A kzlsfolyamat funkcii s tnyezi
Dni 2008.02.06. 17:28
A kzlsfolyamat frunkicii s egyebek
A kzlsfolyamat funkcii s tnyezi
Kzlsfolyamat (kommunikci):
Brmely jelrendszernek – mindenekeltt a nyelvnek – az emberi rintkezsben val szndkos s klcsns felhasznlsa.
Informci:
Egyoldal tjkoztats ill. tjkozds.
A kzlsfolyamat funkcii:
· Tjkoztats: a valsgra vonatkoz ismeretek trolsa, vlemny kzlse, gondolatok formba ntse.
· Kifejezs: bels tartalom, ltalban rzelem kifejezse.
· Felhvs: Krst, kvnsgot, felszltst fogalmaz meg, elssorban teht a hallgatra irnyul, az befolysolst szolglja.
Nem elszigetelten, hanem keveredve jelennek meg. Az arny alapjn lehet eldnteni, hogy melyikrl van sz.
· Kapcsolat fenntartsa: pl.: rted? Figyelsz?
· rtelmez szerep: Magra a nyelvi megformlsra tesznk fel krdseket, pl. egy nem jl hallott, nem rtett sz miatt.
· Eszttikai szerep: Fleg a szpirodalom. Fontos szerephez jut az zenet nyelve. Magra a nyelvi megoldsra irnytja a befogad figyelmt, gazdagabb teszi a kzlst.
A kzlsfolyamat tnyezi

Beszl: elgondolja, megformlja s kimondja gondolatait.
Hallgat: szleli, felfogja s rtelmezi a hallottakat.
Mindkt fl rszrl alkot folyamat.
Alapkvetelmny:
· Mindkt fl ltal ismert nyelv. (Nyelv szt tgabb rtelemben kell rteni, gesztusok, szakszavak, stb.)
· A valsg egy rsze, mely legalbb rszben ismert mindkt fl eltt.
Csatorna:
A kapcsolattarts valamilyen kzege, pl. a hanghullmokat kzvett leveg, telefonvonalak, nyomtatott knyv.
Egyszerre tbb is mkdhet.
Beszdhelyzet: A beszlk kztt kialakult pillanatnyi viszonyok.
zenet: Valaki elmondta s valaki megrtette. Nem csak nyelvi eszkzk hordozhatjk.
A kzlsfolyamat nem nyelvi kifejezeszkzei: a gesztusnyelv
Mondanivalt ksri: – gesztikulci,
– mimika,
– testtarts.
Gesztusnyelv lehet: – sztns (flelem htrl mozdulata, nevets, srs),
– tanult (igenls s tagads fejmozdulata).
Meghatrozza: – trsadalmi szoksok,
– beszdhelyzet.
A gesztusnyelv szerepe: – tjkoztatjk a hallgatt a beszl rzelmi llapotrl,
– felersti a szavakat, mondatokat,
– megkrdjelezheti a megnyilatkozs szintesgt,
– helyettesti a szavakat.
|