Berzsenyi Dániel
Dönci 2007.11.04. 14:36
Helye, alkata, élete, művei.
Berzsenyi Dániel
(1766-1836) |
Helye
a magyar klasszicizmus egyik legnagyobb költője
=> Kazinczy tanítványa => klasszicista formaművész: az antik líra szinte valamennyi műfajában alkot ("a magyar Horatius") => az időmértékes verselés legnagyobb magyar képviselője => klasszicista esztéta - elveiben azonban közeledik a romantikához (Poétai harmonistica) => a klasszicista forma gyakran romantikus képi világgal párosul nála
Alkata
1. => nagy ellentmondások feszülnek jellemében - ezt tükrözi költészetének kettős gyökere is (egyfelől a klasszicista, letisztult, rendezett formákhoz való ragaszkodása; másfelől a romantika szenvedélyes, parttalan, "hömpölygő" képeinek kedvelése)
2. => zárkózott, magányos - vidéki elszigeteltségét csak ritkán szakítja meg rövid fővárosi tartózkodással (Vitkovics Mihályhoz)
=> szenvedélyes, féktelen alkat - édesapjától örökölte természetét (édesanyja halálát követően sok konfliktus lesz apa és fia között - többek között ez járul hozzá gyors házasságkötéséhez is)
- a soproni líceumban is sok baj lesz vele, mert folyton ki akar törni az intézmény merev szabályrendszeréből
3. => rendkívül érzékeny - hosszú ideig nem nyúl pennához, miután olvassa Kölcsey lesújtó kritikáját költészetéről (Kölcsey Berzsenyi recensiója)
Élete
1766. Egyházashetyén született (Vas megye) Iskola: a soproni líceum tanulója hét évig
1799. Atyjától és magányától "szabadulandó" feleségül veszi tizennégy éves rokonát, Dukai Takács Zsuzsannát
1805. niklai birtokára költözik, hogy élete hátralevő részét itt töltse távol a város - gyakran nagyon is vonzó - zajától ("niklai remete")
1803. Kis János lelkész barátja egy véletlen folytán felfedezi, hogy Berzsenyi titokban verseket írogat
1808. elkészül első verseskötete, de csak 1813-ban lát napvilágot, mikor végre támogatókra lel - levelezni kezd Kazinczyval, aki benne látja a magyar klasszicista költészet ódaköltőjét
1817. megjelenik Kölcsey recensiója Berzsenyiről - ennek hatására Berzsenyi abbahagyja versírást
1825. megírja válaszát Kölcsey recensiójára
1836. örök nyugovóra tér
Költészete
Verseit formai sajátságaik alapján szoktuk besorolni a következő csoportokba:
1. Ódák (A magyarokhoz I.; A magyarokhoz II.)
2. Elégiák (Levéltöredék barátnémhoz; Búcsúzás Kemenesaljától)
3. Episztolák (Vitkovics Mihályhoz; Dukai Takács Judithoz; A Pesti Magyar Társasághoz)
4. Elégiko-óda (Osztályrészem, A közelítő tél)
- verseit nem dátumozta
- nemesi szemlélet jellemzi költészetét
A magyarokhoz I. (Romlásnak indult…)
- műfaja: hazafias óda (tanító óda is egyben - akárcsak mestere, Horatius, ő is verseiben az általános törvényszerűségek és az egyéni, konkrét példákat használja felváltva - egyikből haladva a másik felé - időszembesítő vers: dicső múlt ó értékszegény jelen (magyarság romlása) múlt: - minden megpróbáltatás ellenére is megállta helyét a magyarság - fennmaradt - külső túlerő nem semmisíthette meg (török, tatár) - belső viszályok (testvérháború, villongások) sem pusztíthatták el ezt a népet - szilárd erkölcsi alapokra építve állhatta csak meg a helyét (a tiszta erkölcs az antik republikánus szemlélet meghatározó eleme) => tartás jelen: - a lassú, de biztos pusztulás kora - erkölcstelen magyar világ - legnagyobb bűnünk a restség, a testi és szellemi elpuhultság - a virtus hanyatlása - a gyökerek elvesztése (nem ápolják a hagyományokat - nincs megtartó erő) - a hagyományok ápolása helyett idegen szokások szolgai másolása, majmolása - a nyelv elvesztése - tölgy-hasonlat - a tartásról (külső -belső) - nemzethalál-vízió - pesszimista verszárlat (a végére: elégikus hang) - formája: alkaioszi strófa - gyakoriak benne az antik kifejezések
A magyarokhoz II. (Forr a világ…)
- műfaja: hazafias óda - kevésbé pesszimista vers: bizakodás, remény - történelmi változások: kezdetben optimistán szemléli a trónra kerülő Ferenc császár ténykedéseit => akárcsak Horatius, ő is ír a bölcsen kormányzott állam-hajóról - egyetemes változást jósol versében - forradalmi változás - patetikus nyelvezet - gazdag, eleven képi világ - formája: alkaioszi strófa
A közelítő tél
- elégikus életérzés jellemzi idővel költészetét: az óda pátoszát egy kevésbé ünnepélyes, fájdalmas hang veszi át - témaváltás (magatartásbeli változás) oka: - elhagyja az apai házat => férfivá érés (rádöbben hogy élete milyen gyorsan pereg, hiányérzete van) - niklai magány, elszigeteltség - Kazinczyval is eltávolodna kegymástól - a mester nem foglalkozik már annyit tanítványával => Berzsenyi nem kap külső megerősítést, bíztatást - eredetileg Az ősz lett volna a címe, majd Kazinczy javaslatára megváltoztatja a sokkal találóbb A közelítő télre - mozgalmasabb cím, jobban takarja a versben foglalt érzelemvilágot - könnyen áttekinthető, világosan tagolt vers: három egységből áll 1. 1-3. versszak: a múlt és jelen szembeállítása (negatív tájleírás) 2. 4. versszak: a konkrét képből átlépünk az általános szintre: filozofikus rész ("szárnyas idő"-metafora) 3. 5-6. versszak: saját, egyéni érzések kifejezése - ismét konkrét példákat hoz fel a költő: saját, az idő megállíthatatlansága felett érzett fájdalmát fogalmazza meg a költő - időszembesítő vers - formája: aszklépiadészi versszak
Osztályrészem
- műfaja: elégiko-óda - témája: a révbe jutás, a érettség és nyugalom elérésének kora - verselése: szapphói strófa - szerkezete: 1. 1-2. versszak: a révbe jutás feletti öröm kifejezése (a kikötés és hajózás képei) 2. 3-5. versszak: osztályrésze a megelégedettség (oka: anyagi jólét, szeretet, szabadság) 3. 6-7. versszak: Camoena múzsa megnyugtató jelenléte az igazi boldogság feltétele - hangjában mégis időnként ott bujkál a hiányérzet, a meg-nem-elégedettség
|