nagy kérdéskörrel foglalkozik benne:
I. HAZA és EMBERISÉG
- a magyar- és világpolgárság kérdése => csak nagy nemzetek válhatnak kozmopolitává
1. "Szeretni az emberiséget…"
- a tehetség parányi lámpa, helyhez kötötten érdemes "világítani" vele
2. "Szeresd a hazát…"
- elítéli azokat, kik csak szóban hazafiak
3. "Minden erény önáldozattal jár…"
- meghatározza a haza mibenlétét => szent kapcsolatok, oltár, - patrióta-öntudat
II. ISMERETSZERZÉS
"Alapos, közhasznú ismeretek…"
- elítéli azt, aki sok mindenbe belekap - hangsúlyozza a türelem fontosságát - hit önmagunkban a tanuláshoz
III. ANYANYELV
"Meleg szeretettel függj a hon nyelvén…"
- szeretni és fejleszteni kell - pontosan el kell sajátítanunk ahhoz az anyanyelvet, hogy szépen beszélhessük - haza, nemzet és nyelv összefüggő fogalmak - nyelvek tanulására int (görög, latin)
IV. EGYÉN és KÖZÖSSÉG
"Légy kész egyesülni…"
- a vízcsepp és a tenger példája (mindenki az egész szerves része) - az egyén a közösséget szolgálja (reformkori alakzat)
SZÓNOKLATAI
(=> országgyűlési beszédek: lásd fent!)
LÍRAI MŰVEI
- már a debreceni kollégiumban is verselt - Korszakolás: a. 1810-es évek lírája - szentimentális versek (Elfojtódás), majd a 10-es évek vége felé szakít Kazinczy hatásával és a klasszicista elvek helyét fokozatosan átveszi a romantika, rövid ideig a népiesség (Csolnakon) - 1820-as évek lírája - érett romantikus versei (Vanitatum vanitas; Himnusz) - 1830-as évek lírája - pesszimisztikus hang (Huszt; Zrínyi dala, Zrínyi második éneke) jellemzi => kivétel: képviselősége idején
Elfojtódás (1814)
- szentimentalista mű => felfokozott érzelmek; boldogság utáni vágyakozás; síró felkiáltás - körmondatok - költői eszközök: inverzió (Ki tud?), ismétlések (Sírni, sírni, sírni…), ellentétek (fájdalom-öröm, mély-magas), a főnévi igenevek gyakori használata személytelenné teszi a verset
Vanitatum vanitas (1823)
- jelentése: "hiúságok hiúsága" - az idézet a Bibliából (Ószövetség), a bölcs Salamon szerezte Prédikátor könyvéből való => Salamon refrénszerűen ismételgeti ebben: "Minden hiábavalóság." - sztoikus álláspontból, kívülről és felülről szemléli a világot: szemében leértékelődnek a halandó földi élet "hívságai" - tételét alkalmazza a történelemre csakúgy, mint a tudományra, a művészetre és az életre általában -minden csak nézőpont kérdése - a földi lét illúzió-volta - szélsőségesen racionális és cinikus szemlélete ellenére is helyenként ellentmondó pátosz bujkál hangjában ("Zrínyi Miklós szent kora…") => paradoxonok, oximoronok - vívódás - zárás: költői önmegszólítás
Himnusz (1823)
Keletkezési dátuma: - 1823. január 22-én írta; nyomtatásban először 1828-ban jelenik meg az Aurorában - Erkel Ferenc zenésíti meg
Keletkezési körülményei: - válságos korban, I. Ferenc abszolutizmusa idején születik => távlattalanság, reménytelenség
Műfaja:
- himnusz (az óda egyik típusa; valamely természetfeletti lényhez, istenhez, vagy elvont fogalomhoz ünnepélyes hangnemben megszólaló vers)
Címe:
- főcíme műfaj-megjelölő cím - alcíme (A magyar nép zivataros századaiból) szerint a költő a XVI. század énekmondóinak fájdalmas hangján szólal meg (oka: 1. cenzúra 2. azonos történelmi sors)
Szerkezete:
- 1. és 8. versszak: KERET - első részében a költő Istenhez fohászkodik és áldást kér a magyar népre (=> újévi áldáskérés: bőségért és védelemért) - második részében módosul a keret, hiszen költőnk szánalomért könyörög (hangsúlyos, sorkezdő helyen most nem az "Isten" áll, hanem a "szánd"), s így tragikusabb színezetet nyer a befejezés, bár a bűnhődés ismételt felemlegetésében ott a remény: ennyi balsors után talán megérdemeljük a jobb jövőt - 2 - 3. versszak: ÉRTÉKGAZDAG MÚLT - a magyar hőskora, dicsősége (honfoglalás, dús vidék, Mátyás) - 4 - 6. versszak: TRAGIKUS MÚLT - váltás "Hajh, de bűneink miatt…" Isten lesújtott ránk => büntetése: tatárok, törökök, belviszály (talán ez utóbbi a büntetés oka?) - az alcímnek megfelelően itt is a reformáció korának gondolatvilágát követi: minden tragédiánk Isten büntetéséből fakad - 7. versszak: SIVÁR JELEN - kilátástalanság => nincs a hazáért áldozni kész honfi
Stílusa:
- romantikus tablók: túlzás, monumentalitás, hanghatások, szenvedélyes fordulatok - romantikus gondolat: a szabadság eszménye - Rákóczi vált szimbólumává, épp ezért nevét ki sem lehetett ejteni a korban (Kölcsey bujtatott célzásai:
1. nép-tép rímpár a Rákóczi-nótából
2. "Vár állott, most kőhalom…" - 1711-ben rombolták le az osztrákok végvárainkat
Verselése: - trocheikus lejtésű - egyszerre olvasható időmértékese és hangsúlyos verseléssel - rímképlete: keresztrímek ababcdcd
Zrínyi dala (1830)
Zrínyi második éneke (1838)
- a szerepjátszó líra alkotásai: a költő mindkét esetben Zrínyi Miklóssal azonosul, az ő szájából szól - bár műfaji megnevezése a címben dal vagy ének, valójában mindkettő vers politikai témájú óda - lírai dialógus a formájuk: az elsőben a költő és a vándor, míg a másodikban Zrínyi és a sors párbeszéde hangzik el
Zrínyi dala
- 1830-ban keletkezett a vers, pesszimisztikus hangja - a Himnusz záró soraihoz hasonlóan - a kiábrándítóan passzív, magyar politikai életet látva tör elő - alapszituáció: messziről érkezett vándor faggatja a költőt az egykorvolt magyarok után kutatva - három kérdés és három válasz - ebből épül fel a vers
1. HAZA "Hol van a hon…" - a hon áll, de "nem győzelmek honja már"
2. DICSŐSÉG "Hol van a bérc…" (ezúttal a magyarság régi dicsőségére kérdez Szondit idézve) - a vár helyén ma csak rom áll, mely maga alá temette a hőst és - sajnos - dicső példáját is
3. NÉP "És hol a nép…" - "Névben él csak, többé nincs jelen." - a példamutató elődök leszármazottai messze nem érik utol atyáikat - romlottság, szívtelenség, fásultság - ítélet: pesszimisztikus zárás: a passzív, "babérjain" üldögélő magyar nemes nem méltó őseihez, nem támogatja, emeli fel országát - nemzethalál-vízió
Zrínyi második éneke
- 1838-ban írta jóval kiábrándítóbbnak látta a magyar helyzetet, mint annak előtte, ugyanis túl volt már az úgy óhajtott országgyűlésen (1832-36) az ország, de az nem hozott semmi változást, sőt: akik cselekedhettek volna, börtönbe került - reménytelenség - Zrínyi és a Sors párbeszéde: 1. és 3. versszak - Zrínyi védi hazáját (érvel mellette) 2. és 4. versszak - a Sors kíméletlen kritikát ad a cselekvés-, s így egyben életképtelen magyarságról => a Sors nem szánja meg a nemzetet, mert igazi ellensége nem kívülről pusztítja, hanem belülről rágja (lásd: Himnusz) - ez a magyarság nem érdemel könyörületet - végső ítélet: ennek a nemzetnek pusztulnia kell, hogy helyére új, életerős nép állhasson - ez a nép azonban nem a magyarság egy új generációja, hanem egy teljesen más, idegenajkú nép lesz => visszafordíthatatlan végzet - képi sík => romantikus képek: a veszély metaforikus megjelenítése (ragadozó vadakkal); a haza mint édesanya ölt testet (lásd: Arany János a Kertben c. versét)
Huszt (1831)
- epigramma: a klasszicista elveknek megfelelően disztichonban írta - felépítése:
1. romantikus képi kellékek: rom, éjszaka, hold, kísérteties csönd, víziószerű "lebegő rémalak" (a rémromantika kedvelt atmoszférateremtő eszközei)
2. záró gnóma (bölcsesség) - azóta szállóigévé vált mondat: "Hass, alkoss, gyarapíts: s a haza fényre derül"- a cselekvő hazaszeretet megfogalmazása
|