Madch Imre
Dnci 2007.11.04. 14:50
lete, mvei s annak elemzsei.
Madch Imre (1823-1864)
1.) Helye irodalmunkban
- az EMBER TRAGDIJnak, e vilgszerte ismert/elismert mnek a szerzje - ha csak ezt rta volna, mr akkor is mlt helyet szerez irodalmi nagyjaink panteonjban
- nagy gondolkod, a magyar- s vilgtrtnelem elemz szemllje, rtkelje - ebbl szletik tbb jelents, br kevsb ismert sznmve (MRIA KIRLYN; FRFI S N; CSK VGNAPJAI; MZES; A CIVILIZTOR) - sajtos, friss szemlletmd jellemzi.
2.) Jelleme (sorst meghatroz tnyek)
- beteges alkat (gyenge a tdeje s a szve): => zrkzott, visszahzd => magnton vgzi tanulmnyait - szleskr rdeklds, filozofikus hajlandsg => egszsgi llapota miatt sokig le kellett mondania kzleti ambciirl
- desanyja ersen befolysolja sorst: => konzervatv szellem nevels => nkkel val ambivalens viszonya (a TRAGDIA mellett a FRFI S N c. darabja is tkrzi a problma irnti fogkonysgt)
- romantikus, idealista, aki azonban lpten-nyomon csaldik eszmnyeiben: => csaldik a szerelemben (megromlott hzassg) => a romantikus egynisgben => a liberlis haladseszmnyben
Br csaldott s ktelyek gytrik, de lete vgig nem tudja elfogadni a vulgrmaterializmus j, korban divatos eszmit, folyton vitzik velk.
- hossz ideig tart ri visszhangtalansg: => gtlsok, nrtkelsi problmk
3.) lete
a.) 1823. Alssztregova (Ngrd - ma: Szlovkia) - Szletse s csaldja
- Csaldja a vidki kzpbirtokos nemessg legtekintlyesebb rteghez tartozott. => desapja: id. MADCH IMRE a megye hres s befolysos gyvdje. Tjkozott, halad gondolkods, termszettudomnyok irnt is rdekld ember. => desanyja: MAJTHNYI ANNA, rgi vgs magyar nagyasszony. Konzervatv, arisztokratikus, szigor jelensg. Puritn szellem. => testvrei: MRIA, ANNA, IMRE, KROLY, PL.
- 1834. Meghal desapjuk. desanyja nevelket, tanrokat fogad apa nlkl maradt fiai mell. Konzervatv szellem nevelst kapnak.
- rdekld, mvelt kamaszok. Sajt lapot lltanak ssze (LITTERATRIA KEVERCS); jratjk s olvassk az Atheneumot.
b.) 1837. Pest - Tanulmnyok
- a fvrosba kerlnek a Madch-fik, ahol Imre jogi egyetemen folytatja tanulmnyait => szabadszellem profok hatsa => nemesi liberlis ifjakbl ll barti kr => romantikus lelkesltsg
- els szerelme bartjnak, Lnyay Menyhrtnek testvrhga, Etelka - emlkt egyetlen, letben megjelent versesktetben rktette meg (LANTVIRGOK, 1840)
- ekkor szletik els drmai ksrlete COMMODUS cmen (1839 krl)
c.) 1840. Alssztregova - Hazatrs s hivatalvllals
- otthon kszl jogi vizsgjra; krkat vesz (gyenge egszsge miatt anyja nem engedi vissza Pestre) - jabb drmi szletnek (NPOLYI ENDRE, CSK VGNAPJAI) - mzsja ekkor Dacs Lujza - sorskzssgk a betegsgben kti ket ssze (a lny hamarosan meg is hal) - 1842. leteszi vizsgit, majd a Ngrd megye aljegyzje lesz
d.) Alssztregova - Kzlet s irodalom
- csatlakozik a liberlis centralistk ngrdi csoportjhoz - ismt r drmkat, ri ambcii ersdnek (FRFI S N; a MRIA KIRLYN els vltozata) - Kisfaludy Trsasg plyzatra elkldi Mvszeti rtekezs c. tanulmnyt - tudst a Pesti Hrlapnak - llst foglal a hallbntets ellen s az eskdtszk fellltsa mellett - trsa ebben bartja, Szontgh Pl
e.) 1845. Csesztve - Hzassg
- szemlyes vlsg: => egszsgi llapota miatt le kell, mondjon az aljegyzsgrl - ezzel elrhetetlenn vlt szmra a rg htott orszggylsi kpviselsg is => a reformmozgalom ellentmondsai ktsgeket bresztenek benne => betegsge miatt llandsul a hallkzelsg rzse
=> Megoldst csak az oly rgta htott romantikus szerelemtl reml: - 1844. Frter Plnl, a megye alispnjnl vendgeskedik, mikor megismerkedik annak unokahgval, Erzsivel - kapcsolatukat sem anyja sem Szontgh Pl nem nzik j szemmel (Erzsinek klnc, szabados termszete miatt rossz hre volt) - szerelme ihleti a VADRZSK cm ciklust - 1845-s hzassga egyttal szakts is az anyai hzzal - anyja nem tmogatja, hogy katolikus ltre protestns lnyt vegyen felesgl => Erzsivel a csesztvei birtokra kltznek - Erzsi vitlis, kikaps felesg szemben Madch visszahzd jellemvel => kapcsolatuk idvel ztonyra fut - 1848. megszletik kisfiuk, Aladr
f.) 40-es vek msodik fele, Balassagyarmat - jra a kzletben
- 1846. ngrdi fbiztos - a megyben llomsoz katonasg elltst irnytja - 1847. a csesztvei kria a szabadelv ellenzk egyik fontos gylekez helye lesz - 1848. kt ccsvel egyetemben a forradalom hvei lettek - Madch is csatlakozni akar a sereghez, de betegsge ismt kzbeszl - 1849. a veresg utn a ngrdi csapatok a sztregovai Madch-birtokon rejtik el fegyvereiket - rszben
g.) 1848/49. - A szabadsgharc ldozatai
- a Madch csaldnak is megvoltak a maga ldozatai: => ccse, Madch Pl Kossuth futraknt fontos kldets teljestse kzben tdgyulladst kap s meghal => nvre, Mria, annak frje s kisfia rabltmads ldozatai lettek Nagyvrad fel menet - disznk el vetettk ket tmadik
- 1851. Madch Imrt is brtnbe vetettk, mert menedket adott Rkczy Jnosnak, Kossuth volt titkrnak - 1 vet tlt Pozsony s Pest brtneiben - kzben csaldja megszaporodik: megszletik 1851-ben Joln s kzben felesge mr ismt vrands Anna-Borblval - a fogsg nagyon megviseli Madchot - felesge elhidegl tle - felvetdik a htlensg vdja is vele kapcsolatban - 1854. Madch kezdemnyezsre elvlnak - a gyermekek Madchcsal maradnak - Erzsi a vlst kveten mulatozsba, zavaros szerelmi gyekbe veti magt, s vgl zavart elmvel a nagyvradi krhzban fejezi be e tragikus letet
h.) 50-es vek vge / 60-as vek eleje - Kzleti sikerek
- a vls utn jra ersdik kapcsolata az anyjval - megrja a CIVILIZTOR c. komdijt - trsadalomkritika - 1861. ott van a februri ptens elutastsnak fogalmazi kzt - megjtja kpviseljellti programjt (POLITIKAI HITVALLOMS) - Ngrd megye orszggylsi kpviseljnek vlasztjk - a hatrozai prthoz csatlakozik - befejezi a TRAGDIt, majd megmutatja Arany Jnosnak, aki elszr elveti, majd elismeri a mvet: meghozza neki az irodalmi elismerst: => 1862. A Kisfaludy Trsasg tagjv vlasztjk - szkfoglalja: AZ AESTHETIKA S A TRSADALOM VISZONYOS BEFOLYSA => 1863. a Tudomnyos Akadmia tagjv vlasztjk - egyik jeles dolgozata: A NRL, KLNSEN AESTHETIKAI SZEMPONTOKBL
i.) 1864. Alssztregova - Az utols felvons
- nem vrja a hallt - errl tanskodnak tervei: pl. TNDRLOM cm tredk - 1863. Alssztregovn hal meg, csaldi birtokukon.
4) Az ember tragdija
a.) Keletkezse / Fogadtatsa:
Igen rvid id alatt rta meg Madch f mvt: 1859. februr 17. s 1860. mrcius 26- a kztt szletett az EMBER TRAGDIJA. 1861. Pestre viszi - bartai bztatsra - Aranyhoz, aki azonban elsre gyenge Faust- utnzatnak vli, gy flreteszi. Ksbb, mikor rendre vgig olvassa, dbben r, hogy a Tragdia "igen jeles m", igazi tehetsg munkja. 1862. megjelenik a Tragdia nyomtatsban. Azta a Tragdia igazi karrier-trtnetet tudhat magnak. Nemcsak a hazai sznpadok kedvelt darabja, de a vilgsznpadon is gyakran feldolgozzk.
b.) Mfaja
- drmai kltemny - emberisg kltemny - lrai drma
- rendkvl sszetett tartalom s forma: => tartalmban olyan, az emberisg egszt foglalkoztat krdseket vet fel, melyek az emberisg kltemnyekkel mutatnak rokonsgot => formjban a romantika eszttikjt kveti, mikor mind a mfaj, mind a mnem tekintetben "mezsgyn ll" mvet alkot - affle "hatresetet" (mfajtvzet) - Filozofikus jelleg - olvassra sznta
c.) Mfaji elzmnyek
- Goethe: Faust - Victor Hugo: Szzadok legendja - Byron: Kin - Shelley: A megszabadtott Promtheusz - Milton: Az elveszett paradicsom - Dante: Isteni sznjtk - Biblia
d.) Filozfija
A szles mveltsg Madch otthon, "oroszlnbarlangjban" szvesen olvasgatta a felvilgosult Voltaire, Rousseau s Montesquieu rtekezseit; a nmet Kant, Hegel s Bchner filozfiai rsait; de kezbe kerlt Darwin A fajok eredete c. ktete is (egszen friss - a Tragdia rsnak kezdetn jelenik meg) akrcsak Carlyle francia forradalomrl szl mve.
A filozfia hatsa Madch gondolkodsban
- racionalizmus - csaldi hagyomny nluk a szabadgondolkods (nagyapja szabadkmves volt) - deizmus, panteizmus - (br bigott katolikus csaldban ntt fel) - a francia (felvilgosods) forradalom eszmeisge
A tudomnyok hatsa a Tragdiban:
- Hegel dialektikja s idealizmusa - Feuerbach materializmusa - Fourrier utpista szocialista elkpzelsei (falanszter-elmlet) - Mechanikus materializmus (a vilg, mint gpezet - rks krforgs) - Fagyhall-elmlet (entrpia-elv => a Naprendszer kihlse) - Frenolgia (koponyatan) - Bchner determinizmusa - morlstatisztika
e.) Krdsek a Tragdiban
- Van-e clja az emberi ltnek? - Van-e halads a trtnelemben? Boldogabb lett-e az emberisg? Megoldotta-e problmit? - Van-e szabad akarat? - Mi a tmeg s a vezr (egyn) viszonya / szerepe? Beleszlhat-e a tmeg a trtnelem irnytsba? - Frfi s n viszonya - Megismerhet-e a vilg?
f.) A Tragdia szerkezete
A. Keretsznek: I., II., III. s vgl a XV. B. lomsznek: 1. Trtnelmi sznek a. kor: IV., V., VI. b. Kzpkor: VII., VIII., X. c. "lom az lomban" (jkor): IX. d. jkor: XI. 2. Utopisztikus sznek XII., XIII., XIV.
A Tragdia trtnelmi szneiben Madch az n. hegeli trida (tzis- antitzis- szintzis) elvt alkalmazza. A sznekben egy-egy eszme (tzis) tjt kvethetjk vgig, mg csak ki nem brndul belle dm. A soron kvetkez eszme az elbbi ellenprja (antitzis) lesz, majd vgl a kettt egybeolvasztja egy harmadik (szintzis). Remek plda a tzis-antitzis elvre az els kt trtnelmi szn. Az eszmk kzl a prizsi szn hrmas jelszava van a legmarknsabban jelen: ez varildik, mutatja be arcait.
g.) A Tragdia sznei
I. Menny (a Teremts utn)
- "A gp forog -az alkot pihen." - deizmus - a vilgot, mint egy gpet, szerkezetet rja le - mechanikus materializmus - Isten s Lucifer vitja: L., a teremtmny tagadja a Teremts nagyszersgt => kifogsai: a.) a teremts ismtelhet (az ember is kpes r vegykonyhjban) b.) ncl teremts - Isten dicssgre c.) egyhang teremts
- Lucifer szksgszer lte => a msik plus, ezrt nem bntja az r - Hegel dialektikja (az ellenttek felttelezik egyms ltt)
II. Paradicsom
- kt ft adott L.-nek az r - Isten lehetsget ad L.-nek, hogy harcba szlljon vele az emberben => az els emberpr a Paradicsomban: - ntudatlanok - harmnia ember s termszet ill. frfi s n kztt (Madch den-nosztalgija) - dm s va szimbolikus alakok (nem semberek!)
- bnbeess: az ember elnyeri fggetlensgt, szabadsgt, de ezzel elveszti a halhatatlansgot - va viszi bnbe dmot - gyarl asszony (Frter Erzsi) - dm hasznlni akarja elnyert szabadsgt: kzdeni fog - a kizetst elfogadja, maga indul el
III. Paradicsomon kvl (a Kizets utn)
- dm fldet mvel (alkot ember - fausti ember) - va visszaidzi a vesztett dent => lugaspts ( a n, br ellentmondsos, de az embert megtart erk kz tartozik) - ntudatra bredt az emberpr - a csald s tulajdon megjelense - dm a jvre kvncsi (Elszakadhat-e az ember Istentl? Megllhat-e a sajt lbn? Irnythatja-e sajt sorst?) - L. lmot bocst r - megismerheti dm az emberisg jvjt (a kizets oka is a tudsvgy volt!) => az lom megfelel keret az id s trbeli utazshoz, ugyanakkor vdelmet is jelent (fizikai rtelemben, de illzi-lte megvja dmot is - ez mg csak fikci, egyelre nem realizldott)
IV. Egyiptom
dm: ifj fra va: rabszolga Lucifer: miniszter
- "millik egy miatt" - elve - autokrcia - a fra nistentse - a piramis halhatatlansgt szolglja - a fra mgis boldogtalan: mindene adott, semmirt nem kellett kzdenie - csak szabad - msok elnyomsa szli szabadsgt - va vet vget a fra nistentsnek => menti meg etikailag dmot - a szerelem megvlt ereje (akrcsak Dante Beatricje, vagy Faust Margitja) - dm maga mell emeli szerelmi trsnak a rabszolga asszonyt - egyenlsg
V. Athn
dm: Miltidsz va: Lucia, Miltidsz felesge Lucifer: harcos
- "egy millik miatt" - az egyn szolglja a kzt - demokrcia - M. a np kezbe helyezi hatalmt - a demaggok s prttk azonban ellen fordtjk a npet (vezr <=> tmeg) - Lucifer korbban intette dmot: a np szolgalelk => r kell neki (ezen alapszik a despotizmus) - Lucia egyenl trsa frjnek, de csaldi boldogsgnl is tbbre rtkeli a kzjt => a np lenya (nzetlensg) - dm kibrndul (a hltlan np miatt bukik el az eszme), szembefordul a npszabadsg eszmnyvel => az lvezetekbe akarja vetni magt
VI. Rma
dm: Sergiolus (lvhajhsz patrcius) va: Jlia (kjhlgy) Lucifer: Milo (lveteg patrcius)
- orgia a hanyatl Rmai Birodalomban (hedonizmus) - szentsgtelen kor (halottgyalzs) - L. remekl rzi magt ebben a romlott krnyezetben (cinizmus, erklcstelensg, fert) - L. teljesen rzelemmentes <=> dm eszmnyi szerelmet keres s tall mg ebben a zlltt korban is (vban mg maradt valami az deni tisztasgbl - a test s a lelki rtkek klnvlsa) - dm s va elutastja ezt a mocskos vilgot - ez az els lps az j fel (hivatsra van szksg) - az j eszmt Pter apostol hirdeti => keresztnysg - ez a szn nem egy eszme, hanem egy letforma csdjt mutatja
VII. Konstantinpoly
dm: Tankrd va: Izra Lucifer: fegyverhordoz
- az j hivats: Isten szolglata - az egyhz azonban a gyllet, a viszlyok tanv tette a keresztnysget (kifordtotta nmagbl az eszmt; vallsi fanatizmus) => Konstantinpolyban flnek a keresztesektl; eretnekgets - vt az apja felajnlja a Szent Szznek - apca lett - dm csaldottsgt va teszi teljess => szerelmk akadlya: a zrda (test s llek klnvlsa - nem teljeslhet be a szerelem) - dm jra akarja teremteni a kort - itt viszont az egyn nem gyzedelmeskedhet: a kornak "szja, nem vezre az egyn" - mondja L. - dm kibrndul: most azonban nem az lvezetekbe, hanem a nyugalomba menekl, tvol a vilgtl: a tudomny elefntcsonttornyba
VIII. Prga I.
dm: Kepler va: Kepler felesge, Mller Borbla Lucifer: Kepler famulusa
- ellentmondsos kor: a rgi, feudlis vilg mg itt ksrt: boszorkny- s eretnekgets; a tudomny s babona egyttlse - dm nyugalomra vgyik, nem akar a vilg dolgaival trdni => renesznsz tuds, udvari csillagsz Habsburg Rudolf prgai udvarban, DE Rudolf nem a tudomnyrt tartja, hanem alkmiai, horoszkpkszt s asztrolgiai ismeretei vgett - Kepler szerint mindez babona (SZABADSG), de valamibl fedeznie kell felesge ignyeit - Mller Borbla figurja ll legkzelebb Frter Erzsi alakjhoz: kicsapong, knnyelm, frjt megcsal, elrul asszonynak brzolja Madch, DE Kepler rdbben a Borblnak szelet csap udvaronc s maga a kor hitvnysgra - ezzel mintegy felmenti asszonyt - az udvarnl lenzik Keplert alacsony szrmazsa miatt, holott klnb a tbbieknl (EGYENLSG - TESTVRISG) - j kort kvn, nem ily "trpe kort" => lomba zuhan, s Kepler vgszavra mr a kvekez szn Dantonja felel
IX. Prizs ("lom az lomban")
dm: Danton va: ketts szerepben => mrkin, prn Lucifer: bak
- "lom az lomban" - lendletes, mozgalmas tabl a francia forradalomrl - az eszme ezttal a Tragdia ms szneit is t meg tszv "Szabadsg, Egyenlsg, Testvrisg" eszmje - a haza lp az els helyre az egynnel szemben - nagy ellenttek/ ellentmondsok kora ez is: => Danton - s vele Madch is - elfogadja a forradalmi erszakot, DE a np tlmegy a hatron - vrszomj, mszrls, rtelmt vesztett erszak => a forradalom tiszta eszmi a gyakorlatban pusztt ideolgiv vlnak => Danton is meginog, ltva az rtelmetlen gyilkolst (mrkin) => ebben a krnyezetben a n is szlssges, ellentmondsos: a finom, tanult mrkin guillotine alatt vgzi, majd va msik arccal, mint felgerjedt prn tr vissza => Danton s a np (tmeg) - a np befolysolhat, de nem aljas - a Danton ellen felhozott vdak is tbbnyire jogosak - a forradalom megeszi gyermekeit, de eszmi vltozatlanul rvnyesek
X. Prga II.
(lsd.:VIII. szn)
- "az lom az lomban" megolds itt nyer rtelmet: Kepler a prizsi sznt gy, kvlrl rtkelheti - a forradalom rtkelsben nagy szerepet jtszott az 1948/49-es forralom irnti nosztalgia - konklzi: a forradalmat minden borzalmval egytt is vllalni kell (nemzeti fggetlensg vgya) - tantvnyjelenet: formailag hasonlt a Faust-fle tantvnyjelenetre, de a Kepler nem az let lvezetrt cserbe dobja el flinsait, hanem e knyvek szmra a mlt eltleteit hordozzk - " Ki a szabadba! -rousseau-i gondolat megjelense (empirizmus, felvilgosods) - ars poeticus: a forradalom eszmi nemcsak a trsadalom, az egyn, hanem a mvszetek felszabadulst is magval hozza (romantika programja)
XI. London
dm: munksruhban va: polgrlny Lucifer: munksruhban
- elrkeznk a jelenbe - Madch korba - korai kapitalizmus kora => az j eszme: a szabad verseny (Anglia, ipari forradalom ideje) - helyszn: vsr - ahol minden s MINDENKI elad (lsd: Thackerey A hisg vsra!) - kaleidoszkpszer sznfelpts: rvid, lazn kapcsold jelenetek fzre a kapitalizmusrl - stt kp a korabeli trsadalomrl: rtkvesztett (itt az den is nevetsg trgya), kibrndt, res s embertelen kor - ezt illusztrlja a balladaszer Lovel-jelenet) - a nt is lealjastja, szmrv teszi a kor, de mg mindig va az , aki a halltnc-szer (lsd.: Arany Hdavats)zr jelenetbl kimagasodik, s tlpi a pusztulsra tlt kort s trsadalmat - mg mindig az deni rtkeke hordozja - olyan trsadalomra vgyik dm, ami nem bntet, de vd; kzs er mkdteti s a tudomny lesz eszmei httere
XII. Falanszter
dm: falanszterruhban va: anya a falanszterben Lucifer: falanszterruhban
- az els utpisztikus szn a jvbl - Fourier, francia utpista szocialista eszmi alapjn - kollektivisztikus trsadalom, amit tudomnyos alapon irnytanak (pl. frenolgia) - Fourier-tl azonban csak a trsadalmi keretet veszi t - j, pesszimista tartalommal tlti fel - a gyermeknevelsrl szl rszt viszont Platn llambl emeli t - kt elnye van az elkpzelsnek: a vilgbke s a javakbl val egyenl rszeseds - ebben a vilgban az egynisg elszrkl, termszetes letkrlmnyeinek elvesztse egyttal a termszetes sztnk, vgyak visszaszortsval jr egytt - uralkod elvei: uniformizmus (=> egyenruha, nincs nv csak szm); racionalizmus, biolgiai determinizmus (pl. koponyatan),utilitarizmus (a hasznossg elve => a mvszet s az rzelmek felesleges, teht tiltott dolgok) - sszessgben: ez a vilg leginkbb Orwell 1984, illetve Huxley Szp j vilgra emlkeztet - a Tuds e trsadalom abszolt feje - a katasztrfa megelzsn fradozik (entrpia-elv; a Fld kszleteinek vgs kiaknzsa) <=> nem az emberisg megmentse a clja (ncl, akrcsak a homunculus-ksrletben) vgl: tragikomikus, ahogy a Fld Szelleme szttri lombikjt
XIII. r
dm: reg ember va: - Lucifer: Lucifer
- a falanszter fldhzragadt vilgbl "magasabb szfrkba" vgyik: - testi rtelemben: a hanyatl Fldrl elvgyik - szellemi rtelemben: elhagyva testi ltt, tisztn szellemi lnyknt akar lni <=> a Fld Szelleme (egyesek szerint itt: a gravitci!) nem hagyja - dm a kudarc ellenre is prblkozik, mg a hall sem riasztja el => vgl eszmlett veszti => Lucifer mr elre rl, hogy dm puszta anyagg vlik s rk idkre az rben lebeg majd, mint bolyg - a Fld Szellem azonban ismt kzbelp s megmenti dmot - sokan rtelmezik az rhajzs kornak utpijaknt ezt a sznt - valban a gravitci jelentett sokig akadlyt - visszatrve dm vllalja az jabb letkzdelmet
XIV. Eszkim-szn
- krds: lehetsges-e a tovbbi kzds a Fldn - a tudomny vgl is nem tudta elhrtani a vgs katasztrft: az Egyenlt terletn is jgvilg uralkodik - kozmikus erk okozzk a pusztulst => rtelmetlennek tnnek az emberisg eddigi kzdelmei - az emberek elkorcsosultak => sztnlnyekk vltak jra: a flelem s az hsg irnytja ket - dm kibrndul, rtelmetlennek s eredmnytelennek ltja az emberi trtnelem esemnyeit - az elllatiasodott va megjelense csak fokozza elkeseredst
XV. Paradicsomon kvl (az lom utn)
- a III. sznbl mr megismert vilgban bred dm - dm s Lucifer vitja: - Lucifer sztoikus "vigasztalsa": dm trdjn bele sorsba - dm szabad akaratra hivatkozik - kiderl, hogy Lucifer beletrds alatt gyva meghunyszkodst rt, s rvelst morlstatisztikval tmasztja al (=> nagy szmok trvnye: az egyes kikerlheti a egsz emberisgre szabott vgzetet); egyttal felkelti dmban az ngyilkossg gondolatt, mondvn: gy dacolhat (!) Istennel - Lucifer ugyanakkor tudja, hogy dm tette hibaval volna, hiszen va gyermeket vr - az emberi nem trtnelme elindult - va vallomsa: dmot a hr lesjtja, majd felemeli - dm vgl elfordul Lucifertl, s az rnak tesz fel hrom krdst: - "E szk hatru lt-e mindenem?" => az r vlasza: jtkony a bizonytalansg, hiszen a ktsg (mi vr r a hall utn) az erklcsi nagysg biztostka - "Megy- elbbre majdan fajzatom?" => nem ad r vlaszt az r, nem cfolja s nem is ersti meg az lombli kpek hitelessgt - "Van- jutalma a nemes kebelnek, / Melyet kignyol vrhullsrt / A kislelk tmeg?" => angyalok karnak vlasza: ne a tmeg hljt, hanem csakis "nbecst" tekintse clul az ember - az etikus magatarts ncl - az r zrszava br nem oszlatja el a homlyt, de a hit (bizalom) megtart erejt emlegetve minden tovbbi magyarzatot is elvet: az optimista kzdelmet hirdeti
h.) A Tragdia szerepli
A hrom fszerepl egyttal hrom letszfra megjelentje is egyben:
a.) DM
- frfii aktivits - az llandan kzd: elbuk s felll ember => erklcse hajtja tovbb, hiszen folyton vltoztatni, jobbtani akar - nem br megnyugodni, folyton hajtja valami tovbb - Martink Andrs szavaival: Isten teremt trsa
b.) VA
- ni passzivits - ketts szerep: egyrszt a megtisztt/felemel er ("intuitv igazsgmegragad er" -Nmeth G. Bla); msrszrl a kor produktuma - hol pozitv, hol negatv szerepl, de mindig inspirl hats (az j keressre bztatja dmot) - a XV. sznben dnt fontossg a szerepe: visszahvja dmot a szirtfokrl; az jslata hirdeti a testvrisget; hallja s rti az angyalok szavt (az gi szt az "szvern keresztl" hallja dm) - homlyos intuci: egy-egy pillanatra emlkezik az deni llapotra - termszeti szfra, mely tt a hideg logikai rvelsen
c.) LUCIFER
- a "tagads szelleme" - lzadsa mg nmagban nem tenn ellenszenvess, de rtani akar az embernek - br rendezi az lomjelenetet, mgsem ad hamis kpet a trtnelemrl, csak pp a legsttebb kpeket vlasztja ki a trtnelmkbl - ezzel az a clja., hogy dm elvesztse hitt - rideg, rzelemmentes, latolgat rtelem - racionalizmusa egyfell hideg, cinikus figurv teszi, mskor ppen leplezi le a hamis illzikat, mond ki alapigazsgokat - flnyes intellektus - kritikja rombol jelleg: megoldst sohasem nyjt => pusztt szndka azonban pten hat dmra
|