Valosznsgszmts
Dnci 2007.11.05. 17:48
A vletlen A vletlen, mint matematikai fogalom
A mindennapi letben szmtalanszor szerepet kap a vletlen, van amikor ki is mondjuk:
- Micsoda vletlen, hogy sszetallkoztunk!
- Vletlenl otthon felejtettem a knyvemet.
- Nincs vletlenl egy piros ceruzd?
Ilyen s hasonl mondatokat gyakran hallunk s mondunk. A vletlent ltalban szeszlyesnek tartjk az emberek. Mindenkinek van elkpzelse arrl, hogy mi a vletlen, de a pontos megfogalmazsa nem egyszer.
A kvetkezkben a vletlen matematikai hasznlatt nhny szemlletesen rthet fogalommal vilgtjuk meg. Gyakran tallkozunk mindenki szmra sokszor, fggetlenl megismtelhet ksrlettel, amelynek kimenetele nem jsolhat meg egyrtelmen. Ilyen pldul a lotthzs, egy dobkocka feldobsa, krtyz felek kztt a krtyalapok kiosztsa.
Tanrunk egy pnzrmt 16-szor egyms utn feldobott. A ksrlet kimenetelt lejegyezte gy, hogy a fejdobsok esetn F-et, mg az rsdobsok esetn I-t rt fel a tblra a dobsok sorrendjben. Ezutn egy tanul kt tovbbi 16 hossz F-I sorozatot rt a tblra. Amikor az osztly tanuli megrkeztek a terembe a tbla tartalma a kvetkez volt: FFIIFFIIFFIIFFII FFIIIIFFFFIIIIFF IFIIFIFFIFFIIIIF Ha fogadnunk kellene arra, hogy melyik sorozatot rta fel tanrunk, akkor melyikre fogadnnk?
Az els kt sorozatban sok szablyossgot fedezhetnk fel. Az els periodikus, a msodik szimmetrikus. Tapasztalatunk alapjn a harmadikra fogadnnk.
Tanrunk dobkockval tizenktszer dobott, s a tblra sorba feljegyezte a dobott szmokat (a ksrlete kimenetelt). Egy trfs tanul felrt mg kt msik lehetsges kimenetelt. Amikor az osztlyterembe lptek a tbbiek, akkor a kvetkez volt a tblakp: 123456654321 242162455316 111111666666 Mire tippelnnk, melyik volt tanrunk feljegyzse?
Ismt termszetes ktelkedni az els s a harmadik sorban. Ezeket inkbb a tanul feljegyzsnek gondoljuk. Tippnk a msodik sor.
Az esemnytr s az esemny defincija Vletlen, esemny- bevezets
Egy ksrlet kimenetelrl tbb lltst fogalmazhatunk meg, amelyekrl a ksrlet vgn el tudjuk dnteni, hogy igaz-e vagy hamis-e.
Erre is adunk nhny pldt (lltsaink mgtt ll ksrlet knnyen kitallhat):
a) Az 1, 2, 7, 17 s 78 szmokat kihzzk a lottn.
b) Dobkockval trtn dobsunk eredmnye pros lesz.
c) Dobkockval trtn dobsunk eredmnye ht lesz.
d) Krtyzs kzben az osztsnl kapunk szt.
Az esemnyek fogalmn rdemes elgondolkodnunk. Tegyk fel, hogy kt azonosan kinz dobkocknk van (nevezzk elsnek s msodiknak ezeket), s egyszerre dobjuk fel mindkettt. Egy lehetsges kimenetel az, hogy az els dobkocka egyet mutat, a msodik pedig tt. Ezt a kimenetelt nem tudjuk megklnbztetni attl, amikor az els dobkocka mutat tt, s a msodik egyet. (Feltesszk, hogy a dobs folyamn nem kvetjk rendkvli figyelemmel a kt repl kockt.) gy „az els dobkocka tt, a msik egyet mutat” nem esemny. Ezen ksrlet esetn az, hogy „az egyik dobkocka tt, a msik egyet mutat”, egy esemny lesz. Azaz a ksrlet vgeredmnyt ltva nem biztos, hogy a teljes kimenetelt ki tudjuk tallni.
Esemny, esemnytr fogalma
ltalban a ksrlet elvgzse eltt az lltsunk igaztartalma nem dnthet el. (Van kivtel, hiszen a c) llts is ilyen. Tudjuk, hogy biztosan hamis.) Ezekre az lltsokra azt mondjuk, hogy vletlen, vagy valsznsgi esemnyek. Az esemnyeket nagy betvel fogjuk jellni. (Pldul A esemny: Egy krtyalapot hztunk, s az kirly lett.) A c) esemny biztosan nem kvetkezik be. Az ilyen esemnyeket lehetetlen esemnyeknek nevezzk. Jele: ∅ A biztosan bekvetkez, biztos esemnyre is adhatunk pldt: Az ts lott nyerszmai kztt van olyan, amely nem kbszm. A biztos esemny jele: I Valamely ksrlet sszes kimenetele egy halmazt alkot. Ezt nevezzk esemnytrnek. Egy esemny azonosthat azon kimenetelekkel, amelyek esetn az esemny bekvetkezik. Azaz az esemnyek az esemnytr rszhalmazai. Ha egy ksrlet sorn kt azonos dobkockt dobunk fel, akkor a lehetsges kimenetelek halmaza 36 elem lesz: {(1,1), (1,2), …, (6,6)}. Az {(1,2)} egyelem rszhalmaz nem esemny, mert nem tudjuk eldnteni, hogy a dobs vgn egy egyest s egy kettest ltva, az els kockn van az egyes vagy a msodikon. A „B: a kt dobott szm azonos” egy esemny, amely lerhat az {(1,1), (2,2), (3,3), (4,4), (5,5), (6,6)} rszhalmazzal.
Azon esemnyeket, amelynek egyik rszhalmaza sem esemny, elemi esemnyeknek nevezzk. Gyakran a ksrlet eredmnye helyett csak egy a ksrlethez tartoz paramter rdekes szmunkra. a) A legkisebb kihzott lottszm. b) A kiosztott hetes lapok szma. Ezeknek a paramtereknek az rtke a ksrlet kimenetelvel vltozik. Ezeket vletlen, vagy valsznsgi vltozknak nevezzk.
A relatv gyakorisg A relatv gyakorisg fogalmnak bevezetse
A mindennapi letben is hasznljunk a valszn szt. Nhny plda: - Nem tartotta valsznnek, hogy megint felel trtnelembl. - Siessnk haza, mert valsznleg nemsokra esni fog az es. - Valszntlennek tnik, hogy megnyerheti ezt a versenyt. Tapasztalatunk azt mondja, hogy bizonyos esemnyek valsznbbek, mint msok. A fenti pldk esemnyei matematikai kereteink kztt nem trgyalhatk, azok nem valsznsgi esemnyekrl szlnak: konkrt helyzetekre vonatkoznak, a hozzjuk tartoz ksrletek nem ismtelhetk meg tbbszr. Ennek ellenre rzseink alapjn a matematikai valsznsgek is mrhetk, sszehasonlthatk. A lottszmokat tartalmaz gmbbl egy szmot kihzunk. Legyen A s B a kvetkez esemny: A: a 90-es szmot hzzuk ki, B: pros szmot hzunk ki. Melyik a valsznbb esemny? Azon kimenetelek esetn, amikor az A esemny bekvetkezik, a B esemny is automatikusan teljesl. A 44-es szm kihzsval a B esemny bekvetkezik, mg az A esemny nem. Azt mondjuk: a B bekvetkezse valsznbb.
Dobkockval dobunk egyszer. Legyen C s D a kvetkez kt esemny: : dobsunk eredmnye kisebb, mint 3, D: dobsunk eredmnye nagyobb, mint 4. Melyik esemny valsznsge nagyobb?
Aki tbbszr jtszott dobkockval, bizonyra szrevette, hogy a dobkocka szemkzti lapjn lv kt szm sszege minden esetben ht. A fenti krds megvlaszolshoz gondoljuk azt, hogy kt gyerek is figyeli a dobst, amely egy vegasztal felletn trtnik. Az egyik gyerek a szokott mdon figyeli a kimenetelt. A msik gyerek az asztal alatt fekve nz felfel, gy a dobkocka aljn lv szmot ltja, ezt tekinti a dobs eredmnyeknt. A msodik gyerek igazbl egy msik ksrletet figyel meg. A fels, illetve az als szm kvetse kztt egy szabvnyos dobkocka esetn nincs lnyegi klnbsg. Ha az els gyerek azt ltja, hogy a C esemny bekvetkezett, akkor a msik gyerek ppen a D esemny bekvetkezst knyveli el. Ez alapjn jogos gy reznnk, hogy a kt esemny valsznsge nem klnbzik. A relatv gyakorisg defincija
Mr eddigi vizsgldsaink sorn is tbbszr megtrtnt, hogy egy ksrletet sokszor el kellett vgeznnk. A sok vgrehajts sok eredmnyre vezetett. Gyakran az eredmny csak egy szm volt. Ilyenkor az eredmnyek szmsokasgot alkotnak. Ezeket a szmsokasgokat statisztikai tanulmnyaink sorn mr vizsgltuk. Lttuk, hogy a lehetsges rtkek gyakorisgainak feltntetse hasznosabb, mint az sszes eredmny felsorolsa. A gyakorisgok sszege a szmsokasgunkban lv elemek szma. Esetnkben ez az a szm, ahnyszor elvgeztk a ksrletet. Ez klnbz esetben klnbz lehet, gy nehz az eredmnyek sszehasonltsa.
rdemes relatv gyakorisgokkal dolgoznunk. Egy rtk relatv gyakorisga a gyakorisgnak rtke elosztva a sokasg elemszmval. Azaz a relatv gyakorisg azt mutatja meg, hogy egy adott rtk az sszes elem hnyad rszt alkotja. Feladat s megolds: kockadobs eredmnyei
Dobkockval dobjunk 120-szor. Az eredmnyekrl ksztsnk tblzatot a relatv gyakorisgot feltntetve!
Az ltalunk elvgzett dobsok alapjn a kvetkez tblzatot ksztettk el: a dobott szm 1 2 3 4 5 6 gyakorisg 18 23 19 22 21 17 relatv gyakorisg 0,15 0,192 0,158 0,183 0,175 0,142 Ezt a ksrletet mr nagyon nagy szmban is elvgeztk. A klnbz elvgzsek klnbz helyeken, klnbz idben trtntek. Azt tapasztaljuk, hogy minden egyes rtk relatv gyakorisga egy szm krl ingadozik. Ezen ksrlet esetn mindegyik lehetsges eredmny relatv gyakorisga az 1/6 szm krl ingadozik.
Ms ksrletek esetn is hasonl tapasztalattal rendelkeznk (termszetesen akkor az ingadozs is ms rtk krl trtnhet). Hogy azt az rtket jl lthassuk, amely krl az ingadozs trtnik, nagyon sokszor el kell vgeznnk a ksrletet. Azt ajnljuk, hogy megbzhat rtkhez tbb ezres szmban vgezzk el a krdses ksrletet.
|