Helyesírásunk alapelvei
Déni 2008.02.06. 18:56
Helyesírásunk alapelvei; az írásjelek
-Helyesírási alapelvnek azokat az eljárásokat értjük, amelyek szerint szavainkat és szóalakjainkat leírjuk. A magyar helyesírás betűíró, latin betűs, hangjelölő és értelemtükröző írásrendszer.
- betűíró: legkisebb egységei a hangokat jelölő betűk
- hangjelölő: a betűk kiejtett hangokra utalnak
- értelemtükröző: helyesírásunk sokat tükröz a magyar nyelv rendszeréből
1. A hangok jelölése: - a magánhangzók minőségét és hosszúságát mellékjelekkel
-- mássalhangzók: a, betűkapcsolat
-b, hosszúságuk a betűk megkettőzésével
2. Minden beszédhangnak külön jele van, kivétel: j, ly.
Alapelvek
1. Kiejtés szerinti írásmód: a szóelemek (szótövek, képzők, jelek, ragok) írásformáját köznyelvi kiejtésük szerint rögzítjük. Szavaink legnagyobb részének csak egyetlen, az általános kiejtést tükröző írott formája van.
2. Szóelemző írásmód: a több szóelemből álló szóalakok helyesírását ez az elv úgy szabályozza, hogy a toldalékos szavakban mind a szótő, mind a toldalék, az összetett szavakban pedig minden tag világosan felismerhető legyen. A szavak egészét másképpen ejtjük ki mint a szóelemeket külön-külön. Ilyenkor meg kell vizsgálni az írásmódot, és a szóelemek módosított alakját.
3. Hagyomány szerinti írásmód: erről az elvről akkor beszélünk, ha a máig megőrzött írásmód sem a kiejtés, sem a szóelemzés elvével nem magyarázható (pl. családnevek). A kiejtéssel szemben egy betű esetében maradt meg a hagyományos forma: az ly esetében. Az ly írására pontos szabályaink nincsenek, mert az ly-nal írandó szavak sokféle eredetűek, különböző jellegűek.
4. Egyszerűsítő írásmód: csak néhány kivételes esetben alkalmazzuk
-- többjegyű betűk kettőzésekor
-- három azonos mássalhangzó találkozásakor
-- többjegyű betűk kettőzött alakjánál
5. A helyesírásnak az akadálytalan nyelvhasználatot kell szolgálnia. Pontosabb szolgálata megköveteli a helyesírásban is — mint a nyelvben — az állandóság és a változás egyensúlyát.
Az írásjelek
Mondanivalónkat írásban is világosan tudjuk tagolni az írásjelek segítségével. Az írásjelek egyúttal a mondat- és szövegfonetikai eszközökkel kifejezett értelmi és érzelmi árnyalatok egy részét is érzékeltetik. A pontnak, a felkiáltójelnek, a kérdőjelnek és a vesszőnek a mondatot tagoló, lezáró szerepük van. Ezeken kívül más és más írásjelek is kialakultak azért, hogy a néma szöveg is minél teljesebben adhassa vissza az élőbeszéd sokféle árnyalatát. Így jutottak egyre nagyobb szerephez az újabb írásjelek: a pontosvessző, a kettőspont, a gondolatjel, a zárójel. Egy részük nemcsak a mondaton belüli, hanem a szövegen belüli tagolás eszköze is lehet.
A pontosvessző a vesszőnél határozottabb elkülönítését szolgálja a mondat egyes részeinek:
-- mondatrészek között főként felsorolásban használjuk a különnemű csoportok elválasztására
-- a többszörösen összetett mondatokban pontosvesszővel választjuk el a szorosabban összetartozó tagmondatcsoportokat
A kettőspont legfőbb szerepe a figyelem felkeltése, érzelmi, gondolati előkészítés a következő szakaszra.
-- bevezethet idézetet
-- felsorolást (különösen, ha a felsorolásnak értelmező jellege van)
-- használjuk az összetett mondatokban is, szerepe ilyenkor az erőteljesebb tagolás, a kiemelés, gyakran a kötőszót vagy a rámutatószót helyettesíti
A gondolatjelet a közbevetések, a logikai vagy hangulati váltások elkülönítésére használjuk a mondatokban és a mondatnál nagyobb egységekben.
-- jelölheti a párbeszédben a beszélők megszólalásának kezdetét
-- egy új gondolatsort
-- gondolatjelpárként beékelést jelez és emel ki
A zárójel ugyancsak közbevetett vagy kevésbé fontos szövegrészt különít el.
-- a közlést pontosabbá tevő, magyarázó, utaló jellegű betoldást foghat közre
-- összetett szerepe a hangulati, logikai fordulat elkülönítése
A gondolatjel és a zárójel szerepe közel áll egymáshoz. Mindegyikük szolgálhat írásjelpárként a közbevetések elkülönítésére (a zárójel a legélesebb elhatárolás eszköze).
Az idézőjel a kiemelés egyik módja, amely a szöveg egy részének sajátos szempontú elkülönítését szolgálja.
-- általában más szavainak idézésekor
-- ha a szöveg egy részét sajátos érzelmi — leggyakrabban gúnyos — színezettel látjuk el, és ezzel megváltoztatjuk alkalmilag a szó eredeti jelentését
A három pont a gondolatsor félbeszakítását, a mondat befejezetlenségét jelzi, élőszóban ennek hosszabb szünet felel meg.
|