Madách Imre
Dönci 2007.11.04. 14:50
Élete, művei és annak elemzései.
Madách Imre (1823-1864)
1.) Helye irodalmunkban
- az EMBER TRAGÉDIÁJÁnak, e világszerte ismert/elismert műnek a szerzője - ha csak ezt írta volna, már akkor is méltó helyet szerez irodalmi nagyjaink panteonjában - nagy gondolkodó, a magyar- és világtörténelem elemző szemlélője, értékelője - ebből születik több jelentős, bár kevésbé ismert színműve (MÁRIA KIRÁLYNŐ; FÉRFI ÉS NŐ; CSÁK VÉGNAPJAI; MÓZES; A CIVILIZÁTOR) - sajátos, friss szemléletmód jellemzi.
2.) Jelleme (sorsát meghatározó tények)
- beteges alkat (gyenge a tüdeje és a szíve): => zárkózott, visszahúzódó => magánúton végzi tanulmányait - széleskörű érdeklődés, filozofikus hajlandóság => egészségi állapota miatt sokáig le kellett mondania közéleti ambícióiról
- édesanyja erősen befolyásolja sorsát: => konzervatív szellemű nevelés => nőkkel való ambivalens viszonya (a TRAGÉDIA mellett a FÉRFI ÉS NŐ c. darabja is tükrözi a probléma iránti fogékonyságát)
- romantikus, idealista, aki azonban lépten-nyomon csalódik eszményeiben: => csalódik a szerelemben (megromlott házasság) => a romantikus egyéniségben => a liberális haladáseszményben
Bár csalódott és kételyek gyötrik, de élete végéig nem tudja elfogadni a vulgármaterializmus új, korában divatos eszméit, folyton vitázik velük.
- hosszú ideig tartó írói visszhangtalanság: => gátlások, önértékelési problémák
3.) Élete
a.) 1823. Alsósztregova (Nógrád - ma: Szlovákia) - Születése és családja
- Családja a vidéki középbirtokos nemesség legtekintélyesebb rétegéhez tartozott. => édesapja: id. MADÁCH IMRE a megye híres és befolyásos ügyvédje. Tájékozott, haladó gondolkodású, természettudományok iránt is érdeklődő ember. => édesanyja: MAJTHÉNYI ANNA, régi vágású magyar nagyasszony. Konzervatív, arisztokratikus, szigorú jelenség. Puritán szellem. => testvérei: MÁRIA, ANNA, IMRE, KÁROLY, PÁL.
- 1834. Meghal édesapjuk. Édesanyja nevelőket, tanárokat fogad apa nélkül maradt fiai mellé. Konzervatív szellemű nevelést kapnak.
- Érdeklődő, művelt kamaszok. Saját lapot állítanak össze (LITTERATÚRIA KEVERCS); járatják és olvassák az Atheneumot.
b.) 1837. Pest - Tanulmányok
- a fővárosba kerülnek a Madách-fiúk, ahol Imre jogi egyetemen folytatja tanulmányait => szabadszellemű profok hatása => nemesi liberális ifjakból álló baráti kör => romantikus lelkesültség
- első szerelme barátjának, Lónyay Menyhértnek testvérhúga, Etelka - emlékét egyetlen, életében megjelent verseskötetében örökítette meg (LANTVIRÁGOK, 1840)
- ekkor születik első drámai kísérlete COMMODUS címen (1839 körül)
c.) 1840. Alsósztregova - Hazatérés és hivatalvállalás
- otthon készül jogi vizsgájára; kúrákat vesz (gyenge egészsége miatt anyja nem engedi vissza Pestre) - újabb drámái születnek (NÁPOLYI ENDRE, CSÁK VÉGNAPJAI) - múzsája ekkor Dacsó Lujza - sorsközösségük a betegségben köti őket össze (a lány hamarosan meg is hal) - 1842. leteszi vizsgáit, majd a Nógrád megye aljegyzője lesz
d.) Alsósztregova - Közélet és irodalom
- csatlakozik a liberális centralisták nógrádi csoportjához - ismét ír drámákat, írói ambíciói erősödnek (FÉRFI ÉS NŐ; a MÁRIA KIRÁLYNŐ első változata) - Kisfaludy Társaság pályázatára elküldi Művészeti értekezés c. tanulmányát - tudósít a Pesti Hírlapnak - állást foglal a halálbüntetés ellen és az esküdtszék felállítása mellett - társa ebben barátja, Szontágh Pál
e.) 1845. Csesztve - Házasság
- személyes válság: => egészségi állapota miatt le kell, mondjon az aljegyzőségről - ezzel elérhetetlenné vált számára a rég áhított országgyűlési képviselőség is => a reformmozgalom ellentmondásai kétségeket ébresztenek benne => betegsége miatt állandósul a halálközelség érzése
=> Megoldást csak az oly régóta áhított romantikus szerelemtől remél: - 1844. Fráter Pálnál, a megye alispánjánál vendégeskedik, mikor megismerkedik annak unokahúgával, Erzsivel - kapcsolatukat sem anyja sem Szontágh Pál nem nézik jó szemmel (Erzsinek különc, szabados természete miatt rossz híre volt) - szerelme ihleti a VADRÓZSÁK című ciklusát - 1845-ös házassága egyúttal szakítás is az anyai házzal - anyja nem támogatja, hogy katolikus létére protestáns lányt vegyen feleségül => Erzsivel a csesztvei birtokra költöznek - Erzsi vitális, kikapós feleség szemben Madách visszahúzódó jellemével => kapcsolatuk idővel zátonyra fut - 1848. megszületik kisfiuk, Aladár
f.) 40-es évek második fele, Balassagyarmat - Újra a közéletben
- 1846. nógrádi főbiztos - a megyében állomásozó katonaság ellátását irányítja - 1847. a csesztvei kúria a szabadelvű ellenzék egyik fontos gyülekező helye lesz - 1848. két öccsével egyetemben a forradalom hívei lettek - Madách is csatlakozni akar a sereghez, de betegsége ismét közbeszól - 1849. a vereség után a nógrádi csapatok a sztregovai Madách-birtokon rejtik el fegyvereiket - részben
g.) 1848/49. - A szabadságharc áldozatai
- a Madách családnak is megvoltak a maga áldozatai: => öccse, Madách Pál Kossuth futáraként fontos küldetés teljesítése közben tüdőgyulladást kap és meghal => nővére, Mária, annak férje és kisfia rablótámadás áldozatai lettek Nagyvárad felé menet - disznók elé vetették őket támadóik
- 1851. Madách Imrét is börtönbe vetették, mert menedéket adott Rákóczy Jánosnak, Kossuth volt titkárának - 1 évet tölt Pozsony és Pest börtöneiben - közben családja megszaporodik: megszületik 1851-ben Jolán és közben felesége már ismét várandós Anna-Borbálával - a fogság nagyon megviseli Madáchot - felesége elhidegül tőle - felvetődik a hűtlenség vádja is vele kapcsolatban - 1854. Madách kezdeményezésére elválnak - a gyermekek Madáchcsal maradnak - Erzsi a válást követően mulatozásba, zavaros szerelmi ügyekbe veti magát, s végül zavart elmével a nagyváradi kórházban fejezi be e tragikus életet
h.) 50-es évek vége / 60-as évek eleje - Közéleti sikerek
- a válás után újra erősödik kapcsolata az anyjával - megírja a CIVILIZÁTOR c. komédiáját - társadalomkritika - 1861. ott van a februári pátens elutasításának fogalmazói közt - megújítja képviselőjelölti programját (POLITIKAI HITVALLOMÁS) - Nógrád megye országgyűlési képviselőjének választják - a határozai párthoz csatlakozik - befejezi a TRAGÉDIÁt, majd megmutatja Arany Jánosnak, aki először elveti, majd elismeri a művet: meghozza neki az irodalmi elismerést: => 1862. A Kisfaludy Társaság tagjává választják - székfoglalója: AZ AESTHETIKA ÉS A TÁRSADALOM VISZONYOS BEFOLYÁSA => 1863. a Tudományos Akadémia tagjává választják - egyik jeles dolgozata: A NŐRŐL, KÜLÖNÖSEN AESTHETIKAI SZEMPONTOKBÓL
i.) 1864. Alsósztregova - Az utolsó felvonás
- nem várja a halált - erről tanúskodnak tervei: pl. TÜNDÉRÁLOM című töredék - 1863. Alsósztregován hal meg, családi birtokukon.
4) Az ember tragédiája
a.) Keletkezése / Fogadtatása:
Igen rövid idő alatt írta meg Madách fő művét: 1859. február 17. és 1860. március 26- a között született az EMBER TRAGÉDIÁJA. 1861. Pestre viszi - barátai bíztatására - Aranyhoz, aki azonban elsőre gyenge Faust- utánzatnak véli, így félreteszi. Később, mikor rendre végig olvassa, döbben rá, hogy a Tragédia "igen jeles mű", igazi tehetség munkája. 1862. megjelenik a Tragédia nyomtatásban. Azóta a Tragédia igazi karrier-történetet tudhat magáénak. Nemcsak a hazai színpadok kedvelt darabja, de a világszínpadon is gyakran feldolgozzák.
b.) Műfaja
- drámai költemény - emberiség költemény - lírai dráma
- rendkívül összetett tartalom és forma: => tartalmában olyan, az emberiség egészét foglalkoztató kérdéseket vet fel, melyek az emberiség költeményekkel mutatnak rokonságot => formájában a romantika esztétikáját követi, mikor mind a műfaj, mind a műnem tekintetében "mezsgyén álló" művet alkot - afféle "határesetet" (műfajötvözet) - Filozofikus jellegű - olvasásra szánta
c.) Műfaji előzmények
- Goethe: Faust - Victor Hugo: Századok legendája - Byron: Káin - Shelley: A megszabadított Prométheusz - Milton: Az elveszett paradicsom - Dante: Isteni színjáték - Biblia
d.) Filozófiája
A széles műveltségű Madách otthon, "oroszlánbarlangjában" szívesen olvasgatta a felvilágosult Voltaire, Rousseau és Montesquieu értekezéseit; a német Kant, Hegel és Büchner filozófiai írásait; de kezébe került Darwin A fajok eredete c. kötete is (egészen friss - a Tragédia írásának kezdetén jelenik meg) akárcsak Carlyle francia forradalomról szóló műve.
A filozófia hatása Madách gondolkodásában
- racionalizmus - családi hagyomány náluk a szabadgondolkodás (nagyapja szabadkőműves volt) - deizmus, panteizmus - (bár bigott katolikus családban nőtt fel) - a francia (felvilágosodás) forradalom eszmeisége
A tudományok hatása a Tragédiában:
- Hegel dialektikája és idealizmusa - Feuerbach materializmusa - Fourrier utópista szocialista elképzelései (falanszter-elmélet) - Mechanikus materializmus (a világ, mint gépezet - örökös körforgás) - Fagyhalál-elmélet (entrópia-elv => a Naprendszer kihűlése) - Frenológia (koponyatan) - Büchner determinizmusa - morálstatisztika
e.) Kérdések a Tragédiában
- Van-e célja az emberi létnek? - Van-e haladás a történelemben? Boldogabb lett-e az emberiség? Megoldotta-e problémáit? - Van-e szabad akarat? - Mi a tömeg és a vezér (egyén) viszonya / szerepe? Beleszólhat-e a tömeg a történelem irányításába? - Férfi és nő viszonya - Megismerhető-e a világ?
f.) A Tragédia szerkezete
A. Keretszínek: I., II., III. és végül a XV. B. Álomszínek: 1. Történelmi színek a. Ókor: IV., V., VI. b. Középkor: VII., VIII., X. c. "Álom az álomban" (Újkor): IX. d. Újkor: XI. 2. Utopisztikus színek XII., XIII., XIV.
A Tragédia történelmi színeiben Madách az ún. hegeli triáda (tézis- antitézis- szintézis) elvét alkalmazza. A színekben egy-egy eszme (tézis) útját követhetjük végig, míg csak ki nem ábrándul belőle Ádám. A soron következő eszme az előbbi ellenpárja (antitézis) lesz, majd végül a kettőt egybeolvasztja egy harmadik (szintézis). Remek példa a tézis-antitézis elvére az első két történelmi szín. Az eszmék közül a párizsi szín hármas jelszava van a legmarkánsabban jelen: ez variálódik, mutatja be arcait.
g.) A Tragédia színei
I. Menny (a Teremtés után)
- "A gép forog -az alkotó pihen." - deizmus - a világot, mint egy gépet, szerkezetet írja le - mechanikus materializmus - Isten és Lucifer vitája: L., a teremtmény tagadja a Teremtés nagyszerűségét => kifogásai: a.) a teremtés ismételhető (az ember is képes rá vegykonyhájában) b.) öncélú teremtés - Isten dicsőségére c.) egyhangú teremtés
- Lucifer szükségszerű léte => ő a másik pólus, ezért nem bántja az Úr - Hegel dialektikája (az ellentétek feltételezik egymás létét)
II. Paradicsom
- két fát adott L.-nek az Úr - Isten lehetőséget ad L.-nek, hogy harcba szálljon vele az emberben => az első emberpár a Paradicsomban: - öntudatlanok - harmónia ember és természet ill. férfi és nő között (Madách Éden-nosztalgiája) - Ádám és Éva szimbolikus alakok (nem ősemberek!)
- bűnbeesés: az ember elnyeri függetlenségét, szabadságát, de ezzel elveszti a halhatatlanságot - Éva viszi bűnbe Ádámot - gyarló asszony (Fráter Erzsi) - Ádám használni akarja elnyert szabadságát: küzdeni fog - a kiűzetést elfogadja, maga indul el
III. Paradicsomon kívül (a Kiűzetés után)
- Ádám földet művel (alkotó ember - fausti ember) - Éva visszaidézi a vesztett Édent => lugasépítés ( a nő, bár ellentmondásos, de az embert megtartó erők közé tartozik) - öntudatra ébredt az emberpár - a család és tulajdon megjelenése - Ádám a jövőre kíváncsi (Elszakadhat-e az ember Istentől? Megállhat-e a saját lábán? Irányíthatja-e saját sorsát?) - L. álmot bocsát rá - megismerheti Ádám az emberiség jövőjét (a kiűzetés oka is a tudásvágy volt!) => az álom megfelelő keret az idő és térbeli utazáshoz, ugyanakkor védelmet is jelent (fizikai értelemben, de illúzió-léte megóvja Ádámot is - ez még csak fikció, egyelőre nem realizálódott)
IV. Egyiptom
Ádám: ifjú fáraó Éva: rabszolga Lucifer: miniszter
- "milliók egy miatt" - elve - autokrácia - a fáraó önistenítése - a piramis halhatatlanságát szolgálja - a fáraó mégis boldogtalan: mindene adott, semmiért nem kellett küzdenie - csak ő szabad - mások elnyomása szüli szabadságát - Éva vet véget a fáraó önistenítésének => ő menti meg etikailag Ádámot - a szerelem megváltó ereje (akárcsak Dante Beatricéje, vagy Faust Margitja) - Ádám maga mellé emeli szerelmi társnak a rabszolga asszonyt - egyenlőség
V. Athén
Ádám: Miltiádész Éva: Lucia, Miltiádész felesége Lucifer: harcos
- "egy milliók miatt" - az egyén szolgálja a közt - demokrácia - M. a nép kezébe helyezi hatalmát - a demagógok és pártütők azonban ellen fordítják a népet (vezér <=> tömeg) - Lucifer korábban intette Ádámot: a nép szolgalelkű => úr kell neki (ezen alapszik a despotizmus) - Lucia egyenlő társa férjének, de családi boldogságánál is többre értékeli a közjót => a nép leánya (önzetlenség) - Ádám kiábrándul (a hálátlan nép miatt bukik el az eszme), szembefordul a népszabadság eszményével => az élvezetekbe akarja vetni magát
VI. Róma
Ádám: Sergiolus (élvhajhász patrícius) Éva: Júlia (kéjhölgy) Lucifer: Milo (élveteg patrícius)
- orgia a hanyatló Római Birodalomban (hedonizmus) - szentségtelen kor (halottgyalázás) - L. remekül érzi magát ebben a romlott környezetben (cinizmus, erkölcstelenség, fertő) - L. teljesen érzelemmentes <=> Ádám eszményi szerelmet keres és talál még ebben a züllött korban is (Évában még maradt valami az édeni tisztaságból - a test és a lelki értékek különválása) - Ádám és Éva elutasítja ezt a mocskos világot - ez az első lépés az új felé (hivatásra van szükség) - az új eszmét Péter apostol hirdeti => kereszténység - ez a szín nem egy eszme, hanem egy életforma csődjét mutatja
VII. Konstantinápoly
Ádám: Tankréd Éva: Izóra Lucifer: fegyverhordozó
- az új hivatás: Isten szolgálata - az egyház azonban a gyűlölet, a viszályok tanává tette a kereszténységet (kifordította önmagából az eszmét; vallási fanatizmus) => Konstantinápolyban félnek a keresztesektől; eretnekégetés - Évát az apja felajánlja a Szent Szűznek - apáca lett - Ádám csalódottságát Éva teszi teljessé => szerelmük akadálya: a zárda (test és lélek különválása - nem teljesülhet be a szerelem) - Ádám újra akarja teremteni a kort - itt viszont az egyén nem győzedelmeskedhet: a kornak "úszója, nem vezére az egyén" - mondja L. - Ádám kiábrándul: most azonban nem az élvezetekbe, hanem a nyugalomba menekül, távol a világtól: a tudomány elefántcsonttornyába
VIII. Prága I.
Ádám: Kepler Éva: Kepler felesége, Müller Borbála Lucifer: Kepler famulusa
- ellentmondásos kor: a régi, feudális világ még itt kísért: boszorkány- és eretnekégetés; a tudomány és babona együttélése - Ádám nyugalomra vágyik, nem akar a világ dolgaival törődni => reneszánsz tudós, udvari csillagász Habsburg Rudolf prágai udvarában, DE Rudolf nem a tudományáért tartja, hanem alkímiai, horoszkópkészítő és asztrológiai ismeretei végett - Kepler szerint mindez babona (SZABADSÁG), de valamiből fedeznie kell felesége igényeit - Müller Borbála figurája áll legközelebb Fráter Erzsi alakjához: kicsapongó, könnyelmű, férjét megcsaló, eláruló asszonynak ábrázolja Madách, DE Kepler rádöbben a Borbálának szelet csapó udvaronc és maga a kor hitványságára - ezzel mintegy felmenti asszonyát - az udvarnál lenézik Keplert alacsony származása miatt, holott különb a többieknél (EGYENLŐSÉG - TESTVÉRISÉG) - új kort kíván, nem ily "törpe kort" => álomba zuhan, s Kepler végszavára már a kövekező szín Dantonja felel
IX. Párizs ("álom az álomban")
Ádám: Danton Éva: kettős szerepben => márkinő, pórnő Lucifer: bakó
- "álom az álomban" - lendületes, mozgalmas tabló a francia forradalomról - az eszme ezúttal a Tragédia más színeit is át meg átszövő "Szabadság, Egyenlőség, Testvériség" eszméje - a haza lép az első helyre az egyénnel szemben - nagy ellentétek/ ellentmondások kora ez is: => Danton - s vele Madách is - elfogadja a forradalmi erőszakot, DE a nép túlmegy a határon - vérszomj, mészárlás, értelmét vesztett erőszak => a forradalom tiszta eszméi a gyakorlatban pusztító ideológiává válnak => Danton is meginog, látva az értelmetlen gyilkolást (márkinő) => ebben a környezetben a nő is szélsőséges, ellentmondásos: a finom, tanult márkinő guillotine alatt végzi, majd Éva másik arccal, mint felgerjedt pórnő tér vissza => Danton és a nép (tömeg) - a nép befolyásolható, de nem aljas - a Danton ellen felhozott vádak is többnyire jogosak - a forradalom megeszi gyermekeit, de eszméi változatlanul érvényesek
X. Prága II.
(lásd.:VIII. szín)
- "az álom az álomban" megoldás itt nyer értelmet: Kepler a párizsi színt így, kívülről értékelheti - a forradalom értékelésében nagy szerepet játszott az 1948/49-es forralom iránti nosztalgia - konklúzió: a forradalmat minden borzalmával együtt is vállalni kell (nemzeti függetlenség vágya) - tanítványjelenet: formailag hasonlít a Faust-féle tanítványjelenetre, de a Kepler nem az élet élvezetéért cserébe dobja el fóliánsait, hanem e könyvek számára a múlt előítéleteit hordozzák - " Ki a szabadba! -rousseau-i gondolat megjelenése (empirizmus, felvilágosodás) - ars poeticus: a forradalom eszméi nemcsak a társadalom, az egyén, hanem a művészetek felszabadulását is magával hozza (romantika programja)
XI. London
Ádám: munkásruhában Éva: polgárlány Lucifer: munkásruhában
- elérkezünk a jelenbe - Madách korába - korai kapitalizmus kora => az új eszme: a szabad verseny (Anglia, ipari forradalom ideje) - helyszín: vásár - ahol minden és MINDENKI eladó (lásd: Thackerey A hiúság vására!) - kaleidoszkópszerű színfelépítés: rövid, lazán kapcsolódó jelenetek füzére a kapitalizmusról - sötét kép a korabeli társadalomról: értékvesztett (itt az Éden is nevetség tárgya), kiábrándító, üres és embertelen kor - ezt illusztrálja a balladaszerű Lovel-jelenet) - a nőt is lealjasítja, számíróvá teszi a kor, de még mindig Éva az , aki a haláltánc-szerű (lásd.: Arany Hídavatás)záró jelenetből kimagasodik, s átlépi a pusztulásra ítélt kort és társadalmat - még mindig ő az édeni értékeke hordozója - olyan társadalomra vágyik Ádám, ami nem büntet, de véd; közös erő működteti és a tudomány lesz eszmei háttere
XII. Falanszter
Ádám: falanszterruhában Éva: anya a falanszterben Lucifer: falanszterruhában
- az első utópisztikus szín a jövőből - Fourier, francia utópista szocialista eszméi alapján - kollektivisztikus társadalom, amit tudományos alapon irányítanak (pl. frenológia) - Fourier-től azonban csak a társadalmi keretet veszi át - új, pesszimista tartalommal tölti fel - a gyermeknevelésről szóló részt viszont Platón Államából emeli át - két előnye van az elképzelésnek: a világbéke és a javakból való egyenlő részesedés - ebben a világban az egyéniség elszürkül, természetes életkörülményeinek elvesztése egyúttal a természetes ösztönök, vágyak visszaszorításával jár együtt - uralkodó elvei: uniformizmus (=> egyenruha, nincs név csak szám); racionalizmus, biológiai determinizmus (pl. koponyatan),utilitarizmus (a hasznosság elve => a művészet és az érzelmek felesleges, tehát tiltott dolgok) - összességében: ez a világ leginkább Orwell 1984, illetve Huxley Szép új világára emlékeztet - a Tudós e társadalom abszolút feje - a katasztrófa megelőzésén fáradozik (entrópia-elv; a Föld készleteinek végső kiaknázása) <=> nem az emberiség megmentése a célja (öncélú, akárcsak a homunculus-kísérletében) végül: tragikomikus, ahogy a Föld Szelleme széttöri lombikját
XIII. Űr
Ádám: öreg ember Éva: - Lucifer: Lucifer
- a falanszter földhözragadt világából "magasabb szférákba" vágyik: - testi értelemben: a hanyatló Földről elvágyik - szellemi értelemben: elhagyva testi létét, tisztán szellemi lényként akar élni <=> a Föld Szelleme (egyesek szerint itt: a gravitáció!) nem hagyja - Ádám a kudarc ellenére is próbálkozik, még a halál sem riasztja el => végül eszméletét veszti => Lucifer már előre örül, hogy Ádám puszta anyaggá válik és örök időkre az űrben lebeg majd, mint bolygó - a Föld Szellem azonban ismét közbelép és megmenti Ádámot - sokan értelmezik az űrhajózás korának utópiájaként ezt a színt - valóban a gravitáció jelentett sokáig akadályt - visszatérve Ádám vállalja az újabb életküzdelmet
XIV. Eszkimó-szín
- kérdés: lehetséges-e a további küzdés a Földön - a tudomány végül is nem tudta elhárítani a végső katasztrófát: az Egyenlítő területén is jégvilág uralkodik - kozmikus erők okozzák a pusztulást => értelmetlennek tűnnek az emberiség eddigi küzdelmei - az emberek elkorcsosultak => ösztönlényekké váltak újra: a félelem és az éhség irányítja őket - Ádám kiábrándul, értelmetlennek és eredménytelennek látja az emberi történelem eseményeit - az elállatiasodott Éva megjelenése csak fokozza elkeseredését
XV. Paradicsomon kívül (az álom után)
- a III. színből már megismert világban ébred Ádám - Ádám és Lucifer vitája: - Lucifer sztoikus "vigasztalása": Ádám törődjön bele sorsába - Ádám szabad akaratára hivatkozik - kiderül, hogy Lucifer beletörődés alatt gyáva meghunyászkodást ért, s érvelését morálstatisztikával támasztja alá (=> nagy számok törvénye: az egyes kikerülheti a egész emberiségre szabott végzetet); egyúttal felkelti Ádámban az öngyilkosság gondolatát, mondván: így dacolhat (!) Istennel - Lucifer ugyanakkor tudja, hogy Ádám tette hiábavaló volna, hiszen Éva gyermeket vár - az emberi nem történelme elindult - Éva vallomása: Ádámot a hír lesújtja, majd felemeli - Ádám végül elfordul Lucifertől, s az Úrnak tesz fel három kérdést: - "E szűk határu lét-e mindenem?" => az Úr válasza: jótékony a bizonytalanság, hiszen a kétség (mi vár rá a halál után) az erkölcsi nagyság biztosítéka - "Megy-é előbbre majdan fajzatom?" => nem ad rá választ az Úr, nem cáfolja és nem is erősíti meg az álombéli képek hitelességét - "Van-é jutalma a nemes kebelnek, / Melyet kigúnyol vérhullásáért / A kislelkű tömeg?" => angyalok karának válasza: ne a tömeg háláját, hanem csakis "önbecsét" tekintse célul az ember - az etikus magatartás öncél - az Úr zárszava bár nem oszlatja el a homályt, de a hit (bizalom) megtartó erejét emlegetve minden további magyarázatot is elvet: az optimista küzdelmet hirdeti
h.) A Tragédia szereplői
A három főszereplő egyúttal három életszféra megjelenítője is egyben:
a.) ÁDÁM
- férfiúi aktivitás - az állandóan küzdő: elbukó és felálló ember => erkölcse hajtja tovább, hiszen folyton változtatni, jobbítani akar - nem bír megnyugodni, folyton hajtja valami tovább - Martinkó András szavaival: Isten teremtő társa
b.) ÉVA
- női passzivitás - kettős szerep: egyrészt a megtisztító/felemelő erő ("intuitív igazságmegragadó erő" -Németh G. Béla); másrészről a kor produktuma - hol pozitív, hol negatív szereplő, de mindig inspiráló hatású (az új keresésére bíztatja Ádámot) - a XV. színben döntő fontosságú a szerepe: visszahívja Ádámot a szirtfokról; az ő jóslata hirdeti a testvériséget; ő hallja és érti az angyalok szavát (az égi szót az ő "szíverén keresztül" hallja Ádám) - homályos intuíció: egy-egy pillanatra emlékezik az édeni állapotra - természeti szféra, mely átüt a hideg logikai érvelésen
c.) LUCIFER
- a "tagadás szelleme" - lázadása még önmagában nem tenné ellenszenvessé, de ártani akar az embernek - bár ő rendezi az álomjelenetet, mégsem ad hamis képet a történelemről, csak épp a legsötétebb képeket választja ki a történelmükből - ezzel az a célja., hogy Ádám elveszítse hitét - rideg, érzelemmentes, latolgató értelem - racionalizmusa egyfelől hideg, cinikus figurává teszi, máskor éppen ő leplezi le a hamis illúziókat, mond ki alapigazságokat - fölényes intellektus - kritikája romboló jellegű: megoldást sohasem nyújt => pusztító szándéka azonban építően hat Ádámra
|