"Boldog akarsz lenni? Akkor hrom dolgot tegyl: lgy azokkal, akik megmosolyogtatnak, nevess annyiszor,ahnyszor csak levegt veszel, s szeress addig, amg csak lsz."
Shakespeare letrl nem sokat tudunk, az adatok hinyosak s gyakranpontatlanok. Szletsi helye Stratford-upon-Avon, egy falusias kisvros. Shakespeare 18 ves korban, 1582-ben vette felesgl a nla 8 vvel idsebb Anne Hathawayt, akitl hrom gyermeke szletett. 1585-86 tjn hagyta el csaldjt, s Londonba kltztt. Itt kapcsolatba kerlt a sznhzzal, s egy 1592-es adat mr sikeres fvrosi sznszknt s drmarknt emlti. Az 1599-ben plt Globe Sznhznak frszvnyese volt, s idkzben meg is gazdagodott. 1607 utn felhagyott a sznszi mestersggel, s egyre tbb idt tlttt Stratfordban. Utols veiben mr elzrkzott a vilgtl, s szlvrosban halt meg, a hagyomny szerint szletsnapjn 1616. prilis 23-n.
Eleinte rgebbi darabok tdolgozsval foglalkozott, de plyakezdsnek mvei is jrszt tdolgozsok. Drmari plyjnak els felre 22 darab esik: a VIII. Henrik kivtelvel az sszes kirlydrma, regnyes sznmvek s vgjtkok mint a Szentivnji lom, Velencei kalmr, Ahogy tetszik s a Vzkereszt. 1593-ban jelentette meg Venus s Adonis cm „mitolgiai romnct“. R egy vre a Lucretia meggyalzsa c. elbeszl kltemnyt. Ekkor rhatta szonettjeinek legnagyobb rszt. Lrai verseinek legfbb tmja a bartsg s a szerelem volt. 154 szonettje 1609-ben ltott napvilgot. Plyjnak msodik felben vilgszemllete komorabb vlt. Mvszete ekkorra rt be igazn. Kiemelked darabjai a Julius Caesar, a Hamlet, Troilus s Cressida, az Othello, Lear kirly, Macbeth s az Antonius s Kleoptra. Plyja vgn j drmatpust teremtett, a Tli rege s A vihar innenvalk.
AZ ANGOL RENESZNSZ DRMA S SZNHZ
Fnykora: I. Erzsbet s I. Jakab uralkodsa; kb. a XVI. szzad utols harmadtl a XVII. szzad els harmadig.
Ktfle sznhztpus: a magn illetve nyilvnos sznhz. Shakespeare mindkett szmra dolgozott, meghatroz azonban dramaturgijra a nyilvnos sznhz.
A sznhz felptse s hatsa a dramaturgira
1.)Az plet kr vagy nyolcszg alak. A fldszinten voltak az llhelyek a kznp szmra. A falak mentn, hrom szinten erkly hzdott. Itt voltak az lhelyek az arisztokratk, a mdosabb polgrok szmra. A nzk sszettele teht rendkvl heterogn volt.
Dramaturgiai kvetkezmnye:
Olyan drmt kellett rni, mely a kznsg minden rtegt kielgti. A Hamlet esetben a bosszdrma, a ksrtettragdia keveredik, alkot szerves egysget a filozfiai drmval. Shakespeare az utols a drmatrtnetben, aki megteremti akci s dikci egysgt, aki magas mvszi szinten teremt sszhangot a drmatrtnet arisztokratikus s populris vonulata kztt.
2.)A sznpadfelpts:
Egy nztrre benyl ktny- vagy elsznpad; a tnyleges nagysznpad, mindkett a szabadtri jelenetek szmra. A sznpad htuljn fggnnyel elvlaszthat rsz, az n. szobabels jelenetek szmra. E fltt erkly, az erkly- vagy bstyajelenetek szmra.
Dramaturgiai kvetkezmnye:
Lehetsget teremt a szimultn jelenetekre, a le- s kihallgatsokra.
3.)Az pletek fedetlenek, az eladsokat ltalban dlutn hrom rtl sttedsig tartjk. Dszlet nincs, illetve csak jelzs szer.
Dramaturgiai kvetkezmnye:
Br a nzk elfogadjk a sznpad felptsbl kvetkez konvencikat, a drmai szvegnek akr direkten, akr metaforikusan rendkvl informcigazdagnak kell lennie (pontostani a helysznt, idpontot, stb.)
4.)Az eladst sznet nlkl, egyhuzamban jtsszk, fggny nincs. A Shakespeare-drmk felvonsokra tagolsa csak a XVIII. szzad msodik felben trtnik meg. A jelenetek hatrt a szereplk ki s bevonulsa jelzi.
Dramaturgiai kvetkezmnye:
Meg kell oldani a halottak kivitelt. Be kell pteni olyan jelenetet vagy utastst, mely rvn ez megoldhat.
5.)A szntrsulat 12–16 fbl ll, lland szerepkre csak a tragikus hsnek s a komikus sznsznek (=clown) van. A ni szerepeket kamaszfik jtsszk.
Dramaturgiai kvetkezmnye:
Tbb a szerep, mint a sznsz; gy bizonyos szerepeknek sszevonhataknak kell lennik.
6.)A sznszi jtk:
A harsnytl jut el fokozatosan a bels tlsig (lsd: Hamlet utastsai a sznszkirlynak, illetve Szentivnji lom mesterember-jelenet s az azokra tett megjegyzsek).
A shakespeare-i drma jellemzi
Nem kveti az arisztotelszi drmaelmletet s az ezen alapul sznjtszst, nem a grg hagyomny szerves folytatja. De rendkvl sokfle hagyomnybl mert, s felhasznlja kortrsai drmatechnikai s dramaturgiai jtsait:
a.)Senecatl veszi t a nagymonolgokra val ptkezst; a halllal szembenz ember sztoikus nyugalmt.
b.)A kzpkori drmbl veszi t tr s id szabad kezelst, a hangulati ellenttelezst s a hangnemek kevertsgt (Shakespeare-nl a mfajt mindig tragikum s komikum egymshoz val viszonya s arnya dnti el).
c.)Kortrsai kzl Kyd: Spanyol tragdia cm mve, mint bosszdrma a Hamlet elkpnek tekinthet. Marlowe-tl veszi t a nagyformtum hskre val ptkezst s a verselst, a blank verse-t.
A shakespeare-i letm korszakolsa
Sokfle tagols lehetsges: 2, 3, 4 korszak, m mindegyikben kzs, hogy 1600 a legfontosabb korszakhatr. Ekkortl szmtja az irodalomtrtnet mvszetnek elkomorulst; ezutn szlettek meg az n. nagytragdik.
a.)Kirlydrmk:
II. Richrd
III. Richrd
V. Henrik
VI. Henrik
IV. Henrik
b.)Lrai tragdik:
Romeo s Jlia
c.)Vgjtkok:
Szentivnji lom
Sok hh semmirt
A makrancos hlgy
Vzkereszt vagy amit akartok
Ahogy tetszik
A windsori vg nk
Lvtett lovagok
A kt veronai nemes
Tvedsek vgjtka
d.)Nagytragdik:
Hamlet, dn kirlyfi
Lear kirly
Macbeth
Othello, a velencei mr
e.)Rmai tragdik:
Julius Caesar
Antonius s Kleoptra
Coriolanus
f.)Regnyes sznmvek:
Pericles
Cymbeline
Tli rege
Szeget szeggel
A velencei kalmr
Minden j, ha vge j
Trolius s Cressida
g.)Az letm jelkpes lezrsa:
A vihar (Prospero eltri varzsplcjt)
h.)Az letm utols darabja:
VIII. Henrik
Egy jellegzetes shakespeare-i szerkesztsmd
Ugyanazon problmkat, emberi magatartsformkat, konfliktusokat ms s ms oldalrl vilgt meg, ms s ms megvilgtsba helyez:
1.)Bartsg:
Hamlet – Horatio
Hamlet – Laertes
Hamlet – Rosencrantz s Guildenstern
2.)Szerelem:
Hamlet – Ophelia
Claudius – Gertrud
3.)Az aphoz val viszony:
Hamlet, Laertes, Fortinbras: aptlan nemzedk – hogyan felelnek erre?
4.)Az let nagy krdsei:
Hamlet, Srs, Horatio: hogyan felelnek?
Hamlet-rtelmezsek
A tragdia kitntetett szerepe a shakespeare-i letmben, a vilg drmairodalmban, valamint a m rendkvli feldolgozottsga, a knyvtrnyiv duzzadt szakirodalom nem teszi lehetv a m egyetlen s kizrlagos rtelmezst. rtelmezsi lehetsgekrl beszlhetnk csak a Hamlet kapcsn. Ehhez trsul mg az az elfogadott felfogs, miszerint a Hamlet nem az egyrtelm s megnyugtat vlaszok, hanem a gytr krdsek tragdija. Erre utal a tragdia feltse is: nmagunkkal, vilgrl alkotott felfogsunkkal kell szembeslnnk a m kapcsn.
1.)A Hamlet mint a kt korszak hatrn ll hs drmja:
A korszakvlts mindig rtkvesztssel, rtkbizonytalansggal jr egytt. A szakirodalomban tbbfle felfogs is van (kzpkor – jkor; renesznsz – barokk; katolicizmus – protestantizmus stb.). A legelfogadottabb a kzpkor – renesznsz korszakpr. Nem csupn arrl van sz, hogy Hamlet, mint renesznsz hs ll szemben a kzpkort kpvisel kirlyi udvarral, hanem a fhsben is egytt vannak jelen a kt korszak jellemzi. Hamlet feladata, hogy a korszakvlts rtkveszt idejben (“Kizkkent az id; - krhozat! / Hogy n szlettem helyre tolni azt.”) helyrelltsa a megbomlott rtkrendet. Tragdija, hogy ez csak hallval sikerlhet.
2.)A Hamlet mint politikai drma: (Jan Kott)
A politikai drma alapmodellje hatalom s erklcs sszetkzse. Claudius gyilkossg rvn megszilrdtja hatalmt Dniban, st j politikusknt biztostja is a mindennapi let lehetsgt. A ltszlagos biztonsg azonban, a hatalom, mint erszakszervezet pontos mkdsn alapul, mlyn azonban kiszolgltatottsg s flelem hzdik meg. Jan Kott szerint Helsingrben minden fggny mgtt ll valaki. A leggyakrabban hasznlatos ige a sznpadon: (ki)frkszni, szemmel tartani, nyomon kvetni. Polonius Claudius utastsra figyelteti a kirlynt, Hamletet, Laertest, Ophelit. Mindent megrohaszt a flelem s a bizalmatlansg: hzassgot (Claudius – Gertrud), szerelmet (Hamlet – Ophelia), bartsgot (Hamlet – Laertes, Rosencrantz s Guildenstern). Tbbszr elhangzik a mben: “Dnia brtn”; “Rohadt az llamgpben valami”. Hamlet feladata hatalom s erklcs sszhangjnak megteremtse. Tragdija, hogy ez csak hallval sikerl(het).
3.)A Hamlet mint gondolat s tett sszhangja megteremtsre tett ksrlet drmja:
A krds alapvet filozfiai s erklcsi problmt rint, azaz sszhangot teremteni az ember gondolatai s cselekedetei kztt.
Claudius: Nincs ellentt a kt dolog kztt, alantas gondolatokhoz alantas tettek trsulnak.
Polonius: Tetteit kt dolog motivlja: a kzhivatalnoki buzgalom, msrszt gyermekei irnt rzett felelssg s szeretet. Polonius tisztban van az alattvalk kiszolgltatott helyzetvel, gyermekeinek adott tancsai ennek szellemben szletnek, a tllst, a lehetsgek szerinti erklcss letet hirdetik.
Hamlet: A kslekeds oka nem csupn s nem elssorban bizonytalansgbl, tettre val kptelensgbl fakad, hanem blcseleti htter. Nem tallja a ltezs egszt rint krdseire, gondolataira az ennek megfelel tettet. Tragdija, hogy gondolatainak rvnyt csak claudiusi tettekkel kpes szerezni.
4.)A Hamlet mint trtneti drma, a dn trnrt vvott kzdelem drmja:
Az elzmnyeket is figyelembe vve a trtnet ve Fortinbrastl Fortinbrasig tart. A mben a hrom fiatalember (Fortinbras, Hamlet, Laertes) egyarnt kzel kerl a hatalomhoz. Az ifj Fortinbras clja egyrtelm; megszerezni az apja ltal elvesztett terleteket, megszerezni Dnia trnjt. Laertes vletlenszeren kerl a hatalom kzelbe, s csak Claudius gyessgn mlik, hogy a felbszlt Laertest s ksrett Hamlet ellen fordtsa. Hamletet nem a hatalom rdekli, hanem a hatalom termszetrajza. Nem birtokolni akarja a hatalmat, hanem megismerni.
5.)A Hamlet mint mlyllektani drma:
Freud s a mlyllektani iskola ta kzhelyszer az az rtelmezs, mely szerint Hamletet, cselekedeteit, viselkedst s mentalitst tudatalatti sztnk motivljk. Ezek kzl a legfontosabb az Oidipusz-komplexus, anyja irnt rzett tlzott vonzalma. S ez motivlja Claudius elleni gyllett is. Mlyllektani vonatkozsban a Hamlet az aptlan nemzedk tragdija, s a fik ntudatlanul is apjuk helyt szeretnk elfoglalni.
Shakespeare jellembrzolsa
Drmari tehetsgnek legfnyesebb bizonytka, hogy a mellkszereplk mg is teljes letutat, motivcis htteret tud flvzolni. Kzppontba azonban a legsszetettebb szemlyisget lltja. (Tom Stopherd: Rosencrantz s Guildenstern halott; Szobotka Tibor: Sznszkirly; Kormos Istvn: Szegny Yorick)
Hamlet-adaptcik
sznhz:
Beregi Oszkr (1906., Nemzeti Sznhz)
Bsti Lajos (1952., Nemzeti Sznhz)
Vmos Mikls – Gbor Mikls (1962., Madch Sznhz)
Ljubimov – Viszockij (Taganka)
A szeretet s a gyllet a tmja Shakespeare fiatalkori mvnek a Rme s Jlinak. Valsznleg 1594 s 1596 krl keletkezhetett. A tragdia kzppontjban a szerelem ll, az j tpus renesznsz ltal felfedezett s hirdetett testi-lelki viszony. Itt hitvesi szerelemrl van sz ami a kzpkorban addig ismeretlen volt hisz a hzassgkts eddig a csaldok kztti megegyezseken alapult. A fiatalok akaratlanul is szembekerlnek a rgi erklcskkel, nkntelenl is a renesznsz jelleg szabadsgvgy hordozi, hsei lesznek. A fszereplk itt nem tlagon felli emberek, brndos, kamasz, lobbankony fiatalember az egyik s egy 14 ves lny a msik. A kettejkben fellobban rendkvli erej szenvedly teszi ket tragikus hss. Mr a prolgus-szonett is a balsejtelmek atmoszfrjt festi fel. A m egszn vgigvonul a hall s a szerelem sszefondsa. Shakespeare olyan vilgot brzol amely hallra tli a szerelmet. A kt csald si viszlya mr-mr bkv szeldlt Tybalton kvl mr senki sem veszi komolyan a vak gyllkdst. Az expozciban Smson s Gergely szfacsarhetvenkedsvel s henceg hsiessgk gyors leleplezdsvel indul a darab. A szolgk trfs ktzkdse vratlan hirtelensggel csap t majdnem vres kzdelembe (Benvolio s Tybalt prbaja). Majd az egsz szembenlls komikumba fullad, mikor a kt agg, tehetetlen csaldf akar hlkntsben egymsnak rontani, de az asszonyok szavra megszeppennek. A herceg kzbelpse s a hallos tlet lehetsge egy vltssal megint komorabb teszi a hangulatot. Majd a csaldok kzti harag ismt eltnni ltszik mikor Jlia apja elismerssel beszl Rmerl, de a r kvetkez napon ismt felizzanak az indulatok s Mercutio s Tybalt meg is halnak prbajban. A rgi s az j elvek szinte minden szereplben keverednek egymssal. Capulet pldul a szabad prvlasztst tmogatja, de mikor lnya eljn ugyanezzel az tlettel, elutastja t s mg az eskv napjt is egyel elbbre hozza. Ez a kettssg rvnyes Prisra is.
Rme alakjt mr rgtn a m elejn kiismerhetjk, elgg srlkeny rzkeny fi. A m elejn Rza utn szomorkodik, mivel szerelme a lnnyal nem teljeslt be, nem tart bartaival, az els utcai prbajban sincs benne. Capuletk bljra sem akar elmenni. Azonban mgis elmegy a blba s itt kezddik meg a bonyodalom, hisz nem Jlia s Pris jnnek ssze, hanem Jlia s Rme tallnak egymsra. Elszr nem is tudjk egymsrl, hogy honnan szrmaznak, majd mikor szrmazsuk kiderl elszr megijednek, majd szerelmk ereje lednti ezt az akadlyt.A drma fordulpontja akkor jn el mikor az amgy bks Rme bosszbl megli Tybaltot. gy mr eslye sincs a Capulet lny kezre, st mg a hercegi paranccsal is szembeszeglt, hall vr r. Azonban kedvezek a tanvallomsok s csak szmzik. Az ifj szerelmesek mg eltltenek egymssal egy jszakt s ezek utn megkezddik a flrertsek s tvedsek tragdihoz vezet sorozata.
Rme tvozsa utn Jlia magra marad s dntenie kell sorsa fell. Ltszlag
belemegy a knyszerhzassgba, de csak azrt, hogy idt nyerjen. Tervet sz, hogy tecchallba zuhan s gy nem kell frjhez mennie. A gygyszer amit kap 42 rra kmba ejti, szlei eltemetik. Rme azonban vratlanul hazatr, s mikor megltja a halottnak tn Jlit vgez magval. Jlia miutn felbred, vgez magval.
Kt gyermekk halla utn a kt csald rbred gyllkdsk ostobasgra, de hibjukat mr nem tudjk jvtenni. A tragdia hatsa megrendt s felemel, megersti bennnk azoknak az rtkeknek a tisztelett amit Rme s Jlia kpviseltek. Figyelemre mlt mg a tragdia lrai hangvtele, nhol pldul a hajnali bcsnl. Tovbb a tragdia nyelvi virtuozitsa is jelents jts, ez a fiatalok henceg szcsatinl szrevehet.