Vörösmarty Mihály
Dönci 2007.11.04. 14:41
Helye a költészetben, élete, művei, művei elemzései
Vörösmarty Mihály
1800 - 1855
Helye költészetünkben:
- a Szózat költője - a magyar romantika legnagyobb alakja - az 1830-as és 40-es évek irodalmi vezéregyénisége - példamutató ember - első írónk, aki az írásból él meg |
|
Élete:
1800. Kápolnásnyéken látja meg a napvilágot nemesi családban (Fejér megye) 1811. a székesfehérvári gimnáziumban végzi tanulmányait, majd a pesti piaristáknál tanul tovább 1820. Börzsönyben (Tolna megye)a Perczel családban nevelősködik - szerelemre lobban Perczel Etelka iránt (a szegény házitanító beteljesületlen, szomorú szerelme ez) 1823. Görbőre (Tolna megye) megy ügyvédbojtárnak az alispán mellé - élete legnyugodtabb, legszebb időszaka 1825. megjelenik a Zalán futása c. eposza, mely meghozza számára a sikert 1826. Budára költözik és azt a célt tűzi ki maga elé, hogy az írásból éljen meg - folyóiratok társszerzője, szerkesztője lett (Atheneum, Koszorú, Tudományos Gyűjtemény) 1840-es években részt vesz a forradalom előkészítésében 1848. tagja a Közcsendi Bizottmánynak, országgyűlési képviselővé választják 1849 elején követi a kormányt Debrecenbe, Szegedre, majd Aradra 1849-ben, a szabadságharc bukását követően bujdosni kényszerül - az év végén jelentkezik a hatóságoknál - kegyelmet kap 1850. visszatér szülőföldjére, gazdálkodni kezd 1855. egyre súlyosbodó betegségét csak hátráltatni tudja, megakadályozni nem a füredi gyógykúra
Életművének felosztása:
1. Korszakonként
I. korszak: 1817-36. - a romantikus álmodozás kora II. korszak: 1836-49. - a nagy lírikus III. korszak: 1849-55. - a szabadságharc elsiratója
2. Jellemző műnemenként
I. korszak: 20-as évek - az epika áll az előtérben II. korszak: 30-40-50-es évek - a líra dominál költészetében
3. Művek terjedelme szerint
I. Nagyobb terjedelmű alkotások
a. eposz: Zalán futása (1825) b. elbeszélő költemény: Tündérvölgy (1825); Délsziget (1826); A Rom (1830) c. mesejáték: Csongor és Tünde (1830)
II. Kisebb alkotások
a. korai versei (1820-as évek): Földi menny; Helvila halálán b. érett versek (1830-as évek): - románcok: Szép Ilonka (1830) - epigrammák: Pázmán (1832) - gondolati líra: Szózat (1836); A Guttenberg-albumba (1839); Országháza (1846); Az emberek (1846) - szerelmes versek: Késő vágy (1839); (=>hitvesi líra, mint Petőfinél vagy Radnótinál) A merengőhöz (1843); Laurához (1843) - szabadságharcot elsirató versek: Előszó (1850); A vén cigány (1854); Fogytán van napod... (1855)
I. KORSZAK (1817- 1836.)
a. 1817-23. a reménytelen szerelem kora - LíRA - Perczel családnál nevelő - szerelmes Perczel Etelkába, akitől azonban társadalmi és érzelmi szakadék választja el - Etelka nem viszonozza szerelmét - érzelmei lírájában szólalnak meg - szentimentalista, romantikus versek
A bátortalan szerelem Az elválók
b. 1824-27 - EPIKA - a nemesi nemzet ébresztője => az irodalmi reformkor kezdetének tekintik a Zalán futása megírásának dátumát (1825)
Zalán futása (1825)
=> Forrása: Anonymus Gestája => Műfaja: romantikus eposz - műfajkeveredés: epika + líra (magáról és Etelkáról is vall a költő; elégikus hangvétel) 1. epikai rész: történelmi események - Zalán fejedelem elűzésének története 2. lírai szál: Hajna, Ete és a délszaki tündér szerelmi háromszöge => Romantikus jellemzők: - kevert műfaj - romantikus múltbafordulás - romantikus elképzelések a honfoglalás koráról - szerelmi szál (többek szerint a délszaki tündér visszonzatlan szerelmében Vörösmarty sorsára ismerhetünk) - példaértékű honfoglaló ősöket állít saját kora elpuhult ifjai elé
=> Más epikus művei: Cserhalom (1825); Eger (1826); Tündérvölgy (1825); Délsziget (1826); A Rom (1830); A két szomszédvár (1831)
c. 1828-1836 - DRáMA - 16 drámát írt élete során: pl. Czillei és a Hunyadiak; Marót bán; Csongor és Tünde
Csongor és Tünde (1830)
Forrása: - Gergei Albert széphistóriája (...árgilus királyfiról és egy tündérszép lányról) - Shakespeare: Szentivánéji álom
Korszakos mű: - szintetizálja a romantika vívmányait - utat nyit a realizmus és a népiesség felé - a megújított nyelv bravúros használata jellemzi
Műfaja: - mesedráma - drámai költemény - dramatizált népmese
Alapkérdése: - Mi adhat boldogságot az embernek? => Csongor végigjárja a világot, Tündérhont keresi, az égi szépet => menekülés az irreálisba
Szerkezete: - körbeépített párhuzamosság jellemzi
1. KERTBEN - éjfél (I. felvonás) 2. HáRMASúT - (II. felvonás) 3. HAJNAL ORSZáGA - (III. felvonás) 4. MIRIGY HáZA - Az ördögfiak esete (IV. felvonás) 5. SZOBA - Ledér-jelenet 6. KERT - Dél - Csongor alva várja Tündét 7. SZOBA - Ledér-jelenet 8. VARáZSKúT - (IV. felvonás) 9. éJ ORSZáGA - (V. felvonás) 10. HáRMASúT 11. KERT - elvadultan - éjfél
Válasz: - Boldogságot az ember életében a viszonzott szerelem adhat
Romantikus vonások a műben:
- kevert műfaj - a fantázia nagy szerephez jut - jellemek ellentétezésen alapuló rendszere (az égiek - Tünde, Csongor - és földi másaik - Ilma, Balga - ) - mesés figurák - boldogságkeresés - szerelmi történet
Népmesei elemek:
- a hármas szám szimbolikája (három ördögfi, hármasút, három világ) - mesebeli szereplők (boszorkány, ördögök, stb.) - fa ( = égigérő fa, mely összeköti a három világot: eget, földet és alvilágot) - a népi szereplők testesítik meg a józan anyagiasságot és eszet, így ők viszik előre az eseményeket is (ez Tünde és Csongor kritikája is egyben)
Realisztikus elemek:
- a földi szereplők nyelvezete (Balga, Ilma)
Eszmeisége:
- Tagadja a hatalom, a pénz és az öncélú tudáshoz kapcsolódó életformát - A világ kozmikus céltalanságát vallja (az éj monológja) - az egész emberiségre érti, nem pedig az egyénre - Az emberi élet illúziószerűsége - "Az ember feljő, lelke fényfolyam (...), de ifjúsága gyorsan elmúlik." - A dicső, az égi szép elérhetetlensége
Verselése:
- négyes és negyedfeles jambusok - a dialógusokban - ötös és ötödfeles jambusok - a filozófikus részeknél - anapesztusok - a zárórészben
II. KORSZAK (1836-49.)
- a nagy lírikus korszaka
Szózat (1836)
=> Előzmények: - a konzervatív erők előretörése - az országgyűlés berekesztése - letartóztatások - szakítás a bécsi udvarral => Címe: Szózat = felhívás a nemzethez => Műfaja: hazafias - óda => Szerkezete: - keretes (1-2. versszak és a 13-14. versszak) a. a keret kezdő versszakaiban a "haza" szó álla legnyomatékosabb helyen, majd a "rendületlenül" b. a zárórészben a mozgósító "légy" ige áll a sornyitó helyen - optimistább, lendületesebb lezárás a Hymnushoz képest - időszembesítés (akár a Hymnusban): a. 3-5. vsz. DICSő MúLT b. 6-7. vsz. BIZTATó JELEN c. 8-10. vsz. OPTIMISTA JöVőKéP - "jobb kor" d. 11-12. vsz. BALJóS JöVőKéP - "nagyszerű halál" ( = nemzethalál) => Kiéerdemeltük történelmünkkel, hogy az európai népek nagy családjába kerüljünk. - A véráldozatnak, erőnek, akaratnak a jövőben meg kell, hogy legyen a gyümölcse. - A jobb jövő záloga: hűség a hazához. (Kölcsey: "A haza minden előtt!") => Romantikus elemek: - monumetális képek felsorakoztatása => Verselése: - 8 6 8 6 - x a x a - jambikus (az ünnepélyesség fokozására: spondeusok) => Egressy Béni zenésítette meg 1838-ban
A Guttenberg-albumba (1839)
=> Eredet: a könyvnyomtatás feltalálásának 400. évfordulójára készült a német Cotta cég albuma - híres költőket kértek fel rá, hogy gondolataikat anyanyelvükön jegyezzék bele - erre az alkalomra írta Vörösmarty e versét => Műfaja: epigramma - disztichonban => Felépítése: egyetlen romantikus körmondat => Szerkezete: - előszakasz: feltételes mondatokból áll, mondatpárhuzamot alkot - a feltételek ("Majd ha...") - utószakasz: a következmény ("Nevednek méltó emlékjelt...") => Mikor ünnepelhetjük méltón Guttenberget? - ... ha az áltudományok eltűnnek - ... ha béke lesz a földön - ... ha Kelet és Nyugat kulturálisan kiegyenlítődik - ... ha az osztályellentétek megszűnnek - ... ha az igazság érvényesül => utópisztikus világkép
Gondolatok a könyvtárban (1844)
=> Eredet: - egy akadémiai felolvasó ülés közben írta meg a verset - a könyvek látványa ihlette (az Akadémia tagja volt) => Műfaja: - bölcselő óda => Kérdése: - a költő az alkotás értelmét keresi
=> Felépítése: - megszólítással indul ("ó, tudós") - gondolatai eleinte a könyvtárhoz kapcsolódnak - tételmondat - filozófikus síkra tér
=> Szerkezete: - 1-8. sor: a "rettentő tanulság" levonása - tagadó válasz az alkotás értemére (rongy - könyv => valós érintkezés) - 9- 122. sor: három nagy kérdés feltevése a. 9- 48 sor: - "Miért e lom?" - javult-e a könyvek által az emberek sorsa - "Ment-e a könyvek által a világ elébb?" - a haladás az emberi egyenlőtlenséget növelte (rousseau-i gondolat) b. 49- 91. sor: - "De hát ledöntsük...?" - keserűségében felveti a könyvek megsemmisítésének kérdését c.92- 122. sor: - "Mi dolgunk a világban?" - válasz: - a küzdelem (akárcsak Madách Tragédiájában) - aki a hazáért cselekszik az közvetetten az emberiségért tesz!
=> ódai emelkedettség, bizakodás
=> Romantikus vonás - ellentétpárok felvonultatása (erény - zsivány; törvény - hamis bírák; bölcs fej - őrült agy; hűség - hitszegés; szabadság - rab nép)
Legnagyobb ellentét azonban: ESZME <=> VALóSáG
- nagy ívű szerkezet - emelkedett hangvétel - nemzeti mondanivaló - festőiség
Az emberek (1846)
=> kétségbeesett, távlattalanságot sugalló vers => Eredet: a galíciai nemesi felkelést - a bécsi udvar "aknamunkájának köszönhetően" - saját, elngyel parasztjai verik el - az érdekegyesítés további halasztást nem tűrhet Magyarországon sem, nehogy itt is az elégedetlen paraszt tmadjon urára => Eszmeisége: a haladás nem hozott jobbulást az emberek sorsában (pesszimista tötrénelemszemlélet - céltalan körforgás) => Szerkezete: 1 vsz. - a költő a világ szócsöve - egyfajta szózatot közvetít - látomásos képsorok keverednek a természet jelenségeivel - pusztulást hordozó képek - "Nincsen remény!" - refrén: csak nyomatékosítja a tragikus hangot 2 -3. vsz. - kritizálja, gúnyolja a történelmi fejlődést - a rossz vezetők képe - az emberiség testvérharcai - sötét, gyilkos emberi múlt 4 -5. vsz. - a történelem áldozatairól szól (a nép) - a javak egyenlőtlen, igazságtalan elosztása minden baj alapja - változást kiált minden, de ezt a versszakot is a reménytelen hangú refrén zárja 6. vsz. - reménytelenség és pusztulás képei - ész és rosszakarat a legveszedelmesebb párosítás - rosszra használja az egykor kapott "édent" az ember 7. vsz. - összegzés, konklúzió - a bevezető szakasz baljós, jeges némasága tért vissza - az emberi bű időtlen (Káin) - nyomatékosított refrén (2x!)
=> Verselése: - rímes-időmértékes
Előszó (1850)
=> az életmű egyik csúcsteljesítménye - megrázó vers - versében a haza és emberiség tragikuma összekapcsolódik az egyén tragikumával (haza: szab.harc bukása, emberiség: az emberi történelem céltalansága; egyéni lét kilátástalansága ezek után) - kozmikus vízió a szabadságharcról és annak bukásáról => Verselése: jambikus tízes => Műfaja: rapszódia => Eredete: - Vörösmarty elővette egy évek óta kiadatlanul heverő írását, a Három regét, mely az önkényuralom éveiben ismét aktuálissá vált, s ehhez szerezte bevezetőnek az Előszót - Batthyány Emmának, az első magyar miniszterelnök árvájának ajánlotta - félreérhetetlen gesztussal - művét - csak 1865-ben jelenhetett meg => Szerkezete: - három részre tagolható (Vörösmarty is így szakaszolta!) - háromrészes hídforma arányai alapján a. régmúlt idők idézése - a költő a Három rege szerzésének időpontjához tér vissza - REFORMKOR - tavasz: fiatlaság, frissesség, harmónia - reformkori eszmények: ész és szív, kéz és szellem egysége; földi üdv megszerzése b. közel múlt - a márciusi forradalom és szabadságharc kora - nyár: a csúcspont, a tervek, eszmék megvalósulása - egyúttal a forróság érzetét kelti - felhevültség (lásd. a nyár heves...), felforrósodott hangulat - a várt szózat eljövetele - a vész allegorikus figuraként jelenik meg - pusztítás, rémálommá válnak a "tavasz" eszméi c. jelen - a megtorlás, a terror és az önkényuralom kor ez - tél: minden átmenet nélkül "megőszül" a föld - hiányzik az ősz - hiányzik vele együtt tehát az eszmék békés összegzése is (a nyugalmas, "öregkori" szintézis) - a világirodalom egyik legszebb és legmergrendítőbb sorát olvashatjuk itt ("Most tél van,...") d. jövő - kilátástalan emberi sors <=> természet ironikus megjelenítése - kiábrándultság, reményvesztettség - tavasz. a természet ismét tavaszra vált, de ez a tavasz messze elmarad az egykoritól; a föld megőszült, s mint hiú öregúr fest vendéghajával - ál, nem hiteles, mímelt csak fiatalsága - s mímelt boldogsága, vidámsága is
|