Mirt prilis elseje a "Bolondok napja"?
Dni 2008.12.28. 16:41
prilis elseje a bolondsg, a trflkozs napja. Ilyenkor sok minden megengedhet, s az tletes trfkon nem illik megsrtdni. Persze, mindennek van hatra, s nem j, ha a bolondozs durvasgba torkollik. m a jl irnyzott ponok frissten hatnak az emberre. s azt vajon tudod-e, hogy honnan szrmazik az prilisi trflkozs szoksa?

Vgre itt az prilis, ami a szerelem s a bolondozs hnapja. Ezt az idszakot az kori rmaiak Vnusz istenasszonynak szenteltk, mert a naptrt megreforml Julius Caesar a sajt csaldjnak sanyjt tisztelte benne. Vnusz jrulkos mellkneve pedig "aprilis" volt, amely sz a latin "aperire", "megnyitni" igbl ered. Mivel a szerelem istennjrl van sz, a "megnyits" eredetileg a szls aktusra vonatkozott, de naptri fogalomknt ksbb gy magyarztk, hogy a konzulok prilis elsejn nyitottk meg hivatalosan az esztendt.
m hogy ebbl a napbl mikppen is lett a "Bolondok napja", azt valjban nem lehet tudni. Rengetegfle tallgats van az eredetrl, m egyik sem tl meggyz. Taln az itliai Szaturnlikbl szrmaz kzpkori bolondnnepre vezessk vissza? Az egyetlen szpsghiba csak az, hogy ezt az nnepet december 28-n vagy jv napjn, janur elsejn tartottk.

Egy msik forrs szerint az prilisi trflkozs eredett Franciaorszgban kell keresnnk. A rgi francia naptr szerint az esztend prilis 1-jn kezddtt. Ezen a napon si szoks szerint az ismersk ajndkokkal leptk meg egymst. IX. Kroly kirly 1564-ben azt a rendeletet hozta, hogy az esztendnek onnantl fogva janur 1-jn kell kezddnie. gy az ajndkozsok idpontja is ttoldott janur elsejre, de a rgi vkezdet mg sokig ksrtett az emberek emlkezetben. Eleinte prilis 1-jn is kldzgettek ajndkokat egymsnak, majd - tekintettel a ketts kltsgre - az prilis elseji ajndkozgats talakult: rtkes meglepetsek helyett inkbb trfkat kldtek, s vgl kialakult az a szoks, hogy a hamis vkezdetet hamiskodssal, vagyis bolondozssal nnepeltk meg.
Taln az egyik legrgebbi trft Toulouse grfja, XIV. Lajos francia kirly fia eszelte ki. ldozatul Gramont mrkit vlasztotta. Mrcius 31-nek jszakjn, mialatt a mrki aludt, a grf cinkosaival kilopatta a ruhit. Minden egyes darabot felfejtettek, majd jra sszevarrtak, de szkebbre. Reggel a mrki fel akarta hzni a nadrgjt, de nem frt bele. Riadtan nylt mellnye utn, m nem tudta begombolni. Ugyangy jrt a kabtjval is. Javban kszkdtt, amikor rnyitotta az ajtt az egyik cinkostrs: "Az istenrt, mrki, mi trtnt nnel? Egszen meg van dagadva!" A mrkirl gyngykben hullt a vertk, hogy mifle furcsa s borzaszt betegsg thetett ki rajta. Orvosrt futtattak, az orvos pedig - aki szintn beavatott volt - megvizsglta, receptet rt s gondterhelten tvozott. Elszaladtak a recepttel a gygyszerszhez, aki visszakldte, hogy nem rti. Nem is rthette, mert ez volt rrva latinul: "Accipe cisalia et dissue purpunctum". Vagyis "Vgy ollt, s vgd fel a mellnyedet!" Hogy a mrki mikpp reaglt az ugratsra, azt ma mr nem tudhatjuk. Az viszont rk rvny igazsg, hogy msokon nevetni knnyebb, mint magunkon - mg prilisban is.
|