Hsvt : Hsvtols Magyarorszgon |
Hsvtols Magyarorszgon
Dni 2008.03.09. 08:02
Hsvtols Magyarorszgon
A nagypntekhez kapcsold tiszttsi-tisztulsi ritul szoksa igen korai idkre vezethet vissza. A szoksok tjegysgenknt vltoztak a patakban trtn frdstl kezdve egszen a porta ritulis felseprsig amely mindig a hzzal ellenttes irnyban trtnt. Gcsejben a gazda, vagy gazdaasszony kora hajnalban meztelenl, plcval a kezben krlfutotta a hzat, mikzben ezt mondta: „Patknyok, cstnyok, egerek, poloskk oda menjetek, ahol fsts kmnyt lttok!” A mai ember szmra egy kis magyarzat szksges e tiszttsi eljrshoz: azrt zavartk a fsts kmny fel az rt dolgokat, mert hajdanban nagypnteken, Krisztus hallnak emlkre kioltottk a tzet, akinl mgis gve maradt, az megrdemelte, hogy rszabaduljon a ronts. Hsvt napja a magyarsgnl dologtilt nap. Hajnaln vagy estjn tbbfel szoksos volt a hatrkerls, melynek mdja a kvetkez volt : a frfiak a templom eltt gylekeztek s bejrtk a falu hatrt. A hatrjrs alatt zajongva, kereplzve st, helyenknt lvldzve s idnknt beszdeket mondva ztk el a gonoszt a hatrbl.
Hsvt nnepnek trendje is jellegzetes, az n. szimblum telek. Els a brny, a zsidsg Egyiptombl val meneklsnek emlkre. Msik eledel a tojs, az let si szimbluma, mely a keresztnysgnl j tartalmat kapva, a feltmads jelkpe lett. jabb kelet hsvti tel a sonka s a kalcs.
A hsvti locsolkods els rsos emlke 1545 prilisbl szrmazik, mely szerint akkoriban mg sz szerint megfrsztttk – s nem meglocsoltk – a lnyokat. A szoks folyamatosan szeldlt. A XVIII. szzadi erdlyi lersok mr csak vedrekkel val ntzsrl tudstanak. A tojsads szoksnak keletkezsre utal adat nem ll rendelkezsre, tny, hogy a XVIII. szzadban mr nem csak a locsolsrt jrt, hanem egybknt is ajndkoztk. A tojs hmzse, megrsnak szoksa is kialakult mr ekkorra, de nem mindig cifrztk meg valamennyi tojst, sok esetben csak a kedves kapott hmest.
Vgezetl essen sz a nagy hsvti rejtlyrl : Hogy kerlt a nyl a hsvti kosrba?
A hsvti nylnak semmi nyoma npnk hagyomnyaiban – nem is lehet – mivel nmet eredet szoksrl van sz s ott is csak a XIX. szzadban terjedt el. Kialakulst felteheten flrerts okozta. A XVI. szzadban a nmet fldesuraknl a np ktelez hsvti szolgltatsa a gyngytyk volt, tojsaival egytt. E jszg nmet neve Haselhuhn, amit sok helyen rvidtve, csak Hasl- knt emlegettek, s szoks lett prhuzamot vonni a Hasl s a hsvt kztt. Ms nmet uraknl viszont nem gyngytyk, hanem nyl volt az ajndkozs trgya s itt kezddtt a kavarods, mivel a nyl nmet neve Hase. Innen mr csak ssze kell kapcsolnunk a kt, azonos idponthoz s majdnem azonos nvvel rendelkez szokst s megkapjuk a vgeredmnyt: a tojst toj nyulat! A magyarsg gyorsan egy rigmust is klttt a nevezetes esemnyhez, amely gy szl:
„Tarka- barka kis nyulacska
Hogy lehettl ilyen csacska
Tyk mdjra fszket rakva
Tojst tojtl hsvt napra. ”

Hsvti szimblumok
Tojs a srban
Haznkban mr avar kori – teht honfoglals eltti – srban is talltak festett, karcolt dsz tojst, melyet a szegedi Mra Ferenc Mzeum riz. A hsvti tojsokon lthat velt, ketts vonal, a ketts vonalat ltraszeren merlegesekkel sszekt dsztmny napjainkig ismert a haznktl szakkeletre l npek krben. A kzpkorban a nagyhten fellltott Krisztus-srba is helyeztek dsztett tojst, s ezt a kzelmltig megtettk a bukovinai szkelyek is. A jobbgyok szolgltatsai kztt szerepelt a hsvti tojsads ktelezettsge. A keresztszlk nnepi ajndkknt – a korai keresztnysg hsvti keresztelsre emlkeztetve – hsvti tojst adtak keresztgyermekknek.
Nem hinyozhatott a hsvti tojs a bjtben tilalmas telek szentelsre vitt kosarbl. A megszentelt tojst a csaldtagok egytt fogyasztottk el a hsvtvasrnapi tkezskor. Lenyok legnyeknek ajndkoztak hsvthtfn dszes tojst, egyes magyarzatok szerint ezzel akarvn magukat megvltani a tlzott locsolstl, illetve ezzel viszonoztk az egybknt kitntet figyelmessget kifejez gesztust. A hsvti tojsokkal – mint valami labdkkal vagy golykkal – jtszottak a gyerekek a szabadban, vagy igyekeztek azokat egymshoz tve elnyerni a msikt. Ha pedig hsvt utn, Szenthromsg vasrnapjn – a npnyelv szerint mtkl vasrnapon – a leny leend nyoszolylnyul, komaasszonyul kiszemelt bartnjnek ajndkos tlat kldtt, arrl sem hinyozhatott a hsvti tojs.
A hsvti, illetve hmes tojs gy a hsvti hagyomny egyik legersebb sszetevje. Dsztse fleg Kelet-Kzp- s Kelet-Eurpban rte meg a XX. szzadot. Ez a szoks szinte renesznszt li napjainkban, amikor a tojshmzs npi iparmvszei hsvtkor rtkestik mesterien dsztett, a hagyomnyos mintakincsbl mert, de a mai zlsnek is megfelelni igyekv mveiket. Divat lett, hogy a dszts egyszer, nagy hagyomny technikit klnbz tanfolyamokon, mveldsi hzakban, iskolkban, mzeumokban sajttjk el az emberek.
Barkag a laksban
A tojs mellett a barka a leggyakoribb hsvti jelkp. A mi ghajlati viszonyaink kztt a fzfabarka helyettesti azokat a plmagakat, amelyeket lengetve dvzlte a np egykor a Jeruzslembe bevonul Jzust. Ennek emlkre szentelik meg a barkt virgvasrnapjn. A megszentelt barkt a hvek otthonukban gondosan megrzik, pldul valamelyik kp hta mg beszrva. Eresz al tzve villmcsapstl rizte a hzat, egybknt klnbz betegsgek alkalmval is hasznltk, gygyt ert tulajdontva neki.
Napjainkban a barka szvesen alkalmazott tavaszi laksdsz, gy azok is dsztik vele otthonukat – mint a tavasz hrnkvel –, akik a barka szentelmny voltt figyelmen kvl hagyjk. A barkagnak – vagy brmely, kirgyezett, kevss levelez gnak – tovbbi szerep is addik a hsvti jelkpek vilgban. Pldul kifjt, zsinrra fztt hsvti tojsokkal dsztik fel. Ez a – fleg nmet fldn honos – szoks mostanban terjed el haznkban. Az Amerikai Egyeslt llamokban is a nmet bevndorlk terjesztettk el az Egg-tree-t, a tojsft, amely valban olyan ltvnyt nyjt, mintha tojsokat term fa volna.
Eurpa szaki peremhez kzeledve a barka sem nylik ki virgvasrnapra. gy aztn pldul a Lengyelorszg szaki vidkein lakk asszonyai szraz virgokat dolgoznak az gakra, s ezeket a – nemegyszer mteres – palmynak nevezett alkotsokat hordozzk a virgvasrnapi krmeneten, majd rzik meg – megszentelve – otthonaikban.
Csibe, brny s nyl
A kiscsibk kikelse egy-kt nemzedkkel ezeltt sokak lmnye lehetett, mg napjainkban, amikor a reprodukci feladatt a „csirkegyrak” vettk t, a kikel vagy naposcsibe hovatovbb egzotikumknt jelenik meg. A tojsbl kikel kiscsirke vagy ms madr is szerepel az dvzllapokon. Gyakran kosrban lve – hiszen a kotls a keltetgpek kora eltt kosron lve klttt –, s nemegyszer tbb tojssal krlvve. Ezek utalhatnak a mg ki nem kelt „tojstestvrek”‑re, vagy csak mint tovbbi hsvti jelkpek vannak jelen. Gyakori a levelezlapokon a tojsra festett madr, csirke is, vagy a kotlst s csibit brzol letkp.
Az a nagy mlt ritulis szerep, amit a hsvti brny egykor betlttt, mra kevss kzismert. Haznkban mr nem sok csaldban fogyasztanak brnyhsbl kszlt telt hsvtkor, mg pldul a hsvti sonka szinte elmaradhatatlan. Valaha a brny is a jobbgyok hsvti szolgltatsai kz tartozott. Egykori szerepre utal, hogy a XIX. szzad vidki konyhiban brny formj cserp stformk is akadtak.
A hsvti brny mint jelkp ppen gy kapcsolatba hozhat azzal, hogy a brnyok tavasszal jnnek a vilgra, mint azzal a mig kzismert vallsi ttellel, miszerint Jzus Krisztus ldozati brnyknt halt kereszthallt az emberisg megvltsrt. Ezrt nevezik t a mai napig Isten brnynak.
Ma a legtbb gyerek gy tudja, hogy a „nyuszi hozza” a hsvti ajndkot, amit – ahol csak md van r – a szabadban, bokrok tvben elksztett, madrfszekhez hasonl kis fszekben, kosrkban helyeznek el. A hsvti ajndkhoz nyl kpzete a polgrosult let egyb szoksaival egytt nmet fldrl honosodott meg haznkban a mlt szzad ta. Eredetre kielgt magyarzatot a nmet kutatk sem tudnak adni. Egyszer tvedsre gyanakszanak: eszerint a tojshoz csszrmadr, a Haselhuhn nevnek lervidlse volna a nyl jelents Hase, mint a hsvti nyuszi karrierjnek elindtja. De meggondoland az is, hogy e szaporasgrl hres llat a termszet bredse idejn termkenysgi szimblumknt is megjelenhetett.
Kosrban vagy tertn
A hsvti – dsztett vagy csak festett, esetleg dsztetlen, m eszttikus krnyezetben elhelyezett – tojs mig a hsvti levelezlapok f tmja. Ritkn szerepel azonban egymagban. Dekorciknt gyakran szolgl mellette a npmvszet ms alkotsa: kend, tert, kzimunka, st festett btor is. Kosrkba helyezve nemcsak jl mutat, hanem gy van termszetes kzegben – a mai tojstartk bevezetse eltt abban volt a helye –, s ez olykor kifejezetten arra a kosrra emlkeztet, amelyben az teleket szoktk vinni megszenteltetni.
A nyuszi s a hsvti brny is megjelenik a levelezlapokon, ez utbbi ritkbban. A hsvti nyl elssorban az desipart hdtotta meg: a legtbb hsvti ajndk csemege nyuszi alak. De a levelezlapokon is megtalljuk tojsfest, tojshoz nylknt, st – akrcsak valami kotlst – a tojsokon lve a tojsoskosrka tetejn.
A hsvti npszoksok kzl a locsolkods, cseh s szlovk levelezlapokon a fzvesszbl font korbccsal vagy virgccsal val megveregets (ez a szoks a hazai szlovkok krben is dvik) vidm jelenetei is megjelennek a lapokon, st a zenszek is, annak a szoksnak az emlkre, hogy ilyenkor a muzsikusok hzrl hzra jrtak.
Szmos hsvti levelezlap brzolja Krisztus knszenvedsnek egy-egy jelenett. Az utols vacsora, a keresztt jelenetei, Krisztus a kereszten, levtel a keresztrl, a Piet, a srbattel s a srban fekv Krisztus, majd a feltmads, st a mennybemenetel jelenetei is szerepelnek hsvti lapokon.
A hsvti szertartsok vilgra utal a kerepl brzolsa. Minthogy nagycstrtkn „a harangok Rmba mennek”, a szenveds idejn kereplvel helyettestik azok csengst, bongst. gy jelenik meg a lapokon mind a kerepl, mind pedig a – feltmadsi szertartsra megszlal – harang. A nagyszombati tzszentels utn meggyl hsvti gyertya is szerepel egy-egy lapon.
Utoljra hagytuk – pedig alig akad levelezlap, amelyen ne fordulnnak el – a virgokat. A tavaszi kerti s vadvirgok, virgz gak egymagukban is tavaszi-hsvti jelkpknt hatnak, s igen gyakran trsulnak a mr eddig emltett nnepi jelkpekhez, dsztve a hsvti csendleteket, erstve s gazdagtva velk a tavasznnepi jelkpvilgot.
|