Egyébb puskák : Kereskedelmi és vállalkozási ismeretek vizsgatantárgy szóbeli tételei |
Kereskedelmi és vállalkozási ismeretek vizsgatantárgy szóbeli tételei
Dönci 2008.01.10. 14:03
3. tétel: Ismertesse a kereskedelem szervezetét, ágazata szerint tagozódást, a bolt és a boltnélküli kereskedelem jellemzőit!
Ismertesse a kereskedelem szervezetét, ágazata szerint tagozódást, a bolt és a boltnélküli kereskedelem jellemzőit!
A kereskedelem, mint szervezet:
megkülönböztetünk:
- belkereskedelem: - árú beszerzése hazai termelőtől
- árú értékesítése ( a fogyasztó igényének megfelelő helyen és időben,
választékban)
- külkereskedelem: - külömbőző árú féleségek külföldre való (import)
- hazai termékek külföldön történő értékesítése (export)
A kereskedelem három ágazatra bontható:
- közúti jármű és üzemanyag kereskedelem
- nagy kereskedelem
- kis kereskedelem
a) közúti jármű és üzemanyag kereskedelem:
- a személy és teherszállításra alkalmas új és használt járművekkel valamit forgalmazása
- üzemanyag adásvétel
b) nagykereskedelem:
- nagy tételben szerezi be külömbőző árukat a termelő vállalatoknál
- tárolja az árut
- az árukat gazdag választékban kínálja a kiskereskedőnek
c) kiskereskedelem:
- a fogyasztási cikkeket és kisebb értékű termelőeszközöket értékesítenek a
lakosságnak
A kereskedelem szervezeti felépítése:
- nagykereskedelem: - raktárak
- mintatermek
- kiskereskedelem: - boltok
- áruházak
- ABC áruházak, szupermarketek
- biszkont áruházak
- bemutató termek
Nagykereskedelem hálózati egysége:
a) raktár:
- többnyire, városok külterületein helyezkednek el
- közúton és vasúton megközelíthető
- alacsony építési költség
- árú mozgatás gépesítés jellemzi
- szakosított tárolás jellemzi
- készlet naprakész nyilvántartása
- a megrendelt árukat összegyűjtik és vevőként csoprtosítva előkészítik a vevőnek kominsizás
b) mintaterem:
- a személyes kiválasztás és rendelés felvétel szintje
- a vevő megismerkedhet a teljes áruválasztékkal majd eladja a rendelést és a raktárból szállítja ki a részére
- fontos a raktár és a mintaterem közötti folyamatos információ állomány
Kiskereskedelem hálózati egysége:
a) bolt:
- viszonylag kis alapterületű egység
- egy eladótérrel és kisebb raktárral rendelkezik
- jellemző a hagyományos értékesítés, de megfelelő alapterület esetén önkiszolgáló formában is működhet
b) áruházak:
- nagy alapterületű nagy forgalmat lebonyolító egységek
- külömbőző árucsoportokat forgalmazását, viszonylag önálló osztályok végzi
- megkülönböztethetünk álltalánós és sok áruházakat
- általában a városok középpontjába építik
c) ABC áruház, szupermarketek:
- nagy alapterületűek de egy eladótérrel rendelkező hálózati egység
- döntőrészben önkiszolgáló jellemzi
d) biszkont áruházak:
- nagy mennyiségben, nagy alapterületen önkiszolgáló értékesítéssel
- egyszerű értékesítések között, nagy tételben kínálja az árút
e) bemutató termek:
- többnyire bútorok, híadástecnikai cikkek, háztartási gépek értékesítése
- miután a vevő kiválasztotta a terméket a vételárat a cég ráktárjából kapja meg a kiválasztott mindenben megegyező árut
A kereskedelem sajátos formái:
1) közvetítő nagykereskedelem:
a) brókerek: - rövid távú kapcsolat
- összehozzák a vevőt és az eladót
- közvetítő tevékenységükért jutalékot kapnak attól a féltől, amelyik megbízta
ötet
b) ügynökségek: - hosszabb távú üzleti kapcsolat
2) bolt nélküli kereskedelem:
a) automata: - előny: - nap 24 órájában rendelkezésre áll
- gyors
- hátrány: - megbízhatóság
- korlátozott címletek
- szűk választék
b) csomagküldők: - a vevő katalógusból választhat
- az árút postai útón kapja meg
c) ügynökök: - ezek a vállalkozások nem költenek reklámozásra
- nem tartanak fel bolthálózatot, ezért kedvező árukat tudnak felhozni
|